Za Bambi će 2024. biti godina velikih investicija, inovacija i osvajanja novog kontinenta

Biznis Promo 14. feb 2024. 12:31
featured image

14. feb 2024. 12:31

Kada pogledate vodeće svetske brendove u bilo kojoj industriji, primetićete da svi neprestano inoviraju i izbacuju nove ili ekstenzije postojećih proizvoda. Inovacije su ključan element i naše razvojne strategije, jer danas ne možete biti lider na tržištu ukoliko niste inovator, a rekao bih čak, ukoliko niste lider u inoviranju – u intervjuu za Forbes Srbija ističe Dragan Stajković, generalni direktor kompanije Bambi.

  1. Kada bismo pravili biografiju kompanije Bambi, godina za nama bi zauzela veoma istaknuto mesto. Koje su to ključne aktivnosti i rezultati koji su po vama obeležili 2023. godinu?

Novu godinu smo dočekali kao lider u konditorskoj industriji sa čak četiri nova proizvoda u poslednjem kvartalu. Ilustracija koju volim da koristim kako bih dočarao šta zapravo znači biti lider, jeste činjenica da svaki drugi keks dolazi upravo iz naše fabrike u Požarevcu. Kada uzmete u obzir koliko je tržište konditorskih proizvoda u Srbiji danas razvijeno i snažno, a ponuda bogata, ovaj podatak postaje uistinu impresivan. Međutim, koliko smo ponosni na poziciju lidera, toliko smo svesni odgovornosti koju ona sa sobom nosi. Liderstvo se ne ogleda samo u vašoj poziciji i udelu na tržištu, već i u vašem odnosu prema zaposlenima, zajednici, potrošačima i prema vašoj posvećenosti najvišim standardima u svim domenima poslovanja. Upravo zato, na početku svake godine, projekta ili rada na novom proizvodu, uvek tražimo prostor da letvicu podignemo još više. Ovo najbolje možete videti u našim rezultatima i ostvarenjima u protekloj godini, ali i ambicijama i planovima za naredni period. Ono što uvek pomenem je da već izvestan period unazad, svaka godina sa sobom donosi neke nove izazove. Tako je i 2023. godinu obeležila velika inflacija, koja je prvenstveno uticala na rast cena hrane i energenata, što je za nas značilo veliki porast cena sirovina. Iako smo preduzeli različite korake, poput nastojanja da smanjimo zavisnost od uvoza iniciranjem i usmeravanjem ka lokalnim i regionalnim dobavljačima, za ovakav proces je ipak potrebno određeno vreme. Duboko smo promišljali svaki poslovni potez kako bismo očuvali stabilnost poslovanja, dostupnost naših proizvoda i što je najvažnije poverenje i zadovoljstvo naših cenjenih potrošača.

Zahvaljujući ulaganju u novu proizvodnu liniju Plazme kojom je udvostručena proizvodnja najpoznatijeg Bambi brenda, otvorili smo vrata još intenzivnijem nastupu na tržištu, naročito inostranom. Na tom talasu u ovoj godini planiramo otvaranje pet novih tržišta, što znači da ćemo do kraja 2024. biti prisutni u 28 zemalja širom sveta, a to nije kraj jer nam veliki planovi za proširenje naše fabrike tek predstoje. Samo u toku ove godine planiramo da investiramo blizu 12 miliona u proširenje kapaciteta naše proizvodnje kroz proširenje infrastrukture, uvođenje novih tehnologija, ali i uvođenjem novih proizvodnih linija. Ovo će ujedno biti i najveća pojedinačna investicija u istoriji naše kompanije, koja će nam sasvim sigurno pomoći u nameri da dalje širimo poslovanje na svetskom tržištu. Kao deo naše strateške posvećenosti inovacijama, posebno bih istakao otvaranje Centra za istraživanje i razvoj u okviru fabrike, u koji smo uložili 2,5 miliona evra i odakle su samo u poslednjem kvartalu izašle četiri inovacije. Prethodna godina je donela i 2 veoma značajna partnerstva, a već u prvom periodu ove godine ćemo videti i plodove iste. Sa kompanijom Dr. Oetker smo vredno radili kako bismo našim potrošačima pružili nov način uživanja u omiljenim poslasticama kreirajući Plazma Lava Mafin i Plazma Mini Cheesecake, dok smo za Air Serbia kreirali specijalno prilagođeno Plazma Mini Mini pakovanje, kako bi potrošači maksimalno uživali u putovanjima.

