Ugostiteljska radnja Ljuba trovač, pogrebno K-Raj, kafić Kafasutra: Kako imena firmi mame osmeh

featured image

6. okt 2024. 08:00

Ozbiljnost i profesionalizam neki su od kriterijuma prilikom odabira imena za firmu. U moru preduzeća koja teže da se istaknu, a ujedno budu i „profesionalna i ozbiljna“, može se naći po neko koje se odlučilo na nešto potpuno drugačije – da bude duhovito.

Prisetimo se samo prošlogodišnjeg primera. Tada su advokati tražili da se ime kafića prekoputa Višeg suda u Valjevu promeni, smatrajući ga uvredljivim. Ime kafića nosilo je naziv „Kod lažnog svedoka“.

A ima i sličnih primera. Kada biste prošetali od Prekršajnog suda u Beogradu nekih 70 metara, stigli biste do paba Porota. Primer kreativnog brendiranja predstavlja i restoran PreSuda koji je lociran pored Višeg suda u Požarevcu, ali i picerija La Tvorza, u blizini Okružnog zatvora u Novom Sadu.

Nazivi mogu da izmame osmeh, ali čini se da smešna imena češće postaju glavni razlog zašto ih ljudi pamte. Humor može biti dobar marketinški alat, ali i način da se osvoje simpatije. U daljem tekstu predstavićemo još neke zanimljivih naziva firmi i preduzetničkih radnji koje su na dobrom putu da konkurenciju navedu na razmišljanje – gde je pogrešila.

Kad tašta uđe u biznis

U narodu često kažu da tašta i zet i nisu uvek tako dobri prijatelji. Neki preduzetnici su ipak u tome pronašli inspiraciju za svoj brend. Kada tašta postane glavna „zvezda“ biznisa rezultati mogu biti neverovatni. Tako se na sajtu Agencije za privredne registre mogu naći različita imena: Bife zla tašta, Moja tašta pravi svašta, Zet i tašta i Taština pržionica kafe, čije prepoznatljive izloge „Moja tašta ne pije svašta“ možete da pronađete na više lokacija u Beogradu.

Smešna imena trgovinskih radnji

Svima je dobro poznata stara narodna „Kad je džabe i sirće je slatko“. Tako su radnje koje se bave trgovinom, uglavnom second hand šopovi, odlučile da u naziv dodaju ono što ih karakteriše – jeftina roba. Dolče i džabana, Sekendica skoro džabe, Džabalesku.

Tu su i radnje koje su u APR-u registrovane pod različitim šiframa trgovine na veliko i malo: Leba bez motike, 105paopet, Sale Švorc, mesara Izgubljeno jagnje, pogrebno K-Raj.

Ugostiteljski objekti

Kada je reč o ugostiteljskim objektima, registrovanim pod šifrom usluge pripremanja i posluživanja pića, tu su: Kafe Štajga, Kafasutra, Ugostiteljska radnja Dolče&Kafana, Rakija bar Biblioteka.

Restoran Razvod braka, ugostiteljska radnja Ljuba Trovač, Šut i but, Pica ubica, Poslednji dinar, Moja briga razbibriga, i Alibaba i 40 ćevapa registrovani su pod šifrom delatnosti restorana i pokretnih ugostiteljskih objekata. Tu je i firma Zegra, za čiju picu gotovo svi znamo – Pizza kod pizzopevca u Nemanjinoj ulici u Beogradu.

Uslužne delatnosti

Ukoliko vam je potreban frizer, prošetajte do salona Brica i gospođica, ili pak do salona lepote Ma ko te šiša. Za usluge foto radnji pozovite Dođi juče, a za drumski prevoz tereta tu su prikolice Povuci potegni.

Za postavljanje električnih instalacija tu je Struka bazuka, a za pranje i hemijsko čišćenje tekstilnih i krznenih proizvoda obratite se preduzeću iz Kragujevca Ljubi ga baba.

Kažu, knjizi ne treba suditi po koricama. Tako se jedna firma koja se bavi građevinskim radovima dosetila da u naziv stavi reč – Propast.

Menjačnica Trange frange, uslužne aktivnosti podrške u poslovanju Luče iz Guče, vatrogasno društvo Veseli plamičak i pogrebno Poslednji taksi još neki su od zanimljivih naziva. Koliko ih još ima? Verovatno mnogo. A ono što zasigurno znamo jeste da će ovi nazivi ostati duboko u sećanju potrošača.

