Savladajte ova četiri pravila kako biste briljirali na razgovoru za posao

Nije važno da li ste to ranije radili stotinu puta, razgovori za posao će uvek biti stresni. Mnogo je stvari koje treba uzeti u obzir — od vašeg izgleda do toga da li ste stigli na vreme i šta ćete pričati na razgovoru.
Ali ono što je još važnije jeste da osigurate da vaš razgovor sa sagovornikom teče prirodno. Pošto nisu svi sagovornici prirodni, ipak je bolje da se unapred pripremite i imate dobru ideju o tome šta želite da kažete kako biste ostvarili pozitivan utisak.
Vredi napomenuti da nijedan sagovornik neće biti isti. Jedni će se držati propisanih pitanja, drugi će možda testirati vašu sposobnost da razmišljate brzo, postavljajući neočekivana pitanja. Ali ako uspete da savladate ove četiri tačke razgovora, bićete dobro pripremljeni da briljirate na gotovo svakom razgovoru za posao.
„Smol tok“
Većina ljudi doživljava smol tok (kratak, opušten razgovor) kao puku formalnost, način da se popuni neprijatna tišina pre nego što se uđe u pravi razgovor. Kao rezultat toga, pokušavaju da preskoče ovaj deo interakcije kako bi brže stigli do „pravog“ razgovora, a smol tok smatraju nepotrebnim i površnim.
Iako u tome možda ima istine, treba znati kako da se upustite u smol tok razgovor. Smol tok može da pomogne da uspostavite dobar odnos i ostavite dugoročan dobar utisak, posebno kada je reč o razgovoru za posao.
Uključivanje u smol tok je odlično rešenje za uspostavljanje odnosa jer pomaže da se stvori osećaj poznanstva, ali i lakše komunikacije između poslodavca i kandidata. Sa obimnim tržištem rada, verovatno ćete se takmičiti sa stotinama (ako ne i hiljadama) kandidata, pa samim tim treba da ostanete upamćeni.
Trudite se da dajete odgovore duže od jedne reči čak i na najjednostavnija pitanja i pokušajte da u razgovor uključite elemente svoje ličnosti ili interesovanja. Na primer, ako vas poslodavac pita kako ste, izbegavajte neodređeni odgovor „Dobro sam“. Umesto toga, možete reći da ste puni energije posle jutarnjeg trčanja ili da ste uzbuđeni što ćete saznati više o kompaniji!
Sposobnost vođenja smol tok razgovora je dobar znak da neko poseduje izvrsne veštine u ophođenju sa ljudima. Kao bivši regruter, mogu pouzdano da kažem da između dva kandidata sličnih veština i iskustva, onaj koji je bio angažovaniji tokom razgovora najverovatnije će dobiti posao.
Prošla iskustva
Uobičajeno je da regruter tokom intervjua prođe kroz vaša prethodna iskustva, jer je to najbolji način da saznaju šta ste radili ranije i šta možete da donesete za sto.
Mnogi ljudi u ovim situacijama odgovaraju na pitanja spontano, ali ako zaista želite da se istaknete, najbolje je da ta iskustva oblikujete u priče koje vas prikazuju u najboljem svetlu. Kako to da uradite? Objasniću vam.
Sve dobre priče počinju sa problemom, što je razlog zašto ste bili zaposleni. Možda je kompanija imala problem sa imidžom, zbog čega su angažovali marketing profesionalca sa veštinama za krizni menadžment. Ili su možda morali da povećaju prihode kako bi ispunili određene projekte, pa su angažovali poslovnog stratega. Pobrinite se da ovaj deo bude jasan, jer će to pomoći da vaša priča bude zanimljivija.
Nakon konflikta dolazi rešenje, pa kada podelite problem, vreme je da podelite kako ste doprineli pozitivnom ishodu. Na primer, možda ste predvodili kampanju za odnose sa javnošću koja je poboljšala mišljenje kupaca za 30 odsto. Ako se prijavljujete za prodajnu poziciju, možete da podelite kako ste dosledno postizali 20 odsto iznad kvote šest meseci uzastopno.
