SAZNAJEMO Bitka za vozače: Strela vrbuje sms-om, a grad menja uslove tendera

featured image

14. avg 2024. 07:00

Vozači D kategorije su poslednjih dana najtraženiji kadar u Beogradu. U toku je javni poziv na kome će se dodeliti čak 84 gradske i prigradske linije, koje će narednu deceniju voziti privatni prevoznici. A među njima su firme koje, reklo bi se, nemaju kadra da preuzmu ni već osvojene trase. Nasuprot njima je Gradsko saobraćajno preduzeće Beograd (GSP), koje je posle ko zna koliko godina zatvorilo uvek aktuelan konkurs za vozače. Za ono što im je ostalo, ljudi je i – previše.

Beograd je 5. jula objavio tender na kome će izabrati privatnog prevoznika na ustupljenim linijama. Rok za prijavu ističe 26. avgusta, a gradski budžet namerava uslugu da plati 146,38 milijardi dinara. Na toliko je procenjena ova javna nabavka.

Uoči objavljenog poziva već je bilo jasno da je prestonica pred privatnike izašla sa zahtevima koje nisu svi spremni da ispune i da će, očigledno, van trke ostati neki koji već godinama prevoze Beograđane. Kako se rok primiče, može se zaključiti i da oni koji su srpemni da ispune šta se traži, za početak, jedva mogu da nađu neophodan ljudski kapital.

trolejbus, prevoz, gsp
Shutterstock/BalkansCat

Može za volan kao dodatni posao

Budući prevoznik, između ostalog, mora da obezbedi 1.000 profesionalnih vozača. Predstavnici ponuđača tražili su od Sekretarijata za javni prevoz, koji je zvanično naručilac posla, da definiše pitanje kako oni mogu biti angažovani. Traže da se priznaju ugovori o delu, privremeno-povremenim poslovima, sve što spada pod angažman van radnog odnosa. I naručilac im je izašao u susret.

Zainteresovani prevoznici napominju da je opisom kriterijuma za učešće na tenderu predviđen uslov da ponuđač mora da ima radno angažovano 1.000 profesionalnih vozača D kategorije, po bilo kom pravnom osnovu u skladu sa važećim Zakonom o radu.

„Međutim u napomeni stoji da naručilac neće prihvatiti ugovore o dopunskom radu kao osnov angažovanja, jer istima se ne može postići propisani koeficijent, imajući u vidu prirodu tih ugovora, odnosno mogućnosti angažovanja svega do jedne trećine punog radnog vremena“, pitali su zainteresovani naručioca. „Kako između postavljenog uslova i napomene postoji kontradiktornost, privredni subjekti nisu u mogućnosti da pripreme uporedive i prihvatljive ponude“.

I Sekretarijat za javni prevoz im je odgovorio da će izmeniti konkursnu dokumentaciju.

„Za naručioca su prihvatljivi ugovori o radu na neodređeno ili određeno vreme ili ugovori o angažovanju lica van radnog odnosa u skladu sa važećim Zakonom o radu“, stoji u odgovoru.

Može i privremeno povremeno

Ali ovo pitanje je tištalo više njih, pa se i sugestije zainteresovanih ponavljaju.

„Ukoliko naručilac navodi da neće prihvatiti ugovore o dopunskom radu kao osnov angažovanja jer se istima ne može postići propisani koeficijent, imajući u vidu prirodu tih ugovora, odnosno mogućnosti angažovanja svega do jedne trećine punog radnog vremena, molimo naručioca da obrazloži kako je onda za njega prihvatljiv ugovor o privremenim i povremenim poslovima (kako se navodi samo za lica koja nisu zaposlena ili su zaposlena na nepuno radno vreme), kada je isti vremenski ograničen (120 radnih dana u jednoj kalendarskoj godini) i zaključuje se kada postoji potreba da se angažuju radnici za obavljanje poslova u nekom kraćem vremenskom periodu!?“, sledeća je primedba potencijalnih kandidata.

Sekretarijat i na to pitanje odgovorio da će izmeniti konkursnu dokumetaciju i da su mu prihvatljive sve tri vrste ugovora.

Prilikom ranijih konkursa, međutim, kako smo čuli od pojedinih prevoznika, vozači su morali da budu prijavljeni u kompanijama koje konkurišu. Kao dokaz su se dostavljali M obrasci koji dokazuju njihov angažman.

