U Hrvatskoj počinje evidencija rada dostavljača hrane u realnom vremenu

Bolt, Wolt, Glovo i Uber se ovih dana spajaju na Jedinstvenu elektronsku evidenciju rada (JEER) preko koje će Ministarstvo rada u realnom vremenu pratiti opseg rada koji se obavlja preko tih digitalnih platformi. No, još nemaju podatak o tome koliko je u Hrvatskoj angažovano platformskih radnika koji su, u velikom broju, stranci
Od 1. januara bi rad preko platformi Wolt, Bolt, Glovo i Uber država trebalo da počne da prati u realnom vremenu, putem posebno za to izrađene aplikacije, kako to predviđa Zakon o radu i poseban pravilnik. Zanimalo nas je stoga što se prvih dana 2024. godine zbiva na tom tržištu. Ukratko, koliko je prijavljeno platformi, firmi-agregatora i angažovano radnika s ugovorima o radu, odnosno kako funkcioniše Jedinstvena elektronska evidencija rada (JEER) koja treba da sadrži podatke o pokazateljima opsega rada koji se obavlja korišćenjem digitalnih platformi.
Iz Ministarstva rada su nam 3. januara odgovorili kako očekuju da će spajanje digitalnih radnih platformi u sastav JEER proći bez poteškoća i “biti gotovo narednih dana”. Prvi unosi podataka podrazumevaju, kažu, usklađivanje zatečenog stanja s novim zakonskim uređenjem, pa je “za očekivati da početna integracija zahteva nešto više vremena za unos svih propisanih podataka od tekućeg izveštavanja kakvo će u narednom razdoblju funkcionisati u stvarnom vremenu”.
Čeka se popis agregatora
Tako još nemaju podatak o tome koliko u Hrvatskoj postoji firmi-agregatora (posrednika s kojima platforme posluju) i samih platformskih radnika, ali su platforme, a zasad ih je četiri, dužne agregatore upisati u novi registar. “Tek po njihovom upisu moći ćemo utvrditi broj agregatora i broj platformskih radnika u Hrvatskoj”, odgovorili su nam, poručujući da je “za praćenje ključnih pokazatelja Registra ipak potrebno određeno vreme od početka primene novog pravnog i tehničkog uređenja”.
Direktor Bolt Hrvatska Tomislav Lukačević navodi da pripreme za implementaciju Jedinstvene elektronske evidencije rada (JEER) traju zapravo već godinu dana te je postojala i testna faza tokom zadnjeg tromesečja 2023. godine, pa su u novu godinu ušli “prilično mirno”. Bolt je već dostavio popis svih agregatora kako bi se uneli u sistem, a poslovanje, kao i prva iskustva s JEER-om, su “za sada dobra”, kaže.
Platforme nikoga ne zapošljavaju
“Prva tri dana ove godine, tokom kojih je zabeleženo 29,3 posto više vožnji u poređenju s istim razdobljem 2023. godine, možemo posmatrati kao dobar znak poslovanja u budućnosti. Takođe, porast aktivnosti vozača od 14,3 posto u istom periodu dobar je pokazatelj kako nema negativne reakcije od strane partnera na regulativne promene”, odgovorio je Lukačević na upit FORBES Hrvatska. Koliko imaju tih partnera (agregatora) ipak nam ne otkriva jer je to poslovno osetljiva informacija.
Napominje da su pre pet godina imali oko 1.000 aktivnih vozača na Bolt platformi, a njihov broj je u međuvremenu “višestruko narastao”, ali ih ne zapošljava Bolt. “Bolt posluje samo s licenciranim autotaksi prevoznicima, ali sam nije licenciran za tu delatnost. Stoga ni ne može zapošljavati vozače taksija jer sam ne obavlja delatnost auto-taksi prevoza”, odgovara Lukačević.
Iz Wolt Hrvatska su odgovorili samo da je Ministarstvo rada i mirovinskog sustava izradilo potrebno IT rešenje za Jedinstvenu elektronsku evidenciju rada te pruža podršku i pomoć u procesu integracije, kao i da je trenutno “u procesu spajanje na sistem, testiranja su završena i započelo je unošenje podataka”. Poručili su takođe da ta platforma “još uvek direktno ne zapošljava dostavljače već poslove dostave za korisnike platforme vrše partneri dostavljači posredstvom partnera agregatora ili putem vlastitih obrta”.
„Uspostavili inovativan informacioni sistem“
Kako je predviđeno Pravilnikom o evidenciji rada korištenjem digitalnih radnih platformi koji je u decembru doneo ministar rada Marin Piletić, jednom godišnje će Ministarstvo rada o prikupljenim podacima objavljivati izveštaj.
Taj set podataka u novom informacionom sistemu JEER će, pored Registra platformi i agregatora, pokazivati broj radnika i drugih fizičkih osoba koje rad obavljaju korišćenjem digitalne radne platforme, vrste ugovornih odnosa na temelju kojih takav rad obavljaju, vrste poslova te vreme i lokacije obavljanja poslova.
U Ministarstvu rada stoga tvrde da je izmenama Zakona o radu od 1. januara ove godine “omogućen transparentan rad platformi i praćenje ovog novog oblika rada”, kao i da je Hrvatska “prva evropska država koja je na celovit način zakonom uredila ovaj novi oblik rada koji se zasniva na korišćenju digitalne tehnologije, te uz takvo pravno rešenje uspostavila i inovativan informacioni sistem za praćenje i nadzor takvoga rada”.
Prema odredbama ZOR-a, poslodavac radniku može biti ili digitalna radna platforma direktno (to ni kod jedne u realnosti nije slučaj) ili agregator kao njen posrednik. No, napominju u Piletićevom Ministarstvu, osim u radnom odnosu, “pod propisanim uslovima dozvoljeni su i drugi oblici obavljanja platformskog rada, na primer samozapošljavanje ili ugovor o delu”. Ipak, postoji jedno ograničenje vezano za ugovor o delu: ako se utvrdi da je prihod za obavljeni rad fizičkog lica u pojedinom kvartalu kalendarske godine veći od 60 posto bruto iznosa tri mesečne minimalne plate, ta osoba kod poslodavca više ne može raditi na temelju ugovora o delu (ili drugog obaveznopravnog ugovora) već samo na temelju sklopljenog ugovora o radu.
Lani najveći agregator Meta Mate
Što se tiče agregatora, oni velikim delom zapošljavaju strane radnike pa su ih pojačano nadzirali inspektori rada i pronalazili različita kršenja propisa u vezi sa zakonitim zapošljavanjem, radnim vremenom, platom, uslovima rada i slično. O tome je pisao i portal N1, a lani se kao najveći među agregatorima u Hrvatskoj iskazao splitski Meta Mate, gde su inspektori takođe detektovali kršenja zakona. Iz te firme su odgovorili da su “pojedini propusti koji su se dogodili bili administrativnog karaktera”, kao i da su “uredno rešeni i zatvoreni od strane državnog inspektorata”. Poručili su da su oni logistička firma koja tek stvara svoje mesto na hrvatskom tržištu, da im klijenti nisu samo digitalne platforme, a naknade za rad njihovih radnika su “iznad hrvatskog proseka”.
Gordana Grgas, novinar Forbes Hrvatska