U Srbiju ove godine stiže Victoria’s Secret: Ko stoji iza kompanije koja dovodi poznati brend

featured image

5. jan 2025. 08:00

Putnici na Beogradskom aerodromu već su imali priliku da u Srbiji kupuju proizvode poznatog modnog brenda Victoria’s Secret & Co. To će vrlo brzo moći i ostali.

U tržnom centru Ušće u maju se očekuje otvaranje radnje čuvenog brenda. Kako je Forbes Srbija pisao, može se naslutiti gde će biti smešten prvi lokal. Victoria’s Secret svoj prostor imaće u prizemlju tržnog centra, u prodavnici površine od skoro 500m2.

Victoria‘s Secret, koji je najprepoznatljiviji po donjem vešu za žene, spavaćicama, odeći za sportske aktivnosti i plivanje, kao i parfemima i proizvodima za negu kože u Srbiju dovodi kompanija SF1 Group.

Naime, kako se navodi na njihovom sajtu, u maju ove godine SF1 Grupa je sklopila partnerstvo sa brendom donjeg rublja Victoria’s Secret na tržištima Srbije, Slovenije, Slovačke, Malte i Kipra.

Teniski veteran u biznisu

To je jedna od tri kiparske firme u vlasništvu Miroslava Stankovića, koji je nekadašnji teniser. U evidenciji je teniskih veterana, a trenirao je u Teniskom klubu Vojvodina.

Njegove firme u Srbiju u regionu zastupaju i Pandoru i Nespresso, a vode i prodavnice nebrendiranog nakita.

Grupa na svom sajtu navodi da posluju na 12 tržišta, kao i da imaju 118 prodavnica, 97 maloprodajnih mesta, 14 onlajn prodavnica i više od 350 zaposlenih. U zemljama regiona prodajna mesta imaju u Mađarskoj, Bugarskoj, Sloveniji, Hrvatskoj, Bosni i Hercegovini, Crnoj Gori, Makedoniji, Albaniji.

Kiparske firme i Novi Sad

Osim SF1 Group LTD, uvid u kiparski poslovni registar pokazao nam je da Stanković u toj državi ima i registrovane firme SF1 Clips LTD i SF1 Coffee LTD. SF1 Group registrovan je 2017. a druge dve kompanije 2018. Takođe, samo SF1 Coffee ima istoimenu firmu registrovanu u Srbiji dok SF1 Grupa kao zasebno pravno lice ne postoji u našoj zemlji, a isto važi i za SF1 Clips LTD.

S druge strane, kiparske firme vlasnice su privrednih društava u našoj zemlji.

Dostupni podaci pokazuju da je Stanković što lično, što preko svojih firmi, vlasnik ili suvlasnik šest kompanija u Srbiji. Sve one registrovane su u Novom Sadu. Smeštene su u jednom poslovnom prostoru u Ulici kralja Aleksandra u centru grada.

Podela biznisa

Sajt SF1 grupe pokazuje da je biznis sistematizovan u šest delova. Pored najnovijeg, Victoria’s Secret, kao delovi grupacije se navode i Pandora (preko firme Clips DK), Nespresso (preko firme SF1 Coffee), Argenta (istoimena firma), Scholl i SF1 Properties.

Pandora

Firma Clips DK, koja je 99 odsto u vlasništvu kiparskog SF1 Clips LTD je distributer Pandora nakita za Srbiju, Crnu Goru, Hrvatsku, Sloveniju, Bosnu i Hercegovinu, Albaniju, Kosovo, Severnu Makedoniju, Moldaviju, Maltu i Maroko. Preostalih jedan odsto poseduje lično Miroslav Stanković.

Osnovana je 2010. i delatnost joj je trgovina na malo satovima i nakitom u specijalizovanim prodavnicama. U 2023. imala je 142 zaposlena. Uspešno posluje i ukupni prihodi su u poslednjih pet godina gotovo duplirani, sa oko 880 miliona na 1,59 milijardi dinara u 2023. Iako profit nema stalni uzlazni trend, kompanija je ipak profitabilna, a pretprošle godine ostvarila je neto dobitak od 361 milion dinara.