Nema garancija i tolerancije

Verovatno zato, neko je pitao naručioca i kako je moguće da „privredni subjekt koji pruža uslugu obavljanja komunalne delatnosti javnog autobuskog gradskog prevoza putnika može da zaključi ugovor o delu sa profesionalnim vozačem D kategorije što bi bilo postupanje suprotno odredbama Zakona o radu, a naručilac ista evidentno dozvoljava“.

Da li naručilac pruža zaštitu privrednim subjektima u tom smislu od inspekcije rada te indirektno tvrdi da privatni partner neće biti predmet kontrole i provere nadležne inspekcije tokom trajanja javno-privatnog partnerstva?“, pita drugi zainteresovani.

Na to je Sekretarijat odgovorio da „neće pružati nikakvu „zaštitu“ izabranom ponuđaču, već, naprotiv, vršiće redovnu kontrolu vozača koji budu angažovani na izvršenju ugovora u saradnju sa nadležnim inspekcijama i institucijama sve u cilju realizacije ugovora u skladu sa pozitivnim zakonskim propisima“.

„Strela“ lovi pojačanje

Ali situacija nije sjajna ni na već dodeljenim linijama. Prevoznik „Strela“ je nedavno dobila prevoz na linijama 700 i 100. Prve su preuzeli, ali na potezu 100 kreću tek od septembra. Za volan očigledno nema ko da sedne, pa i „Strela“ traži kadar na sve načine.

Ovih dana na brojeve telefona vozača većine prevoznika redom stižu poruke kojima im se nudi dodatni posao. „Strela“ traži pojačanje i za portez 700 i za 100, koji još nisu ni preuzeli. Uslovi su identični, ali se regruteri, osobe za kontakt, razlikuju.

Sat vožnje na liniji spremni su da plate 700 dinara, dok za potez od garaže do terminusa i nazad, nude 400 dinara po satu. Radi se šest dana nedeljno i obezbeđen je prevoz u jutarnju smenu, kao i povratak posle noćne.

Pojedini vlasnici konkurentskih firmi su i sami dobili „nepristojnu“ponudu, jer poseduju dozvolu D kategorije. I sami vozači su uvereni da su kontakti „procureli“ od nadležnih. Kako kažu, spisak sa njihovim kontaktima je ranije dostavljen Sekretarijatu za javni prveoz, tačnije Operativno kontrolnom centru. Samo nikome nije jasno kako su stigli do – „Strele“.

„Da bi dobili linije na potezu 700 i 100 oni su morali da dostave spisak vozača koji će na njima raditi. Kako to da sada nemaju radnike“, pita se konkurencija.

Stiže pojačanje iz Nepala

U Gradskom saobraćajnom preduzeću, situacija se menja. U izveštaju o poslovanju tokom prošle godine napominje se da se firma i dalje suočava sa višegodišnjim problemom manjka vozača. Tokom prošle godine firmu je napustilo njih 259.

vozač autobusa, prevoz
Shutterstock/ CRS PHOTO

„Preduzeće je tokom 2023. godine, zbog konstantnog nedostatka vozača zasnovalo radni odnos sa 189 lica na ovim poslovima“, stoji u izveštaju.

„Kako je u nekoliko prethodnih godina došlo do velikog odliva radne snage sa proizvodnih radnih mesta u održavanju voznog parka, a u skladu sa Programom poslovanja za 2023. godinu, izvršen je prijem u radni odnos 168 lica ostalih struka, tako da je ukupan prijem u toku 2023. godine iznosio 357 zaposlenih. Ovim se ukupan broj zaposlenih na kraju 2023. godine, u odnosu na 2022. godinu, smanjio za 192 izvršioca“.

Već tokom ove godine, međutim, potrebe su se izgleda smanjile. Kako čujemo iz sindikata gradskog prevoznika, prvi put posle ko zna koliko vremena, više nije otvoren konkurs za prijem novih kolega.

„GSP-u je ostalo oko 40 linija i vozača sada skoro da ima i viška“, čuli smo u Sindikatu „Pravda“. „Privremeni organ je pre nekoliko meseci „Streli“ dodelio trase 100 i 700, ali nemaju vozača. I radnicima GSP svaki dan stižu sms poruke sa ponudom da rade za njih. Istovremeno im stiže 80 vozača iz Nepala. Završavaju se dozvole za njih“.

Beograđane će tako, skoro je izvesno, narednih godina voziti ljudi kojima je to i osnovni i dodatni posao, zavisno u čijem su autobusu. A pomagaće im kolege iz dalekih azijskih država – Bangladeša, Indije, Nepala…