Šta se desilo beogradskom metrou: Zastoj na portirnici, Kinezi i Francuzi nemaju potrebne licence

Biznis Nevena Petaković 29. maj 2025. 07:00
featured image

29. maj 2025. 07:00

Da će beogradski metro, po svemu sudeći, sačekati u odnosu na prioritetne projekte, EXPO 2027 i Nacionalni stadion, jasno je bilo iz izmenjenih prioriteta u Fiskalnoj strategiji. Najpre je rebalansom za prethodnu godinu bilo predviđeno izdvajanje za metro od 31,1 milijardu dinara u ovoj godini. I čak 110 milijardi u narednoj. Umesto toga, Fiskalna strategija planira samo liniju 1, i to fazu 1 i 2, a izdvajanja za njih su daleko manja. Po 6,5 milijardi dinara u naredne dve godine.

Sada je, osim novca, deo ovog projekta, tačnije jedan od objekata depoa u Makišu, „ostao“ i bez građevinske dozvole. Barem za sada.

Preciznije, jаvno komunalno preduzeće „Beogradski metro i voz“ nije dobilo dozvolu da izvodi radove na izgradnji jednog od objekata depoa na Makišu, konkretno portirnice, iz koje treba da se vrši kontrola izlaza i ulaza sa lokacije.

Prema podacima u Centralnoj evidenciji objedinjene procedure (CEOP), Ministarstvo građevine nedavno je odbacilo zahtev koji su 18. marta zajedno podneli „Beogradski metro i voz“, kao investitor i Ministarstvo građevinarstva, kao finansijer projekta.

Zbog čega su odbijeni

Zahtev za izdavanje dozvile odnosio se na „faznu izgradnju objekta beogradski metro, linija 1, faza 1 – depo Makiš sa pratećom infrastrukturom“. Konkretno tražena je dozvola za fazu kontrolne tačke (portirinice) – objekat broj 6, na katastarskoj parceli 613/1.

Iz portirnice treba da se vrši kontrola ulaza i izlaza sa lokacije depoa.

Zahtev je odbačen jer nisu ispunjeni formalni uslovi. Odnosno, utvrđeni su nedostaci u dokumentaciji.

Između ostalog, kako se vidi, 6. maja su izmenjeni lokacijiski uslovi koji se odnose na depo na Makišu, pa je potrebno dostaviti usaglašeni izveštaj Republičke Revizione komisije. Kao i izjave odgovornih projektanata.

Nedostatak je i to što studija o proceni uticaja nije sastavni deo glavne sveske.

Ukupna površina depoa biće oko 40 hektara.

U objektima za kontrolu izlaza/ulaza (portirnice) je predviđen prostor za rad kontrolora ulaska i izlaska iz kompleksa.

Ogranci firmi Power China i Systra nemaju odgovarajuće licence

U rešenju kojim je odbačen zahtev za dozvolu za gradnju portirnice se navodi i da preduzeće „Power construction corporation of China, limited, ogranak Beograd“, ne poseduje odgovarajuće projektantske licence za projektovanje železničke infrastrukture sa priključcima i metro.

Ova firma je ogranak kineske firme Power Construction Corporation of China Limited.

Power China je, podsetimo, angažovana za građevinske radove na izgradnji beogradskog metroa. Između ostalog i depoa na Makišu ugovorom koji je sklopljen sa državom Srbijom.

Ni preduzeće koje je izradilo tehničku kontrolu „Ogranak Systra Beograd“ (ogranak francuske kompanije Systra), ne poseduje licence za projektovanje železničke infrastrukture sa priključcima i metro, vidi se iz rešenja.

Lokacijski uslovi za depo Makiš, sa pratećom infrastrukturom, izdati su na leto 2021.

Međutim, dva puta do sada su menjani. Prvi put 2023, a drugi put 6. maja ove godine.

Lokacijskim uslovima od 6. maja obuhvaćeno je 119 parcela u Železniku i 10 na Čukarici. Delom je obuhvaćeno još 35 parcela, koje se isto nalaze na Čukarici.

Na ovim parcelama planiran je depo Metro i infrastrukturni koridor za vođenje trase kolektora kanalizacije.

U CEOP-u je 10. maja objavljeno i da je firma Power Construction Corporation of China Limited (Ogranak Beograd) podnela zahtev za lokacijske uslove koji se odnose na 103 parcele na Železniku i 39 parcela na Čukarici.

Većina ovih parcela već je obuhvaćena lokacijskim uslovima koje je 6. maja dobio Beogradski metro i voz.

Međutim, postupak po zahtevu PowerChina je i dalje u toku, ali je nepoznato za šta su tražili lokacijske uslove.

Shutterstock/Ttatty

Kinesko-francuski poduhvat

Podsetimo, građevinske radove na izgradnji beogradskog metroa izvodiće kompanija PowerChina.

Sa druge strane, francuska kompanija Alstom radiće elektromašinske podsisteme i isporuku vagonskih kompozicija.

Ugovorni sporazum za projektovanje i izgradnju Depoa Makiš, sa kompanijom Power China potpisan je u septembru 2023. Taj ugovor je vredan 200 miliona evra.

Srbija je prošle godine ugovorila kredit od 178,4 miliona evra, kod Dojče banke, filijale Hong Kong iz kog treba da se finansiraju radovi na depou.

Idejno rešenje za faznu izgradnju objekata na Depou Makiš, sa pratećom infrastrukturom, izradila je francuska firma Egis Rail.

Ukupna površina depoa je 40 hektara, a predviđa se gradnja više objekata.

Gradiće se Upravna zgrada i operativni centar ( 8.995 kvadrata), inspekcijska sala, hala remont radionice i glavnog skladišta, hala za gariranje i čišćenje voznih sredstava. Takođe i hala za održavanje infrastrukture.

Ostali objekti obuhvataju kontrolu ulaza i izlaza (portirnice), trafo i vatrogasne stanice, pešačke nadvožnjake…

„Beogradski metro i voz“ je u feburaru dobio dozvolu da izvodi radove na postavljanju dva podzemna kablovska voda koji će služiti za napajanje gradilišta Beogradskog metroa, odnosno prvu fazu linije 1.

Ta dozvola se odnosi na dva voda 35kV koji će se graditi od trafostanice „Beograd 6“ preko osam katastraskih parcela opštine Stari grad i 17 parcela na Paliluli.