Rajaner otvara novu bazu tik uz granicu sa Slovenijom, akvizicije su velike

U aprilu će biti otvorena nova baza Rajanera na aerodromu u Trstu. Ovim Irci obećavaju nove letove, rast putnika i nova radna mesta. Neposredno uz slovenačku granicu privukla ih je promena poreskih uslova.
Irski niskotarifni prevoznik Rajaner će u aprilu uspostaviti svoju novu vazdušnu bazu na aerodromu u Trstu. Najava će pre svega obradovati mnoge putnike, jer je prevoznik već najavio otvaranje novih direktnih avio-letova. Pored jedanaest već postojećih linija, na leto će biti otvoreno pet novih. Avionima Rajanera biće moguće putovati od Trsta do Berlina, Brindizija, Krakova, Sevilje i Pariza.
Odluci irskog prevoznika da otvori novu bazu na aerodromu u Trstu, u Ronki, presudno je doprineo potez vlade regije Friuli-Venecija Đulija. Prema rečima predsednika regije, Masimilijana Fedrige, oni su iskoristili svoj poseban status i autonomiju i ukinuli opštinsku vazdušnu taksu za putnike. Umesto 6,5 evra koliko je prevoznik do sada plaćao za svakog putnika, sa Rajanerom su dogovorili fiksnu naknadu od 2,5 miliona evra godišnje.
„Ovim potezom postali smo još konkurentniji. Čak su nas i predstavnici Rajanera uveravali da smo danas među najkonkurentnijim aerodromima u Evropi“, rekao je Fedriga na predstavljanju projekta novinarima.
Više saobraćaja, nove letelice i zapošljavanje u lokalnom okruženju
Najavljeno otvaranje baze Rajanera u Ronki ne donosi samo nove avio-veze. Irski prevoznik obećava povećanje saobraćaja na aerodromu za 50 odsto, kupovinu novog aviona i 600 novih radnih mesta. Pokrajinska vlada može posebno da bude zadovoljna najavom da će Rajaner tražiti 12 pilota i kabinsko osoblje u lokalnom okruženju.
Da je ukidanje takse glavni razlog za najavu otvaranja nove baze potvrdio je i generalni direktor avio-kompanije Edi Vilson, koji želi slične dogovore širom Italije. Ako bi se to dogodilo, Irci bi mogli da ulože 3,7 milijardi u italijanske aerodrome, nabave 40 novih aviona i pokrenu 250 novih avio-linija. Vilson takođe obećava Rimu 20 miliona dodatnih putnika godišnje koje bi dolazak Rajanera doneo italijanskim aerodromima.
Novom investicijom postavljaju i više ciljeve za administraciju u Trstu. Nakon rekordne 2023. godine, kada je u Ronki zabeleženo 930.000 putnika, direktor Marko Konsalvo postavlja cilj za ovu godinu na 1,3 miliona putnika.
Direktor Rajanera: Slovenija je prodala aerodromsku infrastrukturu strancima koji nisu zainteresovani za razvoj regiona
Tršćanski aerodrom je zbog svoje blizine veoma interesantan i za slovenačke turiste. Za putnike iz Ljubljane, a posebno iz zapadne Slovenije, ovo je najbliži aerodrom sa kojeg leti Rajaner. Uz najavljeno proširenje, ovog leta će biti dostupno ukupno 19 destinacija, koje će obezbediti tri niskotarifna prevoznika i nemačka Lufthanza. U 2018. je izgrađena nova železnička stanica pored aerodroma, gde, između ostalog, staju brzi vozovi Frekijarosa (Frecciarossa). Na primer, prevoze putnike od Ronke do Rima za oko pet sati.
Slovenački aerodromi tako postaju još nekonkurentniji kada im susedi jačaju. Kako je priznao generalni direktor irskog loukostera, oni su im preskupi i nezanimljivi. „Slovenija i Grčka su prodale svoju aerodromsku infrastrukturu strancima. Ali njih ne zanima razvoj regiona, zanima ih samo profit“, rekao je Vilson za TV Koper.
Jakob Murovec, Forbes Slovenija