Clips DK, je matično preduzeće za nekoliko drugih: Punta Adria u Hrvatskoj, Punta Dooel u Severnoj Makedoniji i SF1 Properties u Novom Sadu. U slučaju preduzeća u Hrvatskoj i Severnoj Makedoniji poseduje svih 100 odsto, a kod novosadskog drži 29,51% vlasništva.

Nespresso

Preko firme SF1 Coffee (u vlasništvu istoimene kiparske firme), Stanković je distributer Nespresso kafe i aparata za Srbiju, Hrvatsku, Sloveniju i Bugarsku.

Foto: Shutterstock/Camilo Concha

SF1 Coffee LTD je majka i jedini vlasnik privrednog društva SF1 Coffee. Ovdašnje preduzeće je osnovano 2018. godine. Delatnost je ostala trgovina na malo hranom u nespecijalizovanim prodavnicama.

I ova firma, kada je reč o ukupnim prihodima, beleži trend rasta poslednjih pet godina za koje su dostupni podaci – sa 347 miliona u 2019. na 856 miliona dinara u 2023.

Međutim, pravi gubitke. U 2022. on neto gubitak je iznosio 39,9 miliona dinara, a u 2023. godini 57,2 miliona. Kako se može videti iz finansijskog izveštaja, razlog su ulaganja u razvoj.

„Društvo je u 2023. godini poslovalo sa gubitkom iznad visine kapitala iz razloga dodatnih investicija radi maksimizacije prihoda u budućim periodima“, stoji u napomenama uz finansijski izveštaj. „Društvo nastavlja da radi, kako u cilju poboljšanja efikasnosti poslovanja kroz povećanje prodajne mreže i tržišnog učešća, tako i na proširenju asortimana“.

Ovaj segment poslovanja SF1 Grupe očekuje bolje dane.

„Početkom 2023. godine došlo je do poboljšanja uslova na tržištu prodaje i do porasta prodajne cene kafe i mašina. Takođe, u martu 2023. godine Društvo je uvelo novu prodajnu liniju sa ciljem smanjenja tržišne konkurencije i uvećanja prihoda u narednim godinama“, napominju još uz izveštaj.

Scholl

Za brend Scholl, na sajtu SF1 grupe ne navodi se mnogo informacija. Istaknuto je samo da je u decembru 2022. dogovoreno preuzimanje kompanije Iconic Feet Shoe Trading. Ona je distributer za Scholl u zemljama Saveta za saradnju arapskih država zaliva (GCC) i Egiptu.

Argenta

Znatno starije Stefanovićevo preduzeće je Argenta. Osnovano je krajem 2005. godine. Kako se navodi na sajtu grupe, bavi se veleprodajom nebrendiranog i brendiranog nakita, naušnica i pakovanja. U APR-u je registrovano za nespecijalizovano trgovinu na veliko. Jedini vlasnik Argente je lično Miroslav Stanković.

Po obimu je manja kompanija od onih koje rade s brendovima Pandora i Nespresso. U 2023. imala je 14 zaposlenih i ukupne prihode od 202 miliona dinara (i ono beleži stabilan rast prihoda unazad pet godina). Iste godine ostvarila je i neto dobitak od 25 miliona dinara (i u ovom segmentu vidljiv je stalni trend rasta, dobit je 2019. bila nešto iznad šest miliona dinara).

Poslovi sa nekretninama

Grupa je angažovana i na poslovima sa nekretninama. Nude zakup kancelarijskog prostora, ali i pozicija za oglašavanje. I to kroz nekoliko kompanija.

Na sajtu grupacije u prvi plan je istaknuta firma SF1 Properties. Delatnost joj je iznajmljivanje vlastitih ili iznajmljenih nekretnina i upravljanje njima. Istu šifru imaju još dve kompanije u vlasništvu Stankovića – Brankov Business Centar i Astoria Properties.

Kada je reč o firmi SF1 Properties, osnovana je 2016. godine. Kompanija izdaje poslovni prostor u Beogradu, koji je namenjen za kancelarijsko poslovanje i maloprodajnu delatnost. Formirana je ugovorom o osnivanju između nekoliko preduzeća – Clips DK, Crystal Smart, Astoria Properties i Punta Adria Zagreb. Osim obrisanog Crystal Smart, ostala tri su i dalje suvlasnici.

U 2023. imala je samo tri zaposlena i ima veoma niske ukupne prihode. Pretprošle godine bili su oko pet miliona dinara (najviše u poslednjih pet godina), a godinu pre toga tek 6.000 dinara. Firma je poslovala sa gubitkom od oko 2,9 miliona dinara u 2023.

