Uspešnih 20 godina Ball Corporation-a u Srbiji: Odgovorno poslovanje se isplati

Biznis Promo 25. dec 2024. 08:00
featured image

25. dec 2024. 08:00

Visoki standardi po pitanju sigurnosti, unapređeni kapaciteti koji nam daju mogućnost da odgovorimo na zahteve tržišta blagovremeno, inovativna rešenja u proizvodnji, kao i ekološki održiva ambalaža, samo su neki od razloga koji nas pozicioniraju kao lidera u proizvodnji ambalažnih pakovanja od aluminijuma, kaže u intervjuu Nikola Cerović, Plant Manager Ball Corporation-a u Srbiji.

Ball Corporation, lider u industriji ambalaže, sledeće godine obeležava 20 godina poslovanja u Srbiji. Kako biste ocenili te 2 decenije poslovanja?

Ball Corporation je vodeća svetska kompanija u industriji ambalaže (aluminijumske ambalaže za piće i amblaže za ličnu i kućnu negu i upotrebu) koja u Srbiji posluje od 2005. godine kada je izgrađena Ball fabrika. Ova fabrika, koja predstavlja najveću američku greenfield investiciju u našoj zemlji, tokom gotovo dve decenije poslovanja, opravdala je svoju poziciju. To potvdrđuju konstantna ulaganja u njene proizvodne i skladišne kapacitete, kao i širenje mreže kupaca na domaćem, regionalnom i na inostranom tržištu. Strateškim planiranjem uspeli smo, na efikasan način, da odgovorimo na izazove tokom ove dve decenije, kao i da se danas sa zadovoljstvom osvrnemo na navedeni period. Sa entuzijazmom gledamo na sledeću poslovnu godinu.

Kako biste ocenili prošlu godinu kada je reč o Ball-ovoj fabrici u Beogradu i kakvi su vam planovi za narednu?

Zadovoljni smo rezultatima koje smo postigli. Naše poslovanje kontinuirano unapređujemo. U protekle dve godine, u proizvodne i skladišne kapacitete, uložili smo značajna sredstva što je učvrstilo našu poziciju. U narednom periodu ostaćemo posvećeni daljem razvijanju biznisa, kroz nova ulaganja i inovacije, poštujući principe održivosti i cirkularnosti, jer to predstavlja bitan aspekt našeg poslovanja.

Koja inostrana tržišta proizvodnja u Srbiji snabdeva i da li imate i domaće kupce?

Mi izvozimo u oko 20 država širom sveta. Više od pola naše celokupne proizvodnje u proteklom periodu, kao što sam već napomenuo, bilo je opredeljeno za izvoz. Ovaj podatak govori o tome ne samo da je naš proizvod visoko kvalitetan i s toga tražen, već i da naša kompanija doprinosi spoljnog-trgovinskoj razmeni Srbije i njenom budžetu. Takođe želeo bih da istaknem da pažljivo i kontinuiramo razvijamo mrežu domaćih dobavljača. Njihov broj svake godine raste, što nam je izuzetno drago, jer verujemo da na taj način takođe pozitivno utičemo na razvoja privrede u Srbiji.

Nikola Cerović
Foto: Ball Corporation

Šta je to što Ball izdvaja od konkurencije?

Visoki standardi po pitanju sigurnosti, unapređeni kapaciteti koji nam daju mogućnost da odgovorimo na zahteve tržišta blagovremeno, inovativna rešenja po pitanju štampe i brendiranja limenki, kao i ekološki održiva ambalaža, samo su neki od razloga koji nas pozicioniraju kao lidera u proizvodnji ambalažnih pakovanja od aluminijuma.

Isto tako primetan je trend je da se sve više kompanija, koje se bave proizvodnjom pića, opredeljuje za aluminijumsku ambalažu zbog njenih benefita u odnosu na druge materijale. Ti benefiti su praktičnost, sigurnost i održivost – odnosno visok stepen reciklabilnosti samog materijala, što je danas veoma važno.

Posebnu snagu kompaniji Ball Corporation daju njeni zaposleni. Naš uspeh dugujemo našim kolegama, njihovoj stručnosti koju podstičemo kontinuiranim ulaganjem u njihovo znanje i profesionalno usavršavanje. Trudimo se da ostvarimo zdrav poslovni ambijent u kome svako može da napreduje.

