Tri saveta za podsticanje kreativnog razmišljanja unutar tima

Biznis Forbes 29. jul 2024. 07:00
featured image

29. jul 2024. 07:00

Neki od nas imali su sreću da ne provedu većinu svoje karijere pod fluorescentnim osvetljenjem koje je ili previše jako ili previše slabo. Imali smo sreće da izbegnemo sedenje za neupadljivim bež stolovima raspoređenim u mrežnim obrascima, sa industrijskim sivim tepihom pod nogama i onim užasnim kabinama koje čak i najšire kancelarijske prostore čine skučenim.

Umesto ovih sumornih okruženja, mnoge kompanije sada uživaju u prostorima nalik Guglovim sa otvorenim dizajnom, živopisnim bojama i fleksibilnim radnim stanicama. Mnoge su čak potpuno odbacile kancelariju i rade gde god je prisutan internet.

Sve ove promene doprinose radnom okruženju u kojem kreativnost može da cveta. Kada se ljudi osećaju dobro u vezi sa mestom gde rade, verovatnije je da će razmišljati van okvira, efikasno sarađivati i dolaziti do inovativnih rešenja.

Međutim, dok okruženje igra veliku ulogu, ulaganje u moderni kancelarijski nameštaj i dizajn ima granice. Ako zaista želite da vaš tim bude kreativniji, evo tri saveta koji će vam pomoći da to postignete.

Dajte svom timu malo slobode

Svaki uspešan vlasnik biznisa reći će vam, skalabilnost je ključna. Želite da vaš poslovni proces bude racionalizovan i efikasan kako bi vam bilo lakše da podignete svoje operacije na viši nivo. Ipak, postoji i vrednost u davanju vašem timu malo fleksibilnosti kada je u pitanju obavljanje posla.

Umesto strogih procesa, pokušajte eksperimentisati sa pristupom usmerenom na rezultate. Budite što specifičniji kada definišete ciljeve projekta, ali pružite svom timu određenu slobodu u tome kako će pristupiti svojim zadacima.

Uz to, možete podsticati kreativnost tako što ćete dozvoliti članovima različitih timova da zajedno razvijaju ideje već na samom početku umesto da rade izolovano. Na taj način, saradnja i različite perspektive mogu se pojaviti od samog početka projekta, a vaš tim neće biti ograničen rigidnim protokolima i granicama između departmana.

Zadržavanje radnog opterećenja u odnosu 80/20

Možda bi trebalo da razmotrite Guglovo 80/20 pravilo. Prema njemu, zaposleni su podsticani da svoje vreme troše samo 80% na osnovne obaveze, dok se 20% može posvetiti projektima ličnog interesa. Gmail je poznati proizvod ove politike, nastao kao lični projekat Guglovog inženjera Pola Bukhajta.

Kompanije su implementirale slične projekte kako bi podstakle kreativnost svojih zaposlenih. Na primer, Eplov program Blue Sky omogućava odabranim zaposlenima da nekoliko nedelja rade na svojim ličnim strastima. Profesionalna društvena mreža LinkedIn takođe ima sličan projekat nazvan Inkubator, gde zaposleni mogu da provedu do tri meseca radeći na ličnim projektima.

Očigledno je da ne morate striktno primenjivati pravilo 80/20. Biće dana kada će posao zahtevati veću fokusiranost na redovne odgovornosti, što je sasvim normalno. Ipak, vi vodite posao i ne želite da ometate ljude u njihovom radu.

Ono što je najvažnije je razvijanje kulture u kojoj se kreativnost i inovacija cene i podstiču, bilo kroz formalne politike poput pravila 80/20 ili slične programe.

Učinite kreativnost delom vaše kulture

Volim da mislim o kulturi kao o zajedničkom, ali često neizrečenom skupu ponašanja koje ljudi prate kao članovi organizacije. Dok mnoge kompanije vole da korporativnu kulturu jasno odrede i uvedu striktne standarde u nadi da će ojačati željena ponašanja, zapravo su svakodnevna dela i zajednička iskustva ono što zaista oblikuje i odražava kulturu.

Dakle, ako zaista želite da uvedete kreativnost kao deo vaše kulture, počnite da nagrađujete kreativna ponašanja svakodnevno. Na primer, potrudite se da javno priznate i nagradite kreativna dostignuća i inovativna rešenja. Istaknite ove uspehe na sastancima tima, u biltenima ili u saopštenjima za celu kompaniju kako biste pokazali da je kreativnost prepoznata i da se ceni.

Želite da služite kao primer kreativnosti? Kada lideri preuzimaju rizike, eksperimentišu sa novim idejama i pokazuju otvorenost ka nekonvencionalnim pristupima, svojim primerom utiču tako i na ostatak tima.

Kao lider, trebalo bi da budete pristupačni i otvoreni za povratne informacije. To pomaže stvaranju okruženja u kojem članovi tima mogu udobno izražavati svoje ideje, brige i sugestije bez oklevanja.

Na kraju, trebalo bi da budete dosledni u naporima da kreativnost postane deo vaše kulture. Konstantnim prepoznavanjem i nagrađivanjem kreativnosti, stvaranjem atmosfere podr[ke i svojim primerom postavljate temelje za stalni tok svežih i inovativnih ideja.

Neće se dogoditi preko noći, ali ako istrajete i nastavite da se zalažete da kreativnost bude veliki deo kulture vašeg tima, postavićete podlogu za stvarne inovacije. Srećno!

Šo Devan, saradnik Forbes