Sve što možete da podelite, a pokaćete se kao neko ko je pozitivno doprineo napretku svog bivšeg poslodavca, što će vam pomoći da osvojite poene kod regrutera.
Jedna stvar vredna pomena je da će mnogi regruteri takođe pitati zašto ste otišli, posebno ako ste bili tako uspešni. Ovde je u redu biti iskren, ali u granicama. Na primer, suzdržite se od pomena pravih imena ili razgovora o potencijalno poverljivim informacijama. I šta god da radite, nikada ne iznosite prljav veš protiv vašeg bivšeg poslodavca. Neke stvari je jednostavno bolje ne pominjati.
Interesovanja i karijerni ciljevi
Tokom intervjua, možda će vas pitati o vašim interesovanjima i zahtevima. Ovo omogućava regruteru da proceni koliko ćete se dobro uklopiti u poziciju i organizaciju u celini.
Da biste osigurali dobar ishod, pobrinite se da se predstavite kao neko ko je zaista uzbuđen da raste u ovoj ulozi i industriji. Dobar način da to uradite je da pogledate opis posla sa naznakama šta traže i to uključite u svoj odgovor.
Na primer, ako opis posla spominje angažman u zajednici, onda je dobra ideja pomenuti leto koje ste proveli volontirajući u lokalnom skloništu. Ako uloga zahteva liderske veštine, ne zaboravite da pomenete nedavni projekat koji ste vodili dok je vaša šefica bila na porodiljskom odsustvu.
Još jedna česta, ali jednako važna tačka razgovora, su vaši karijerni ciljevi, koje menadžeri za zapošljavanje koriste da bi utvrdili da li ćete verovatno ostati dugoročno. Ako je malo verovatno da ćete ispuniti te karijerne ciljeve u kompaniji, menadžer za zapošljavanje može da misli da niste zainteresovani da ostanete duže, što dovodi do veće stope odliva i dodatnih troškova za regrutaciju i obuku.
Da biste ovo rešili, pobrinite se da uskladite svoje karijerne ciljeve sa očekivanjima kompanije. Neka znaju da nameravate da doprinesete uspehu kompanije dok u isto vreme težite profesionalnom razvoju. Na ovaj način, možete da uverite svog menadžera za zapošljavanje da neće morati da troši dragocene resurse da bi vas zamenio za nekoliko meseci.
Pitanja na kraju
Postavljanje dobrih pitanja na kraju intervjua je takođe ključna tačka razgovora, iako je to nešto što mnogi ljudi preskaču tokom intervjua. Promišljena pitanja su posebno važna za pokazivanje vašeg interesovanja za ulogu, jer pokazuju da ste istraživali pre dolaska na razgovor.
Vrsta pitanja koju možete postaviti variraće u zavisnosti od onoga što se pojavi tokom vašeg istraživanja. Međutim, za početak je dobro da pitate o specifičnom timu ili odeljenju sa kojim biste mogli da radite ako dobijete posao. Odgovor na ovo pitanje pomoći će vam da saznate nešto o dinamici tima kojem ćete se pridružiti, dok istovremeno pokazujete svoju spremnost za rad.
Još jedno važno pitanje za postavljanje su mogućnosti za rast i razvoj. Ovo pitanje vam služi na dva načina: omogućava vam da dobijete uvid u politike kompanije o usavršavanju, dok takođe signalizirate regruteru da ste tu na duže staze — što, kao što sam ranije spomenuo, može samo da vam pomogne.
Razlozi koje sam ovde naveo za postavljanje dobrih pitanja su korisni za pokazivanje vašeg interesovanja za ulogu. Međutim, možda je najbolji razlog za to da procenite da li zaista želite da radite sa njima i da li je kompanija pravi izbor za vas. Na kraju krajeva, intervjui za posao nisu samo prilika za poslodavca da vas proceni, oni su takođe prilika da i vi procenite poslodavca. Navijam za vas na sledećem intervjuu!
Šo Devan, saradnik Forbes