Takođe, verujem da je i naš odnos sa kupcima, koji se zasniva na poverenju i partnerstvu, još jedan razlog zašto održavamo saradnju sa postojećim klijentima, a ujedno širimo saradnju i na nove kupce.

Održivo poslovanje jedna je od glavnih tema u svetu biznisa danas a i šire. Kako se na to gleda u okviru Ball Corporation-a?

Jedna od ključnih tema ne samo u javnosti već i u svim oblastima poslovanja jeste održivi odnos prema prirodi – kako biti produktivan, a smanjiti zagađanje?

Preporuka Evropske Unije, u oblasti zaštite životne sredine, kada je reč o amblažnoj industriji je da se stopa reciklaže do 2030. godine značajno podigne (na 85% za otpada od kartona i papira, na 75% za staklo, 60% za aluminijum i na 55% kada je reč o plastičnom otpadu), kako bi se smanjio otpada, a samim tim i zagađenje.

Međutim Ball Corporation ide korak ispred.

Kako je predviđenom Planom klimatske tranzicije kompanije Ball, naš cilj je da se stopa reciklaže na svim tržištima u kojima Ball posluje podigne na 90%, a procenat recikliranog materijala u našim limenkama bude 85 % zaključno sa 2030. godinom, čime bi se ostvarili zacrtani ciljevi smanjenja emisije C02.

Trenutno se u Evropi reciklira oko 76% aluminijumskih limenki.

Aluminijumska ambalaža može da se reciklira višestruko sa minimalnim gubicima i zato je to tražen materijal u svim sistemima reciklaže. Zbog toga mi na iskorišćenu limenku gledamo kao na resurs, a ne kao na otpad. Na tome se zasniva cirkularnost i održivo poslovanje.

U Srbiji je u toku donošenje zakona o upravljanju ambalažnim otpadom i za nas, kao i za sve druge proizvođače ambalaže, od veliki je važnosti da taj zakon omogući efikasan i pravilan način prikupljanja otpada, što će omogućiti da se poveća procenat reciklata u našim proizvodima. To je preduslov da ostanemo konkurentni na tržištu EU gde izvozimo. Ovo je veoma važno, jer neefikasna rešenja mogu imati negativne posledice na celokupnu ambalažnu industriju.

Mnoge kompanije sprovode društveno-odgovorne kampanje. Šta Ball po tom pitanju radi u Srbiji i da li verujete da to zaista ima autentičnu vrednost?

Verujem lično, a i u okviru kompanije Ball Corporation vlada isto ubeđenje, da je edukacija ključ kada je reč o održivom poslovanju. U slučaju naše industrije pre svega kada je reč o reciklaži. Verovatno malo ljudi zna da su aluminijumske limenke ambalaža koja se najviše na svetu reciklira.

Upravo iz tog razloga podržavamo projekat „Svaka limenka se računa“. Cilj je promocija reciklaže, kao i motivisanje i inspirisanje pre svega mladih ljudi da se odgovorno ponašaju prema prirodi. Da ne bacaju otpad i da ga odlažu na pravilan način kako bi ušao u proces reciklaže.

Projekat „Svaka limenka se računa“, je međunarodnog karaktera, a u Srbiji se sprovodi od 2017. godina. Od početka godine sakupljeno je više od 350.000 iskorišćenih limenki za piće koje su poslate na reciklažu kroz manifestacije, u kojima smo sa projektom „Svaka limenka se računa“, učestvovali.

Učestvovali smo na oko 20 različitih manifestacija u Srbiji i regionu – muzičkih, kulturnih, naučnih, gastro i edukativnih. Organizovali smo i veliku reciklažnu akciju povodom obeležavanja Svetskog dana zaštite životne sredine. Sve sa jednim ciljem – promocija i sprovođenje reciklaže.

Imajući u vidu sve ovo verujem da društveno odgovorne aktivnosti koje smo sproveli imaju autentičnu vrednost. Ona se vidi kroz konkretne rezultate i brojke. A ono što nije merljivo jezikom brojki je poruka koju smo poslali mladima – a to je „reciklirajte, jer svaka limenka se računa“!