SAZNAJEMO Kineski proizvođači auto-delova, dobavljači Tesle, traže proizvodni prostor u Srbiji
![featured image](https://forbes.n1info.rs/wp-content/uploads/2024/02/Kolaz-Industrija-Proizvodnja-Elektricni-Automobili-1000x667.png)
Plan Ilona Maska da u fabrici Tesle u Nemačkoj uskoro počne sa proizvodnjom jeftinijih električnih vozila može biti vrlo značajan i za Srbiju. Naime, firme iz auto-industrije, povezane s Teslom, kako saznajemo, zainteresovane su da pokrenu proizvodnju auto-delova u nekom od srpskih gradova. Ono što sada traže je povoljan proizvodni prostor u koji bi se uselili.
„Dobijamo upite baš za Srbiju iz firmi koje su u auto-industriji i prave delove za njih. To su uglavnom firme iz Kine. One sada prebacuju proizvodnju ovde, bliže Evropi. Lanci snabdevanja su pokidani, transport je skup, dugo traje, a i nepredvidiv je. Mi smo za njih možda i najbolja destinacija jer smo blizu EU, a imamo dobre uslove“, kaže za Forbes Srbija Božidar Gaćeša, rukovodilac odeljenja za logističke i industrijske nekretnine za Jadransku regiju u CBRE.
On nam je otkrio da su im se, konkretno, javile dve kineske kompanije koje su u poslednjoj fazi dobijanja posla za Teslu. „Te kineske firme proizvodiće delove za fabriku Tesle u Nemačkoj“, naglašava Gaćeša.
Da je trend u zakupu proizvodnog prostora u čitavoj regiji sve veći zaključak je juče održane konferencije CBRE grupe na kojoj je predstavljen godišnji izveštaj o okolnostima i očekivanjima na tržištu nekretnina Jugoistočne Evrope „2024 Real Estate Market Outlook SEE region“.
U bliskoj budućnosti očekuje se, kako su naveli, ekspanzija kako domaćih, tako i međunarodnih investitora, kao i povećanje interesovanja za manje gradove. Takođe, geopolitički poremećaji mogu pomeriti fokus investitora na redizajniranje njihovih lanaca snabdevanja i selidbu proizvodnje u Evropu.
![](https://forbes.n1info.rs/wp-content/uploads/2024/02/20240207_170924-1024x462.jpg)
O tome da su investitori iz daleke Kine već obilazili lokacije u Srbiji gde bi iznajmili prostor za Forbes Srbija govori i Gaćeša. „Dve kineske firme koje će raditi delove za Teslu nedavno su dolazili i obilazili mesta po Srbiji. Beograd je kompanijama iz auto-industrije skup, a većina bi da pokrene fabriku u Vojvodini jer je najbliže Evropi. Ipak, tu im je najskuplja radna snaga, pa se odlučuju za Jagodinu, Kragujevac, Kraljevo…“
On očekuje, kako kaže, da se u ovoj godini realizuje najmanje pet do šest novih projekata u Srbiji sa kompanijama iz auto-industrije.
Gaćeša nam je otkrio da će u Srbiju doći i dobavljači kineske kompanije BYD, koja sustiže Teslu po prodaji električnih automobila, i koja je objavila da otvara fabriku u Segedinu. „Jedan od njihovih dobavljača nam se javio. Planira da pokrene kod nas proizvodnju delova za BYD”.
Prema njegovim rečima, Srbija je privlačna auto-industriji ne samo zbog nižih troškova, „već je bitnije to što je radna snaga obrazovana, i ima iskustvo rada u ovoj industriji“.
„Pogotovo im je zanimljiv dolazak u gradove koji imaju univerzitete, kao što su Niš ili Kragujevac jer tu mogu lako da nađu ljude koji će biti inženjeri u toj proizvodnji“.
Što se tiče nivoa cena zakupnine proizvodnih hala i magacina, CBRE grupa u narednim mesecima ne očekuje promene zbog postepenog smanjenja inflacije i poboljšanja ravnoteže ponude i tražnje.
„Što se tiče magacinskog prostora u Beogradu i okolini, gde se i nalazi najveći broj, zakup je u proseku 4,75 evra po kvadratnom metru mesečno. Najviše cene dostižu šest evra, dok se u drugim većim gradovima po Srbiji kreću na nivou od 4,25 i 4,75 evra po kvadratu“, ističe Gaćeša.
Kada je u pitanju industrijski prostor, kako dodaje, cena zakupa zavisi od toga šta treba da se uradi da bi neko taj prostor koristio kao fabriku. „Nekom treba specifičan pod, nekom više ventilacije, jače grejanje… Od svega toga zavisi i cena, pa se kreće od pet do osam, čak i devet evra po kvadratu za mesec dana“.
On ne očekuje promenu cena najma prostora za proizvodnju, i to u narednih godinu ili dve. „CBRE ocenjuje da se cene neće menjati. Inflacija pada, trošak gradnje koji je bio najveći problem se stabilizovao, kamatne stope bi trebalo da idu naniže, tako da očekujemo da ovo tržište ostane stabilno“.