Takehiko Cucui, JTI: Do 2027. planiramo da uložimo oko 650 milijardi jena u proizvode sa smanjenim rizikom

Intervju: Takehiko Cucui, izvršni potpredsednik za proizvode sa smanjenim rizikom u kompaniji JTI
U poslednjih nekoliko godina, uređaji za zagrevanje duvana postali su sve prisutniji na tržištu, a čini se da ih sve veći broj punoletnih potrošača preferira u odnosu na tradicionalne cigarete. Šta pokazuju brojke o ovom trendu i kako očekujete da će se u budućnosti menjati odnos korisnika ovih uređaja u poređenju sa pušačima klasičnih cigareta?
Kategorija nesagorevajućeg duvana beleži snažan rast i to jasno pokazuje da se navike u potrošnji duvanskih proizvoda menjaju. Danas oko 53 miliona punoletnih potrošača širom sveta koristi ove proizvode, što govori o njihovoj širokoj prihvaćenosti. Reč je o najbrže rastućem segmentu unutar kategorije proizvoda sa smanjenim rizikom, a očekujemo da će do 2035. taj segment da čini 16% ukupnog obima industrije.
Ipak, klasične cigarete i dalje dominiraju globalnim tržištem, sa ukupnim udelom od 85% u ukupnoj potrošnji duvana u ovoj godini.
Zašto su duvanske kompanije odlučile da fokus prebace upravo na uređaje za zagrevanje duvana i daju im prednost u odnosu na klasične cigarete?
Mi u kompaniji JTI verujemo u slobodu izbora i ne donosimo odluke umesto naših korisnika. Naš cilj je da razvijamo, testiramo i lansiramo inovativna rešenja prilagođena potrebama, željama i očekivanjima odraslih potrošača duvanskih proizvoda za koje verujemo da donose informisane odluke.
Upravo zato, razvijamo alternative koje spadaju u kategoriju proizvoda sa smanjenim rizikom, što čini jednu od osnovnih tačaka naše strategije rasta i održivog razvoja.
U veoma konkurentnom okruženju, doneli smo odluku da najveća ulaganja usmerimo upravo ka razvoju uređaja za zagrevanje duvana, jer verujemo da će baš oni biti glavni pokretač rasta u okviru kategorije proizvoda sa smanjenim rizikom.
Klasične cigarete i dalje imaju važan strateški značaj za naše poslovanje, ali mi smo uvereni da će Ploom, uređaj za zagrevanje duvana namenjen odraslim korisnicima nikotinskih proizvoda, značajno doprineti održivom rastu naše kompanije u godinama koje dolaze.
Iako je konkurencija u ovoj oblasti sve veća na globalnom nivou, JTI je u odličnoj poziciji da, zahvaljujući jedinstvenom pristupu i tehnološkoj inovaciji koja se temelji na stvarnim potrebama punoletnih potrošača, privuče nove, ali i zadrži postojeće korisnike uređaja za zagrevanje duvana. Rezultati koje ostvarujemo to i potvrđuju – u periodu od 2022. do 2024. obim prodaje porastao je za 38%, a prihod za 31,2%, pre svega zahvaljujući uspehu brenda Ploom.
Naš razvoj u oblasti uređaja za zagrevanje duvana je tek počeo, ali dosadašnji rezultati ulivaju poverenje da ćemo do kraja 2028. uspeti da dostignemo dvocifreni udeo u segmentu nesagorevajućeg duvana na ključnim tržištima.
Prednosti uređaja za zagrevanje duvana
Šta je to što su punoletni korisnici prepoznali u uređajima za zagrevanje duvana? Da li im je jednostavnost korišćenja bila na prvom mestu, to što su proizvodi sa smanjenim rizikom ili nešto treće?
Na odluke odraslih korisnika širom sveta utiču razni faktori – od zabrinutosti zbog rizika povezanih sa pušenjem, preko sve strožih zakonskih ograničenja, do pritisaka okoline i sve izraženije svesti i želje da budu pažljiviji prema onima koji ne koriste nikotinske proizvode.
Mnogi punoletni potrošači se odlučuju za alternative koje im pružaju iskustvo slično onome na koje su navikli, što u velikoj meri objašnjava sve veću popularnost uređaja za zagrevanje duvana. Uz to, punoletni korisnici ističu i svakodnevne prednosti koje ove uređaje čine praktičnijim u odnosu na klasične cigarete – bez dima, manje neprijatnih mirisa i bez pepela.
Ipak, faktori koji utiču na odluku odraslih pušača da koriste ove uređaje razlikuju se od zemlje do zemlje.

Kako objasniti nekome zašto bi trebalo da se odrekne relativno praktičnog načina konzumacije duvana, gde su mu dovoljni paklica cigareta i upaljač (koji čak može i da pozajmi ako ga zaboravi), i da pređe na metodu koja zahteva paklicu, uređaj, pa čak i punjač?
