Sva preduzeća u Srbiji imaju internet priključak, 85% ima veb sajt, ali slabo prodaju onlajn

U Srbiji 100 odsto preduzeća ima internet priključak, ali manje od trećine je tokom prošle godine prodavalo robu ili usluge preko interneta, pokazuju podaci iz istraživanja o Upotrebi informaciono-komunikacionih tehnologija koje je sproveo Republički zavod za statistiku.
Isto istraživanje pokazalo je i da je 51 odsto građana obavilo kupovinu ili poručivanje robe ili usluge putem interneta dok je 37,3 odsto u poslednja tri meseca koristilo usluge internet bankarstva.
Anketa je realizovana na uzorku od 2.800 pojedinaca i 1.839 preduzeća tokom prva dva meseca ove godine i pokazala je da u 47,4 odsto domaćih preduzeća internet koristi između 75 i 100 odsto zaposlenih, dok u svakom petom to čini do 24 odsto.
Tokom 2022. u Srbiji je samo 28,2 odsto preduzeća prodavalo svoje proizvode ili usluge putem interneta, a broj onih koji su ostvarili manje od 25 odsto ukupnog prometa na osnovu prodaje putem interneta iznosi 75,3 odsto, dok je samo 24,7 odsto preduzeća imalo više od četvrtine prihoda ostvareno onlajn prodajom.
„Između 25 i 50 odsto prometa na ovaj način ostvarivalo je 18,8 odsto preduzeća, dok je broj preduzeća koja su više od 75 odsto od ukupnog prometa ostvarili prodajom putem interneta bio tek 1,7 odsto“, stoji u pomenutom istraživanju RZS.
Preduzeća su slabo koristila i mogućnost izdavanja e-faktura pa je 85,5 odsto njih tokom 2022. poslalo fakturu u papirnom obliku.
„Postoje dva oblika elektronske fakture: jedno je e-faktura standardne forme pogodna za automatsku obradu, kao i razmenu između dobavljača i kupaca, dok drugi oblik e-fakture nije pogodan za to. Prvi oblike elektronske fakture koristilo je gotovo 60 odsto preduzeća, 72 odsto je koristilo drugi oblik, ali je 85,5 odsto slalo i papirne fakture“, objašnjavaju u RZS.
Veb sajt poseduje 85,1 odsto preduzeća u Srbiji, što je za 0,2 procentna poena više u odnosu na 2022. dok je povećanje u odnosu na pretprošlu godinu 0,6 procentnih poena.
Najmanji procenat preduzeća koja imaju veb adresu je među firmama koje se bave saobraćajem i skladištenjem (66,9 odsto), kao i građevinarstva (75 odsto), dok prednjače kompanije u oblastima informisanja i komunikacija (97,8), administracije i popravki kompjutera (92 odsto), a više od 90 odsto firmi iz sektora prerađivačke industrije takođe poseduje veb adresu. Najviše preduzeća koja imaju veb adresu je iz beogradskog regiona, dok najmanje njih je iz Istočne i Južne Srbije.
Neku od društvenih mreža (Facebook, Linkedin, Xing, Yammer) u svom poslovanju koristi 53,5 odsto preduzeća u Srbiji, a gledajući po delatnostima na prvom mestu su firme iz oblasti informisanja i komunikacija sa 77 odsto zastupljenosti promocije na drutšvenim mrežama, dok su odmah iza njih preduzeća koja nude usluge smeštaja i hrane (73,6), a zatim i trgovina na veliko i malo (68).
S druge strane, više od jedne četvrtine stanovništva Srbije nikada nije koristila internet za kupovinu ili poručivanje robe ili usluge. Građani najviše kupuju ili naručuju odeću (69,7 odsto) dok je na drugom mestu sportska oprema (28,1 odsto). Najmanje se putem interneta kupuju sredstva za ličnu higijenu i prevozna sredstva kao što su bicikl, motor ili automobil.