Poznate poslovne zgrade

Brankov Business Centar u svom vlasništvu ima istoimenu zgradu u srcu Beograda, na Zelenom vencu, poznatu kao zgrada Beobanke koja je dugo stajala ruinirana. I ova firma osnovana je 2016. Nema zaposlenih prema poslednjem finansijskom izveštaju. Ostvarila je ukupne prihode od 11 miliona dinara od čega su 7,5 miliona poslovni prihodi. Iz dobitka od 12 miliona dinara u 2022. prešla je u gubitak od 19,6 miliona u 2023.

Brankov Business Centar je osnovan na bazi Ugovora o osnivanju preduzeća koji je potpisan od strane Miraša Miraševića. On je osnivač i član firme Stattwerk. I ta je firma kupila zgradu Beobanke. Rešenjem Agencije za privredne registre, 2021. godine, usvojen je zahtev i promenjeno je ime. Umesto Stattwerk preimenovana je u Brankov Business Centar. Danas je njen jedini vlasnik Astoria properties.

Na kraju, Astoria Properties poseduje poslovne zgrade u Knez Mihailovoj i Nušićevoj ulici. Društvo je osnovano 2012. godine. Većinski vlasnik, sa 85,5 odsto je Miroslav Stanković. Dok je Astoria najveći suvlasnik SF1 Properties, SF1 Properties je zakonski zastupnik Astoria Properties.

Astoria Properties ima jednog zaposlenog prema izveštaju iz 2023. Godinu je završila s ukupnim prihodom od 147 miliona dinara što je gotovo upola bolje nego godinu pre – 102 miliona. S druge strane, daleko uspešnija godina po prihodima za ovu firmu bila je pandemijska 2020. sa više od 565 miliona dinara ukupnih prihoda. Pretprošle godine ostvarila je dobit od 10,6 miliona dinara.

Biznisi Miroslava Stankovića

Firma Vlasnik
ArgentaMiroslav Stanković – 100%
Astoria PropertiesMiroslav Stanković – 85,54%
Argenta – 14,46%
SF1 PropertiesAstoria Properties – 45,9%
Clips DK – 29,51%
Punta Adria – 24,59%
Brankov Business CentarAstoria Properties – 100%
SF1 CoffeeSF1 Coffee LTD – 100%
Clips DKSF1 Clips LTD – 99%
Miroslav Stanković – 1%

Manje uspešni biznisi i Tipsarević i Troicki

Kako se može videti iz dostupnih podataka, iza Stankovića je i nekoliko ugašenih biznisa.

Crystal Smart postojao je od 2006. do 2019. i bio je registrovan za trgovinu na veliko ostalim proizvodima za domaćinstvo.

Firma Claires Balkan postojala je od 2013. do 2018. sa šifrom delatnosti ostale trgovine na malo u nespecijalizovanim prodavnicama.

Kompanija Stanković osnovana je 2000. a brisana iz APR-a 2016. Delatnost joj je bila nespecijalizovana trgovina na veliko.

Na kraju, tu je i kompanija Brankova kapija. Osnovana je 2020. a brisana 2023. Bila je registrovana za poslove s nekretninama. Stanković je preko Astoria properties bio vlasnik do februara 2022. da bi potom kompaniju preuzele njegove teniske kolege Viktor Troicki i Janko Tipsarević.

Victoria’s Secret dugo izostaje iz regiona

A zašto je Victoria‘s Secret toliko čekao da u punom kapacitetu dođe u naš region? Budući da od same firme koja ih dovodi nismo dobili odgovore, upućeni nam objašnjavaju da je taj proces složen i da zavisi od nekoliko važnih faktora i uslova koje predstavnici brendova razmatraju.

Između ostalog, obuhvata strateško planiranje, dubinsku analizu tržišta i niz pregovora sa predstavnicima brenda kojima je važna stabilnost, sigurnost, kao i visokokvalitetne lokacije koje zadovoljavaju njihove standarde. Pregovori tako mogu potrajati od nekoliko meseci do nekoliko godina u zavisnosti od zahteva i očekivanja predstavnika brenda.