Poverenje mušterija

Osiguravajuća kuća za male biznise Simply Business sprovela je istraživanje koje je pokazalo da smešni i zanimljivi nazivi imaju veliki uticaj i doprinos uspehu malog biznisa. Prema njihovim nalazima, 51% potrošača reklo je da bi verovatno ili vrlo verovatno kupovalo u prodavnicama sa interesantnim nazivima. Gotovo dve trećine (65%) smatra da zanimljivo ime govori o maštovitosti i originalnosti osnivača.

Teorija kaže da naziv brenda privlači potrošače jer im budi interesovanje da istraže šta je u ponudi. Takođe, kupci povezuju naziv brenda sa kredibilitetom i poverenjem. Zabavna imena bude znatiželju i stvaraju očekivanja kod kupca da će uživati u usluzi ili proizvodu koliko je uživao i u imenu. Smešan ili interesantan naziv stvara prvu vezu, ali za više od toga odnosno redovnu kupovinu potreban je kvalitet.

Ono što se smatra prednošću zanimljivog naziva je to što je pre svega pamtljiv, lak za izgovaranje i zabavan.

Međutim, ima i onih koji se ne slažu, kao što je jedna vlasnica biznisa. Ona smatra da zanimljivo ime nije pomoglo njenoj prodaji koliko lokacija prodavnice.

Britanski humor

Bea Montoja iz Simply Business-a, koji je u Britaniji organizovao takmičenje za izbor najboljeg imena za mali biznis, izjavila je da nazivi koje su vlasnici prijavili na konkurs, a bilo ih je nekoliko hiljada, ukazuju na kreativnost i inovativnost tih ljudi.

Izbor je sužen na 10 najboljih, a među njima su Barber Strejsend (berbernica), Dlakave kume (studio za šišanje pasa), Gospodar kanti (Lord of the Bins – čišćenje), Poke Nom (havajska brza hrana), Prints Charming (kopirnica), Šurlok Houms (Surelock Homes – bravar), Tikka Chance On Me (indijska brza hrana).

Igra reči je ono što je najčešći model i osnova humora pri osmišljavanju naziva biznisa. Takvi primeri su Pain In The Glass (aluminijumska i PVC stolarija), Pest in Peace (uništavanje štetočina), Abra Kebabra (brza hrana) ili British Hairways (frizer).

Jedan od načina dolaska do zanimljivih imena su i poznate ličnosti – Bread Pitt (pekara), Jean Claude Van Man (firma za selidbe), Harris On Ford (serviser automobila Ford), Bonnie Tilers (keramičar), Doner Summer i Jason Donervan (ćevabdžinice).

I filmska, muzička i književna dela mogu da posluže kao inspiracija – Apocalypse Cow (roštiljdžija), Frying Nemo (riba i krompir), Florist Gump (cvećara) ili Hairy Pop-Ins (čuvanje ljubimaca).

Šta kada se pretera?

Ipak, i na ovom terenu treba biti oprezan jer humor može da bude i mač sa dve oštrice. Tako se na internetu mogu naći šaljivi nazivi koji se mogu protumačiti kao neslani.

Možda je takav i restoran Thaitanic (tajlandska hrana), jer ipak aludira na brod koji je u smrt odneo 1.500 ljudi. Slično je i sa restoranom A Salt & Battery (može se čitati i kao Napad i nasilje). Pogrebno preduzeće Amigone Funeral Home neukusno postavlja pitanje „Jesam li umro?“. Slično je i sa nazivom groblja Little Hope (Malo nade). Jedan od naziva za kafee je Jitters (trema ili nervoza, česta posledica konzumiranja kofeina) pa autor analize postavlja pitanje da li bi neko ko prodaje pasulj trebalo firmu da nazove P…ž. Isto tako, postavlja pitanje da li naziv berbernice I’ll Cut You zaista privlači mušterije.

Neki nazivi biznisa mogu napraviti problem i kada se posmatraju kao adresa sajta jer se reči spajaju. Tako sajt Choose Spain ima URL choosespain (Bira bol) ili American scrap metal (firma za metalni otpad) čiji bi se URL (americanscrapmetal) mogao pročitati i kao američki s…e metal.