Stelantis je za Kineze laka meta u Evropi: Narednih 12 meseci su „kritični trenutak“ za kompaniju

Biznis Forbes 20. maj 2025. 17:01
featured image

20. maj 2025. 17:01

Postoji kratak period nakon što velike korporacije poput Stelantisa objave svoje finansijske izveštaje i prognoze za ostatak godine. Vreme kada se investitori osećaju sigurno po pitanju budućnosti svojih ulaganja – ili barem znaju da najgore neko vreme neće doći.

To je bilo tada; sada smo u zoni carinskog haosa predsednika Trampa. Ključni faktor za vrednovanje ogromne korporacije koja posluje na međunarodnom tržištu je potkopan. Ako ne znate koje cene možete da naplatite, izgubili ste kontrolu nad jednim od ključnih elemenata. Vaša moć da predvidite profitabilnost biće uništena.

Zato je Stelantis, nakon što je prijavio pad prodaje u prvom kvartalu od 14%, na 35,8 milijardi evra u poređenju sa istim periodom prošle godine, saopštio da neće davati nikakve prognoze o svojoj zaradi za ovu godinu. Stelantis objavljuje zaradu na svakih šest meseci, a ne kvartalno.

Stelantis bez lidera

Stelantis nije bio usamljen. Mercedes je povukao svoju projekciju dobiti za godinu, kao i Gili, kineski vlasnik Volvo automobila. Folksvagen je prijavio pad dobiti od 40% u prvom kvartalu u poređenju sa istim periodom prošle godine, na 3,1 milijardu evra, dok je ukupna profitna margina pala sa 6% na 3,7%. VW je naveo da su mu profiti pogođeni neizvesnošću u vezi sa Trampovim carinama, te da će godišnja dobit biti na donjoj granici ciljanog raspona od 5,5 do 6,5%. VW je rekao da potencijalni efekti Trampovih carina nisu uključeni u prognozu. BMW još nije objavio svoje finansije za prvi kvartal.

Stelantis je trenutno bez lidera, u finansijskim poteškoćama i pod velikim pritiskom da sprovede radikalne promene. Izvršni direktor Karlos Tavares podneo je ostavku u decembru. Očekuje se da će novi lider biti imenovan do kraja sledećeg meseca.

Operativna profitna margina Stelantisa u 2024. iznosila je 5,5%, što je oštar pad u odnosu na 12,8% iz 2023. godine. Stelantis je, pre uvođenja Trampovih carina, saopštio da ne očekuje značajnije poboljšanje u 2025. godini. Prodaja u Evropi pala je za 7,3%, na oko dva miliona vozila u 2024, uprkos činjenici da je ukupno tržište zabeležilo rast od 0,8%, prema podacima ACEA. Udeo Stelantisa na tržištu bio je 15,2%, iza vodećeg Folksvagena i njegovih brojnih brendova, koji zajedno drže 26,3%.

Tavares je bio arhitekta spajanja Fiat Krajslera i francuske grupacije PSA 2021. godine, čime je stvorena kompanija sa 14 brendova. Mnogi od tih brendova međusobno se takmiče na istom tržištu, uključujući Citroen, Pežo, Fiat, Voksol i Opel. Lančia, DS, Alfa Romeo i Abart ciljaju na tzv. premijum segment, dok su Dodž, Ram, Džip i Krajsler fokusirani na tržište SAD-a. Čuveni italijanski proizvođač sportskih automobila, Maserati, nalazi se na vrhu te liste.

Može li sa manje brendova

Analitičari ističu da postoji značajan prostor za ukidanje brendova i smanjenje broja zaposlenih.

„Zastareli proizvodni portfelj kompanije predstavlja dugotrajan problem, zbog čega je Stelantis primoran na agresivan ciklus lansiranja novih modela, sa čak planiranih 20 novih vozila. Iako je ovaj potez neophodan za povratak konkurentnosti, on nosi sa sobom velike rizike. Uključujući moguće probleme sa kvalitetom i kašnjenjem u proizvodnji“, rekao je Orva Mohamad, analitičar istraživačke investicione firme Third Bridge.

Evropsko poslovanje Stelantisa deluje kao laka meta za novu kinesku konkurenciju.

„Stelantis se suočava sa ozbiljnom pretnjom od strane kineskih proizvođača električnih vozila u Evropi. Čak i sa nedavno uvedenim carinama koje imaju za cilj zaštitu domaćih proizvođača automobila. Kineski brendovi su brzo smanjili zaostatak kada je reč o kvalitetu proizvoda, tehnologiji i efikasnosti troškova. To ih čini izuzetno konkurentnim u segmentima masovnog tržišta, gde Stelantis posluje“, rekao je Orva Mohamad.

I drugi analitičari se slažu da je Stelantisu potreban period stabilizacije. U Evropi su najugroženiji brendovi Lančia, Alfa Romeo i DS. Citroen, Pežo, Fiat, Opel i Voksol međusobno se bore za iste kupce. U vreme spajanja to nije delovalo kao problem. Međutim, od tada se ukupno tržište smanjilo, dok je konkurencija postala žešća jer su kineski proizvođači značajno unapredili svoju ponudu. Čini se da je racionalizacija neizbežna.

stellantis, alfa romeo automobil
Shutterstock/ Antonello Marangi

Potrebni hrabri koraci

Kompanija za istraživanja Bernstajn, u izveštaju govori o „nekim pozitivnim aspektima usred velike neizvesnosti“ tokom prvog kvartala. Navodi da Stelantis prilagođava proizvodnju i traži načine za unapređenje nabavke kako bi ublažio uticaj carina. Bernstajn ističe i nekoliko pozitivnih iznenađenja u kvartalu, uključujući prosečnu prodajnu cenu vozila u SAD-u od 44.300 evra (50.100 dolara). To je 1% iznad očekivanja, dok je u Evropi ta cena iznosila 23.800 evra (26.900 dolara). Ona je 6,1% iznad konsenzusa analitičara.

Orva Mohamad iz Third Bridge-a rekao je da Stelantis i dalje ima problema sa zalihama i pozicioniranjem brendova na tržištu SAD-a.

„Dok Ford i drugi konkurenti udvostručuju ponudu SUV i kamioneta, Stelantis će morati da preduzme hrabre korake u oblasti marketinga i personalizacije kako bi ostao relevantan“, rekao je on.

„Gledajući unapred, Stelantis se suočava sa ‘kritičnim trenutkom’ u narednih šest do 12 meseci, koji će zahtevati značajno prilagođavanje. Ključne će biti mere za smanjenje troškova. Bolje usklađivanje proizvodnje sa potražnjom, kao i unapređenje softverskih i elektrifikacionih strategija“, dodao je Mohamad.

Neizvestan carinski haos

Stručnjaci se pitaju koliko dugo će potrajati carinski haos.

Predsednik Tramp planira da zaključi 90 trgovinskih sporazuma tokom 90-dnevne pauze u primeni recipročnih carina, koju je najavio ranije u aprilu. Njegova administracija više puta je izjavila da vodi bilateralne trgovinske pregovore sa desetinama zemalja, prema navodima agencije Rojters.

Trampov agresivan pristup trgovini odjeknuo je širom globalne ekonomije. Najava 90-dnevne pauze usledila je nakon što su strahovi od recesije i inflacije uzdrmali finansijska tržišta, navodi Rojters u izveštaju iz Vašingtona.

Nil Vinton, saradnik Forbes