YouTube Premium i YouTube Music dostigli 100 miliona pretplatnika

Biznis Forbes 2. feb 2024. 13:39
featured image

2. feb 2024. 13:39

YouTube (Jutjub) objavio je u četvrtak da su YouTube premium i YouTube Music dostigli ukupno 100 miliona pretplatnika što je za njih, kako kažu, ključna prekretnica.

Broj novih pretplatnika je i dalje mali u poređenju sa ukupnom korisničkom bazom Jutjuba od 2,5 milijardi posetilaca, ali izvršni direktor Nil Mohan rekao je za Forbes da je poslovanje sa pretplatom na sajtu deo plana „dvostrukog rasta“ sa reklamnim poslovanjem.

„Očigledno da smo u takvom poslu koji podržava reklame. Ali, takođe smo veoma naporno radili na izgradnji pretplatničkog poslovanja. I to je značajan deo našeg poslovanja u ovom trenutku”, rekao je on.

Postizanje trocifrenih miliona znači da pretplatnički posao kompanije polako sustiže niz dobro uspostavljenih rivala.

Amazon Prime, koji se smatra zlatnim standardom digitalnih pretplatničkih paketa, navodno je prošle godine imao više od 200 miliona pretplatnika, dok Spotify premium, još jedna usluga bez oglasa, ima 226 miliona pretplatnika.

Premium usluga od 13,99 dolara mesečno, koja je prvi put primenjena 2015. godine, uključuje pristup YouTube Music Premium-u (koji sam po sebi košta 10,99 dolara mesečno) ali i posebne funkcije, kao što je mogućnost preuzimanja video zapisa za gledanje van mreže.

Premium korisnici takođe dobijaju pristup ranim ili eksperimentalnim funkcijama YouTube-a, kao što je alatka za veštačku inteligenciju koju je kompanija testirala prošle godine, a koja koristi generativnu veštačku inteligenciju da bi ljudima omogućila da postavljaju pitanja o video snimku.

YouTube Music je objavljen kao deo YouTube Premium-a pre devet godina kako bi se takmičio sa gigantom za strimovanje Spotify i tadašnjim Apple Music-om. Tri godine kasnije, Jutjub je omogućio ljudima da se sami pretplate na YouTube Music Premium, odvojeno od većeg premium paketa kompanije.

Foto: Shutterstock/Wachiwit

U razgovoru o zaradi ranije ove nedelje, izvršni direktor Alphabeta Sundar Pichai rekao je da je Guglov skup pretplatničkih usluga ostvario kombinovani prihod od 15 milijardi dolara prošle godine.

„Jutjub je ključni pokretač naših prihoda od pretplate“, rekao je on.

Nejasno je koliki prihod generišu Premium i Music godišnje, pošto ta cifra od 100 miliona uključuje besplatne probe, a Mohan nije izneo dodatne podatke.

Osim pretplata, YouTube je u četvrtom kvartalu generisao prihod od 9,2 milijarde dolara, što je 15,5% više u odnosu na prethodnu godinu.

Oglasi

Kompanija agresivno plasira uslugu iskačućim oglasom u uglu stranica za gledanje, ponekad delimično zaklanjajući ekran i naslov videa, nudeći besplatnu probnu verziju koja traje mesec dana.

Oglasi su toliko rasprostranjeni da su postali mim.

Smit je za Forbes rekao da je svestan mimova. „Jasno merimo uticaj kada postavimo ovako nešto“, rekao je on. „Tokom poslednjih godinu ili dve, to je zaista zamrlo, jer sad jasnije razumemo ko su korisnici koji zaista nisu zainteresovani da se pretplate, i stoga više ne bi trebalo da se aktivno bavimo marketingom u vezi sa tim“.

YouTube Premium je imao vijugav put. Debitovao je pre devet godina kao YouTube Red, usluga pretplate koja je nudila mnoštvo pogodnosti. Pored muzike, značajna karakteristika je bio pristup YouTube Originals-u, nizu profesionalno proizvedenih emisija i filmova koje je Jutjub distribuirao dok je jurio uspeh Netfliksa i Amazon prajm videa.

„Zaista se svodi na to kako je naš proizvod evoluirao“, rekao je Mohan napominjući da su ljudi želeli da vide tradicionalni Jutjub sadržaj koji su napravili kreatori.

„Prema njihovom mišljenju, to je sadržaj zbog kojeg su u aplikaciji Jutjub… i to je sadržaj na koji smo odlučili da se fokusiramo“.

Jutjub je takođe naveo da plaća kreatorima deo ukupnog prihoda od pretplate, ali je odbio da podeli detalje o tome kako ta podela funkcioniše.

Prekretnica u pretplati dolazi u trenutku kada se poslovni model oglašavanja, na koji se oslanjaju mnoge velike platforme, sve više ispituje. Očekuje se da će se Gugl tek suočiti s masivnim sudskim postupcima zbog zloupotrebe tržišnog položaja, usmerenog na kompanijinu oglašivačku tehnologiju i pitanje da li je ova pretraga izbacila konkurenciju svojim uslugama za aukcije oglasa. Ovaj model oglašavanja okrivljen je i za pogoršavanje najvećih problema modernog interneta, jer podstiče sistem u kojem pregledi i klikovi dovode do prihoda, podstičući ekstremistički sadržaj i dezinformacije.

Smit je rekao da Jutjub planira da izgradi još jedan nivo Premium-a koji bi se uglavnom fokusirao na funkciju bez oglasa. Pretplata bi bila jeftinija i ne bi uključivala druge pogodnosti kao što je YouTube Music.


Richard Nieva, novinar Forbes