Šef Orke, kompanije koja se vinula u vrh s dronovima, otkriva da li je rat u Ukrajini uticao na posao

Biznis Forbes Hrvatska 1. jul 2024. 07:00
featured image

1. jul 2024. 07:00

Dosta toga se dogodilo otkad su 2018. godine trojica Osječana, zaljubljenika u dronove – Ivan JelušićVlatko Matijević i Srđan Kovačević – osnovali Orku, kompaniju koja je proizvela tada najnaprednije naočare za upravljanje dronovima.

Proširili su se na nova tržišta, razvili nove proizvode, privukli investiciju i napravili iskorak u vojnu industriju.

Pre tri godine u vlasničku strukturu ušao je Day One Capital, fond rizičnog kapitala koji ulaže u tehnološke kompanije u ranoj fazi razvoja. Nakon tog ulaganja vrednost Orke bila je 13,5 miliona evra.

Srđan Kovačević, jedan od suosnivača koji je ujedno i izvršni direktor kompanije, za Forbes Hrvatska kaže da im je trenutno primarni cilj projekat “e-škole: Razvoj sistema digitalno zrelih škola” koji sprovode u saradnji s CARNET-om.

Razvijaju niz proizvoda – od školstva do odbrane

“Tim smo projektom omogućili učenje upravljanja bespilotnim letelicama te usavršavanje znanja o njima. Kroz projekat mladi ne uče samo specifična znanja poput letenja dronom s kojima danas mogu biti konkurentni na tržištu rada već i znanja iz STEM područja, poput fizike, aerodinamike, tehničke kulture itd”, kaže Kovačević.

Osim toga, s američkom kompanijom CrewConcept kreirali su novu generaciju bespilotnih letelica – takozvani Drone Soccer. Kovačević kaže da se radi o potpuno novoj tehnologiji koja koristi kritičko razmišljanje i komunikaciju.

Razvili su i BodyCam, kameru koja se pričvršćuje na opremu službenih osoba poput policije, vojske i vatrogasaca i koja snima postupanje. “Puno toga imamo još u najavi, tehnologija se razvija rapidnom brzinom, a mi joj idemo u korak”, kaže.

U odbrambeni sektor krenuli pre pet godina

Pre pet godina Orka je započela rad i na projektima za vojsku, s obzirom na to da dronovi i uz njih vezane tehnologije imaju važnu ulogu u modernom ratovanju.

“Razvojne projekte u odbrambenom sektoru radimo još od 2019. godine kada smo učestvovali na projektu istraživanja i razvoja digitalnog uređaja za noćni vid za krajnje korisnike u odbrambenom sistemu SAD-a. Osim toga, prošle godine smo okončali i trogodišnji projekat razvoja privatne 5G mreže za potrebe AR/VR obuke, takođe za korisnike iz SAD. Pre nekoliko godina, zajedno sa našim estonskim partnerima pokrenuli smo kompaniju Defensphere koja se bavi razvojem vizijskih sistema za oklopna vozila i trenutno nudi jedan od najnaprednijih sistema te vrste na svetu”, kaže Kovačević.

Dodaje i da su u prvim godinama rada za odbrambeni sektor više bili usmereni na područje video i komunikacijskih tehnologija, dok u poslednje dve godine primećuju povećano interesovanje za tehnologije sistema bez posade.

“Povećano interesovanje je posledica rata u Ukrajini, odakle trenutno i dolazi najveća potreba za takvim sistemima. No iako su potrebe ogromne, zapadne kompanije poput naše ne mogu cenovno konkurisati kineskim proizvođačima na tom tržištu. Odlučujući faktor je ipak cena, jer se naglasak stavlja na količine, a kvalitet i pouzdanost padaju u drugi plan”, kaže Kovačević.

“Cilj nam je da budemo broj jedan”

Ipak, na zapadu se u ovako osetljivom sektoru gleda i poreklo tehnologije i tehnike, tako da Orka na tim tržištima ima prednost, bez obzira na cenu.

“Zapadni korisnici u odbrambenom sektoru traže kvalitet, sigurnost i pouzdanost lanca snabdevanja, pa će se stoga gotovo uvek opredeliti za nekog zapadnog dobavljača. Neki korisnici u odbrambenom sektoru, na primer u SAD, čak imaju zakonsku zabranu kupovine tehnologija poreklom iz Kine. Mi smo jedan od retkih zapadnih proizvođača komponenti za besposadne sisteme, tako da se zapadni proizvođači često odlučuju upravo za nas, s obzirom na to da njihovi krajnji korisnici preferiraju isključivo tehnologije zapadnog porekla”, kaže Kovačević.

Orka, kako kaže, ima za cilj da nastavi razvoj tehnologija besposadnih sistema, jer su trenutno u krugu nekolicine najboljih proizvođača na Zapadu.

Cilj nam je da postanemo broj jedan, po kvaliteti proizvoda, po tehnologiji i po količini isporučenih proizvoda.

“Na dobrom smo putu, velika nam se prilika otvara u Americi upravo u obrazovnom sektoru. Proizvođači s kineskog tržišta više nemaju pristup američkom tržištu edukacijskih dronova, i tu vidimo svoju veliku priliku. U Evropi, gde možemo preneti svoja iskustva s američkog tržišta u oblasti STEM projekata, edukacije i sportova s dronovima”, zaključuje Kovačević.

Marko Repecki, novinar Forbes Hrvatska