Sajmovi automobila, nekada vladari predstavljanja vozila, u ozbiljnim su problemima

Biznis Forbes 1. feb 2024. 07:00
featured image

1. feb 2024. 07:00

Nekada su sajmovi automobila bili glavno mesto na kojem su proizvođači automobila predstavljali nove i obnovljene verzije vozila.

U 21. veku, taj poslovni model naišao je na teškoće. Sa društvenim medijima i novom tehnologijom, proizvođači automobila otkrili su nove načine za promociju.

Automobilske kompanije su osmislile načine da organizuju vlastite događaje i koriste internet kako bi proširile vesti (i slike).

Sajam u Detroitu je možda najbolji primer ovoga. Ranih devedesetih, Detroit je preimenovao svoj događaj u Severnoamerički međunarodni auto-salon.

REUTERS/Leonhard Simon

Proizvođači automobila iz SAD-a promovisali su svoja vozila. To su radile i evropske i azijske kompanije. Štaviše, izložba je postala forum za promociju napretka u tehnologiji.

U svojim najboljim danima, Detroit šou je zaista bio spektakularan. Krajsler, sada deo Stelantisa, agresivno je koristio ovaj događaj.

Ranih 1990-ih, Krajsler je predstavio radikalno novu verziju svog pik-apa „ram“ u nastojanju da sustigne konkurente Dženeral Motors i Ford. Na događaju Krajslera, novi pik-ap je brzo spušten sajamskim kablovima do izložbenog prostora, kao da je padao.

Iste decenije, Krajsler je angažovao Pitera Grejvsa (1926-2010), zvezdu televizijske serije „Misija: Nemoguća“, za skeč koji je bio deo predstavljanja vozila.

Osim teatarskih elemenata, izvršni direktori automobilskih kompanija iz celog sveta posećivali su izložbu u Detroitu. Postala je mesto okupljanja lidera industrije. Novinari su morali da se pojave.

Tokom vremena, proizvođači automobila otkrili su nove lokacije. Neki proizvođači automobila postali su selektivniji u vezi sa tim na kojim izložbama će učestvovati, a na kojima će izostati. Za neke proizvođače automobila, posebno one van SAD-a, bilo je logičnije izbeći Motor Siti i umesto toga fokus staviti na izložbe u Njujorku i Los Anđelesu.

Shutterstock/Steve Lagreca

Tradicionalno, sajam u Detroitu, koji organizuju auto-dileri iz tog područja, održavao se početkom januara. U nekim godinama, događaji za novinare odvijali su se neposredno nakon 1. januara.

Stvari su se promenile kada je CES zauzeo termin početkom januara. Ta izložba postala je forum za tehnologiju u autoindustriji.

Detroitska izložba je premeštena za jesen kada je vreme bilo povoljnije. To je trebalo da se dogodi 2020. godine, ali pandemija je uzrokovala otkazivanje događaja. Prva Detroitska auto-izložba održana je 2022. godine i suočila se s konkurencijom drugog sajma u Detroitu koji se odnosi na baterije za električna vozila.

Sajam u Detroitu najavio je početkom januara da će se vratiti u januaru 2025. Teško je očekivati da će ovaj potez vratiti slavne dane izložbe. Međutim, odluka pokazuje da problemi auto sajmova ne nestaju.

Shutterstock/faak

Neki događaji, poput Pariskog auto-salona i IMTS-a u Čikagu (velikog sajma posvećenog mašinskim alatima i proizvodnoj tehnologiji), više su usmereni na poslovanje. Sajam vazduhoplovstva prikazuje avione u letu, ali pravi cilj je da proizvođači aviona postignu dogovore sa aviokompanijama. IMTS takođe ima proizvođače koji se obraćaju kupcima. Sajmovi automobila imaju jaču vezu sa potrošačima.

Odluka Detroitske auto-izložbe da vrati događaj u januar izgleda usmerena na zadovoljenje potrošača, umesto da se takmiči za industrijske vesti i lansiranje proizvoda.

„Morate se setiti da su sajmovi automobila otvoreni za javnost, i većina njih ima za cilj da predstavi najnovije automobile široj publici i generiše interes potrošača“, rekao je Brent Sneveli, potpredsednik za odnose s medijima u firmi Franko, agenciji za odnose s javnošću. „CES, nasuprot tome, jeste događaj za industriju i nije otvoren za širu javnost“.

Bil Kenig, saradnik Forbes