Odraslim konzumentima nikotinskih proizvoda nudimo uređaj za zagrevanje duvana kao najsrodniju alternativu cigaretama, u okviru kategorije proizvoda sa smanjenim rizikom. Verujemo da uspeh ove promene zavisi i od toga koliko su proizvodi sa smanjenim rizikom dostupni, cenovno prihvatljivi i široko prihvaćeni među punoletnim korisnicima. Zato su naši proizvodi pažljivo osmišljeni tako da pruže jedinstveno korisničko iskustvo i odgovore na potrebe odraslih pušača.
Iako se klasične cigarete često doživljavaju kao praktičnije za upotrebu, naš uređaj je savremeni pristup upotrebi duvana, zahvaljujući jednostavnosti korišćenja, bogatom ukusu i aromi, naprednoj tehnologiji zagrevanja, mogućnosti personalizacije i dodatnim funkcionalnostima koje omogućavaju povezivanje sa punoletnim korisnicima.
Kada je reč o proizvodima, ostajemo posvećeni daljoj inovaciji – razvijamo ih na osnovu uvida u potrebe potrošača i oslanjamo se na zajednička saznanja sa naših tržišta.
Razvoj nove tehnologije
U kom trenutku je tehnologija, kroz uređaje za zagrevanje duvana, postala deo duvanske industrije? Šta se u početku očekivalo od ovih uređaja i kakva tehnologija stoji iza njih?
Prvi značajniji pokušaji uvođenja tehnologije koja zagreva duvan ispod tačke sagorevanja pojavili su se pre skoro 40 godina. Ipak, tek od 2015. ova tehnologija počinje šire da se primenjuje, podstaknuta inovacijama i napretkom u oblasti elektronike.
Danas uređaji za zagrevanje duvana koriste precizne sisteme za zagrevanje prerađenih duvanskih patrona, pri čemu izostaje sagorevanje i dolazi do smanjenja nivoa emisije štetnih materija u poređenju sa dimom klasične cigarete.
Na primer, naš uređaj zagreva duvan do maksimalne temperature od 320 stepeni Celzijusa, dok prilikom konzumacije klasičnih cigareta duvan sagoreva na temperaturi od čak 800 do 900 stepeni.
Zagrevanjem, a ne sagorevanjem duvana, kako pokazuju naša laboratorijska istraživanja – uređaj proizvodi aerosol koji je hemijski manje složen u poređenju sa dimom klasične cigarete, uz prosečno smanjenje nivoa emisije određenih štetnih materija za više od 90%.
Koji su planovi kompanije JTI kada je reč o globalnom plasmanu proizvoda, kao i njegovom prisustvu u Srbiji i regionu Jugoistočne Evrope? Kako potrošači u Srbiji i regionu prihvataju ovaj proizvod?
Uvereni smo da naš uređaj ima kapacitet da nastavi da osvaja sve veći udeo na tržištu. Japan, kao najveće tržište uređaja za zagrevanje duvana u svetu, beleži stalan rast udela brenda Ploom u segmentu zagrevanog duvana – sa 3,5% u prvom kvartalu 2021. na 12,7% u prvom kvartalu ove godine. Zanimljivo je da je, prema rezultatima testiranja sprovedenog u Japanu u julu prošle godine, upravo ovaj uređaj zauzeo prvo mesto kada je reč o doživljaju ukusa duvana, sa 54% udela.
I van Japana, nailazi na odličan prijem kod potrošača. Zabeležili smo značajne rezultate na brojnim tržištima, posebno u Češkoj, Rumuniji, Poljskoj, Kazahstanu, Litvaniji, Portugalu i u Velikoj Britaniji, gde je naš udeo u segmentu porastao između 1,5 i 2 puta na godišnjem nivou, i pored već prisutne i razvijene konkurencije.
U Srbiji, Crnoj Gori, Mađarskoj, Sloveniji i Grčkoj, gde je takođe dostupan, segment beleži snažan, dvocifren godišnji rast. Ovakav rezultat pre svega dolazi zahvaljujući velikom interesovanju i sve većem poverenju punoletnih korisnika. Uverenі smo da ima još mnogo prostora za rast i snažan potencijal na ovim tržištima.
Našom konkurentnom ponudom želimo da privučemo punoletne pušače, kao i one koji već koriste uređaje za zagrevanje duvana i tako ostvarimo veći udeo na globalnom tržištu nesagorevajućeg duvana. Dosadašnji rezultati nas čine sigurnim da ćemo do 2028. dostići stabilan dvocifren udeo u ovom segmentu na ključnim tržištima.
Posvećeni smo tome da stečena iskustva sa postojećih tržišta iskoristimo za dalji rast, tako što ćemo nastaviti da u fokus stavljamo potrebe punoletnih korisnika, uz kontinuirano unapređivanje inovativnih tehnologija. Verujemo da su upravo ovakvi koraci od suštinskog značaja za dalji razvoj našeg poslovanja i jačanje pozicije našeg brenda u odnosu na konkurenciju.
U periodu od 2025. do 2027. planiramo da uložimo oko 650 milijardi jena (skoro 4 milijarde evra) u proizvode sa smanjenim rizikom, pre svega u uređaje za zagrevanje duvana, kako bismo dodatno osnažili prodajne aktivnosti, ulaganja u istraživanje i razvoj, kao i infrastrukturu. Danas su naši uređaji za zagrevanje duvana prisutni na 26 tržišta, a do kraja ove godine očekujemo da će biti dostupni na tržištima koja zajedno čine 80% svetske potrošnje u ovoj kategoriji.

