Radnike posrnulih evropskih proizvođača automobila mogla bi da spasi odbrambena industrija

Evropski proizvođači automobila i dobavljači su pod pritiskom jer tradicionalna tržišta blede, a nova tehnologija predstavlja pretnju.
Međutim, umesto da radnici završe na birou, za njima raste potražnja u industriji odbrane koja popunjava ovu prazninu.
Carine koje je uveo predsednik Donald Tramp takođe ne pomažu automobilskoj industriji.
Njegov zahtev da Evropljani konačno ispune svoje obaveze prema NATO-u neočekivano predstavlja slamku spasa za inženjere koji gube posao. Posebno u nemačkim kompanijama poput Folksvagena, kao i kod dobavljača poput Kontinentala i Boša.
Industrija odbrane priskočila je u pomoć, navodi Berenberg Banka.
„Procenjujemo da će evropska industrija odbrane morati da poveća broj zaposlenih za oko 500.000 do 2035. Nasuprot tome, optimizacija proizvodnje u evropskoj automobilskoj industriji može dovesti do otpuštanja sličnih razmera“. To se navodi u izveštaju investicione banke iz Hamburga.
Automobilski proizvođači otpuštaju kadar
Nemačko udruženje automobilske industrije (VDA) navodi da bi oko 186.000 radnih mesta moglo biti izgubljeno do 2035. usled ove tranzicije, pri čemu je već do 2024. ukinuto 46.000 pozicija.
Uvođenje verovatno privremene carine od 25% na uvoz automobila u SAD dodatno bi opteretilo nemačku automobilsku industriju.
To bi, prema podacima Nemačkog ekonomskog instituta (IW) moglo koštati Nemačku do 200 milijardi evra u roku od četiri godine i uticati da se njen BDP smanji za 1,5%.
U međuvremenu, proizvođač municije Rheinmetall i specijalista za radarske sisteme Hensoldt zapošljavaju visoko kvalifikovane radnike iz automobilske industrije, prenosi Rojters.
Nisu samo nemački proizvođači u problemu
Evropske članice NATO-a pristale su da povećaju izdvajanja za odbranu, kako je Tramp zahtevao, kako bi konačno plaćale svoj udeo i prestale da se oslanjaju na Sjedinjene Američke Države.
Folksvagen je nedavno saopštio da će više od 35.000 radnih mesta biti ukinuto, dok će proizvodni kapacitet biti smanjen za više od 700.000 vozila.
Za sada, čini se da proizvođači iz premijum segmenta poput BMW-a i Mercedesa nisu pogođeni.
Profesor Stefan Bracel, direktor Centra za upravljanje u automobilskoj industriji, rekao je da nije samo nemačka industrija pod pretnjom.
Tradicionalni automobilski sektor je na pragu velikog talasa konsolidacije, jer se akteri spajaju, smanjuju kapacitete ili jednostavno propadaju.
Dalja predviđanja
„Spoj slabe privredne aktivnosti i neizvesnih okvira na ključnim tržištima, zajedno sa ogromnim izazovima tehnološke transformacije i intenzivnom konkurencijom novih aktera, u narednim godinama će drastično promeniti lice automobilske industrije“, navodi Bracel u izveštaju.
To znači da se dosadašnji laki profiti iz Kine brzo tope, jer lokalne kineske kompanije preokreću tokove i osvajaju tradicionalna evropska tržišta, zahvaljujući velikoj prednosti u proizvodnji električnih vozila. Trampove carine na kineski izvoz učiniće da evropska prodaja postane još važnija za kineske proizvođače.
„U narednim godinama biće pokrenut proces darvinističke selekcije, u kojem će neke kompanije napustiti tržište ili izgubiti svoju nezavisnost“, rekao je Bracel.
Ovo se poklapa sa širenjem odbrambene industrije, koja trenutno „dramatično“ zaostaje u obimu, prema navodima Berenberg banke.
„To bi moglo stvoriti prilike za evropski automobilski sektor, koji se suočava sa strukturnim izazovima prevelikog kapaciteta i hitnom potrebom da obnovi svoju produktivnost“, navodi Berenberg banka.
Ovaj višak kapaciteta rezultat je slabih prognoza proizvodnje, koje se očekuje da će ostati na istom nivou između 2023. i 2029. godine.
Električni automobili kao izazov
To je i dalje 20% ispod vrhunca iz 2017. godine, pre pandemije. Pojava električnih automobila predstavljaće dodatni izazov.
Kineske kompanije predvode tranziciju u Evropi. Većina evropskih dobavljača već je započela restrukturiranje, uz smanjenje broja zaposlenih za oko 10%.
Zbog toga je sada idealan trenutak da odbrambena industrija poveća svoju proizvodnju.
„Smatramo da bi nemački proizvođači i dobavljači mogli imati značajnu korist od ove situacije. Nemačka će verovatno zabeležiti najveći rast budžeta za odbranu. To bi se dobro uklopilo sa trenutnim velikim restrukturiranjem automobilske industrije u zemlji“.
Potencijalni dobitnici povezani sa auto-industrijom mogli bi biti Šefler, Kontinental i Folksvagen, navodi se u izveštaju Berenberg banke.
Nil Vinton, saradnik Forbes