Foto: Shutterstock/Sorbis

„Srbija nedovoljno razvijeno tržište za neke brendove“

Modni bloger Marko Tadić kaže da je Srbija i dalje nedovoljno razvijeno tržište prvenstveno zbog izuzetno niske kupovne moći stanovništva. Neki od brendova, navodi, zato nisu uspeli da se zadrže kod nas ni kroz organizovanu distributersku mrežu.

„Modna industrija zahteva konstatan visok obrt prodaje, a u Srbiji to nije moguće zbog slabe kupovne moći“, kaže Tadić. Ukazuje da što je brend ekskluzivniji, to su načini donošenja odluka komplikovaniji.

Takvi brendovi neće doći na tržište Balkana zbog mnoštva negativnih faktora koji bi nepovoljno uticali na rad i postojeću sliku o visoko pozicioniranim brendovima, navodi.

„Neki luksuzni brendovi poput Burberry, Bally, Escada i drugi su bili prisutni na našem tržištu kroz postojeću distributersku mrežu i nažalost nisu uspeli. Zatvorili su vrata srpskim kupcima zbog neispunjenja uslova koji luksuzni brendovi zahtevaju. Srbija i region su nedovoljno jako tržište da bi moglo na bilo koji način da zadovolji ciljeve poslovanja luksuznih dobara jer je kupovna moć našeg
regiona niska i luksuzna dobra može da priušti manje od 5% lokalnog stanovništva“, kaže.

Sa druge strane, turisti koji posećuju Srbiju i region nisu iz luksuznog segmenta, tako da će se luksuzni
brendovi teško odlučiti na proširivanje prodajne mreže.

Tadić ukazuje i da su postojeće kolekcije modnih brendova u određenim prodajnim lancima u Srbiji značajno osiromašile i da je ponuda slaba.

Dosta brendova „izbacilo“ je skupe proizvode iz ponude i ostali su samo oni srednje i niže klase, dodaje. Tako se u određenim prodavnicama mogu pronaći stare kolekcije od pre nekoliko sezona. Razlog je jednostavan – nema toliko kupaca za kapute i odeću koja košta, recimo, od 1.500 do 4.000 evra po komadu.

Strategije luksuznih brendova

Tadić ukazuje da ne postoji univerzalno pravilo o tome kako se donosi odluka o proširivanju prodajne mreže. Sve zavisi od strategije kompanije. Ne postoje dve kompanije koje koriste istu strategiju.

Foto: Ivana Marković

U analizi tržišta značajnu ulogu igra i demografija. Ona uključuje faktore kao što su starost, pol i prihod na novom tržištu.

„Na primer, luksuzni brendovi pretežno ciljaju starije potrošače sa višim prihodima koji traže klasične, vanvremenske komade. Ciljaju i na mlađe potrošače koji su više zainteresovani za trendi, modno napredne artikle“, pojašnjava Tadić.

Tehnološke kompanije, na primer, prodaju svoje proizvode kroz niz posebno odabranih izložbenih salona koji su već otvoreni. Kada luksuzni brendovi otvaraju vlasničke prodavnice, one zahtevaju veću investiciju. Ali, donose i veći profit – oko dvostruko veći od uporedivih prodavnica u vlasništvu treće strane.

S druge strane, otvaranjem ličnih prodajno – izložbenih prostora, postoji i poslovni rizik da luksuzni brendovi ništa ne prodaju. To je nešto od čega su potencijalno zaštićeni ako rade sa lokalnim distributerom.

Foto: Shutterstock/Shutterstock AI

Neki brendovi pribegavaju odabranom broju zvaničnih predstavnika koji su nezavisni vlasnici preduzeća.

„Rolex, na primer, pripada ovoj kategoriji. To je odličan način da se uravnoteže troškovi razvoja međunarodne maloprodajne strukture sa potrebama pružanja odličnih usluga klijentima. Dakle, kada odete kod Rolex ovlašćenog dilera, imate posla sa trećom stranom koja predstavlja Rolex. I ta treća strana poštuje vrlo stroga pravila ili u suprotnom gubi Rolex licencu“, kaže Tadić.

Postoji i još jedan način prodaje – hibridni pristup. U tom slučaju, luksuzni brendovi koriste mrežu nezavisnih prodavaca i nekoliko izložbenih salona smeštenih na odabranim lokacijama. Primer za takav način rada su Apple i Samsung.