Dve decenije u Senti
Prošlo je skoro 20 godina otkako ste preuzeli fabriku u Senti. Kako danas gledate na tu investiciju i koje mesto ova fabrika ima u lancu snabdevanja kompanije JTI?
Od kada je pre 20 godina postala deo naše kompanije, JTI fabrika u Senti beleži veliki rast. Kompanija je u tom periodu uložila više od 220 miliona evra i učetvorostručila broj zaposlenih. Zahvaljujući tim ulaganjima, značajno je povećan tržišni udeo, a JTI je postao lider na tržištu cigareta u Srbiji.
Fabrika u Senti odavno je prevazišla lokalni značaj, ona danas predstavlja važan stub naših regionalnih operacija. Pored toga što snabdeva domaće tržište, proizvodi cigarete za izvoz i isporučuje prerađeni duvan zemljama Evropske unije. Zahvaljujući svom strateškom značaju, fabrika je 2022. ušla u petogodišnji investicioni ciklus, koji je usmeren na modernizaciju proizvodnih kapaciteta.
U okviru tog plana uvedene su nove proizvodne linije i izgrađena su dva nova skladišta. Fabrika ima značajnu ulogu u razvoju novih tehnologija, jer se, u saradnji sa dobavljačima, upravo ovde testiraju i unapređuju inovativna rešenja za poboljšanje proizvodnje.
Do 2027, ukupna ulaganja u fabriku dostići će oko 70 miliona evra, kao deo šireg investicionog ciklusa koji dodatno potvrđuje našu posvećenost modernizaciji i proširenju proizvodnih kapaciteta. Neprekidna ulaganja govore o značaju koji fabrika u Senti ima za globalnu proizvodnu mrežu i njenu dugoročnu ulogu kao jednog od ključnih proizvodnih centara kompanije JTI.
Vi ste fabrika koja u Srbiji otkupljuje duvan od domaćih proizvođača. Zašto ste ostali dosledni tom modelu poslovanja i da li lokalni uzgajivači mogu da zadovolje vaše potrebe?
Već skoro dve decenije, JTI je posvećen saradnji sa domaćim uzgajivačima duvana. Ova strateška partnerstva imaju višestruki značaj – jačaju naše poslovanje, pružaju podršku lokalnim poljoprivrednim zajednicama i doprinose unapređenju konkurentnosti Srbije na globalnom tržištu.
Korišćenjem domaćeg duvana obezbeđujemo strogu kontrolu kvaliteta i veću stabilnost u uslovima promenljivog globalnog tržišta. Takođe, ovaj pristup smanjuje logističke troškove zahvaljujući kraćim transportnim udaljenostima, a istovremeno umanjuje i uticaj na životnu sredinu, što je u skladu sa našim ciljevima održivog poslovanja.
JTI, najveći proizvođač duvana u Srbiji, koji od polja duvana, preko fabrike u Senti, i kancelarije u Beogradu pa do prodavnica širom zemlje angažuje oko 3.000 ljudi, aktivno podržava domaće uzgajivače duvana. Koz stručnu pomoć agronomskih timova, finansijsku podršku i programe modernizacije, doprinosimo unapređenju njihove efikasnosti i povećanju prinosa. Naši proizvođači duvana kontinuirano ostvaruju prinose koji su za 40% viši od proseka u Srbiji. Takođe, obezbeđujemo beskamatne avanse za opremu, čime olakšavamo proces modernizacije i doprinosimo dugoročnoj održivosti domaće proizvodnje duvana.
Planovi u Srbiji i regionu
Koji su budući poslovni planovi kompanije JTI u Srbiji i regionu? S obzirom na to da ste već bili aktivni u procesima spajanja i akvizicija, da li vidite prostor za nova ulaganja u ovom delu Evrope?
Naš strateški fokus ostaje na daljem razvoju i modernizaciji poslovanja, pre svega kroz tekući petogodišnji investicioni ciklus koji potvrđuje dugoročnu viziju rasta kompanije u Srbiji i regionu Zapadnog Balkana. I dok pažljivo pratimo sve prilike za dalji rast, naš prioritet je da dodatno ojačamo postojeće poslovanje i nastavimo da gradimo stabilan i održiv poslovni uspeh u ovom delu Evrope.
Posebno mesto u našim daljim planovima zauzimaju ulaganja u segment uređaja za zagrevanje duvana, kako bismo podržali komercijalni razvoj proizvoda i dodatno povećali udeo u ovom segmentu tržišta. Istovremeno, strateški ostajemo posvećeni stalnim ulaganjima u inovacije i unapređenje efikasnosti, sa ciljem da dodatno učvrstimo svoju poziciju na tržištu i doprinesemo dugoročnom rastu kompanije, ali i zajednice u kojoj poslujemo.
Intervju na enegleskom jeziku možete pročitati ovde