Prvi regionalni „jednorog“ Infobip vidi veliki potencijal u afričkim startapima

Afrička startap scena, ako je uporedimo sa evropskom ili američkom, još uvek je u razvoju, ali poslednjih desetak godina ima vrlo snažan rast. Za sedam godina, ulaganja u afričke startape su porasla za 1.700 odsto, a ovu zanimljivu poslovnu scenu za Forbes Hrvatska komentarisao je Marijan Čipčić iz Infobipa
Prema podacima iz The African Tech Startup Funding Reporta, 2015. godine investicije je primilo 125 startapa, te su one iznosile oko 186 miliona dolara. Prošle godine više od 600 startapa primilo je investicije u ukupnom iznosu od 3,3 milijarde dolara.
Najjače tržište, ako posmatramo kroz iznose investicija u startape jeste Nigerija, gde su one iznosile milijardu dolara, što i ne čudi s obzirom na to da se radi i o najmnogoljudnijoj afričkoj zemlji. Slede Egipat sa 810 miliona dolara, Kenija (574) i Južna Afrika (333).
Infobip u Africi prisutan više od decenije
Kako se radi o kontinentu sa oko 1,2 milijardi stanovnika, potencijal afričkog tehnološkog tržišta prepoznao je i Infobip. Ova globalna kompanija hrvatskih korena snažno je prisutna u Africi više od decenije.
Njihove komunikacijske usluge koriste afričke telekomi, banke i brojne druge velike tech kompanije. Kako bi se približili lokalnim developerima i startapima, odlučili su da organizuju i tech mitapove pod nazivom Infobip Konekt. U poslednjih godinu dana organizovali su 15 takvih događaja, na kojima je učestvovalo više od 1500 lokalnih developera i startapa.
Marijan Čipčić, tech komjuniti menadžer u Infobipu, koji vodi projekat mitapova za Forbes Hrvatska kaže da su u Africi, posmatrano kroz investicije u pojedine sektore, najzastupljeniji fintech startapi.
“Čak je gotovo polovina investicija u protekloj godini uložena u fintech startape, prema Fanding Riportu (Funding Report). Tako i u našem Infobip Startap tribe-u – globalnom programu koji podržava startape, većina zastupljenih startapa razvija inovativna fintech rešenja poput startapa Čari (Chari) iz Maroka, ili Fingo (Fingo Africa) te mTek Servises iz Kenije”, kaže Čipčić.
No, nije fintech jedino što zanima pokretače i ulagače u afričke startape. Postoji niz startapa koji razvijaju rešenja iz oblasti trgovine, zdravstva, obrazovanja, energetike, a prate se i globalni trendovi pa je sve više onih koji su usmereni na održivost i zelenu energiju.
Afrički kontinent je veliko tržište
Američki ili evropski startapi obično svojim rešenima ciljaju na globalno tržište, no situacija u Africi je malo drugačija s obzirom da se radi o velikom kontinentu – i brojem ljudi i površinom – pa su i lokalna tržišta dovoljna za uspeh.
“Iako startapa s jakim globalnim potencijalom ima i sam afrički kontinent je veliko tržište od više od milijardu ljudi a predviđanja su da će do 2050. godine broj stanovnika dostići 2,5 milijardi stanovnika. Stoga je veliki broj startapa fokusiran na ekspanziju na afrički kontinent koji nudi veliki potencijal za skaliranje. Tu bih izdvojio zanimljivi startap, takođe iz našeg Startap Tribe-a, Zuri Health koji pruža pristupačne zdravstvene usluge pacijentima duž subsaharske Afrike putem mobilne aplikacije, web-a i SMS-a”, kaže Čipčić.
S obzirom na geografsku udaljenost afričkih zemalja i kulturološke razlike, nameće se pitanje kolike su razlike i u poslovnoj kulturi u odnosu na Europu. Čipčić kaže da svako tržište u vidu poslovne kulture ima svoje određene specifičnosti, pa tako i ono u afričkim zemljama.
“Kako u kontekstu Evrope, gde se sigurno dosta razlikuju npr. Švedska i Grčka, tako i Afriku treba promatrati u tom kontekstu. Na primer, pojedine zemlje istočne i zapadne Afrike su dosta razvijenije i tehnološki naprednije od zemalja u središnjoj Africi. Tu su potom zemlje na severu kontinenta poput Maroka ili na primer Južna Afrika, koje su u poređenju sa ostalim izrazito razvijene, te infrastruktura u većim gradovima u tim zemljama ne zaostaje nimalo za mnogim većim gradovima u Evropi i ostatku sveta”, kaže.
Lokalni fondovi imaju značajnu ulogu u finansiranju startapa
Što se tiče ulagača u afričke startape, deo ih je iz inostranstva, ali značajnu ulogu imaju i lokalni fondovi.
“Premda ima afričkih startapa koji su osigurali investicije od renomiranih venčer kapital fondova poput Y Combinatora ili Techstarsa, veliki broj lokalnih fondova ulaže u startape. Lično sam na našim mitapovima u Africi upoznao investitore iz raznih zemalja poput Nemačke, Francuske, Velike Britanije, SAD-a, Indije… No, upoznao sam, takođe, mnogo lokalnih predstavnika fondova koji na našim mitapovima dolaze da upoznaju predstavnike lokalnih startapa. Jako nas veseli da su naši Infobip Konekt Mitapovi postali mesto susreta predstavnika fondova, te lokalnih startapa i developera”, zaključuje Čipčić.
Marko Repecki, novinar Forbes Hrvatska