  1. Da li je danas moguće biti lider bez inovacija?

Potrošačke navike se menjaju i inovacije su ključne ukoliko želite da odgovorite na očekivanja tržišta. Primera radi, Generacija Z, koja menja paradigmu u mnogim oblastima naše svakodnevice, ne želi da se zadovolji sa jednim ili dva ukusa određenog proizvoda ili brenda, već želi čitav spektar ukusa i ekstenzija, ujedno interesujući se i za održivi aspekt poslovanja proizvođača. Međutim, oni su samo jedan deo ovog izuzetno dinamičnog tržišnog okruženja i mnogo je promena koje morate da ispratite. Pored toga što vam pomažu u tome, inovacije vam omogućavaju da i sami postavljate trendove i usmeravate navike potrošača. Naš Centar za istraživanje i razvoj (R&D) je kreiran upravo radi dodatnog osnaživanja kompanije u ovoj oblasti. Da ne zvuči da nemamo mesta za napredak, s obzirom na dominantni uticaj digitalnih kanala koji konstantno redefinišu korisničko iskustvo, naš fokus u narednom periodu će upravo biti na razvoju ovih kanala.

  1. Uprkos tome što ste Centar za istraživanje i razvoj otvorili prošle godine, on je već odigrao značajnu ulogu u rezultatima. Na koji način?

Koliko je on za nas već u prvoj godini svog postojanja bio važan, pokazuje primer poslednjeg kvartala prošle godine. Svi znamo koliko je taj period specifičan i dinamičan jer se zatvaraju postavljeni ciljevi sa posebnim fokusom na prodaju i njihove aktivnosti, kao i planiranje naredne godine. Mi smo ambiciozno i sada već mogu reći i veoma uspešno nakon prvih rezultata, predstavili čak četiri inovacije: potpuno preliven Wellness, Zimsku Plazmu u dva nova ukusa u specijalno kreiranom pakovanju, čime smo dodatno upotpunili zimske čarolije i celu atmosferu novogodišnjih praznika, redizajn Plazma Kocke, dok smo u decembru lansirali, rekao bih, nešto najslađe do sada. Plazma od Srca, inače moj favorit, je za kratko vreme naišla na oduševljenje kod naših potrošača. Neprestano osvežavamo naš portfolio, ne samo kada je reč o novim ekstenzijama ukusa, sastavu proizvoda ili potpuno novim brendovima, već i kad je reč o pakovanju i dizajnu. Želimo da budemo aktuelni i atraktivni, trudeći se da zadovoljimo i one koji preferiraju zdravije opcije, poput proizvoda od celog zrna, bez dodatog šećera, a jedan od uspeha je i da smo u toku 2023. uspeli da lansiramo i keks bez glutena, Wellness No gluten inside, koji je dobio potvrdu od Udruženja za Celijakiju kao pogodan keks za osobe koje boluju od celijaklije.

  1. Istakli ste širenje na nova tržišta u ovoj godini. O kojim je tržištima reč?

Nakon što smo na „domaćem terenu“ zadržali status nezamenljivog konditora, sa svojim brendovima pokazujemo sve snažnije i intenzivnije prisustvo u regionu i to želimo dodatno da ojačamo posebno u Bosni i Hercegovini, Hrvatskoj i Sloveniji. Pored toga, naši proizvodi danas su dostupni na četiri kontinenta, a u ovoj godini planiramo ekspanziju na još jedan, a to je Afrika. U ovom trenu ne mogu da otkrivam detalje, ali mogu da kažem da to što smo deo Coca-Cola HBC sistema otvara vrata na brojnim tržištima i ovo će sasvim sigurno dati novu dimenziju našem poslovanju.

  1. Proteklih godina svedočimo jednom interesantnom trendu, a to je da su kompanije privlačenju kvalitetnih kadrova posvećene gotovo isto kao i privlačenju potrošača. Kako se kompanija Bambi pozicionira u ovoj oblasti?

Kad biste me pitali da nabrojim razloge koji doprinose današnjoj liderskoj poziciji Bambija, sasvim sigurno na prvom mestu bih istakao vrhunske profesionalce koji danas rade u našoj kompaniji. Od zaposlenih u fabrici u Požarevcu i kancelarijama u Beogradu, do komercijalista na terenu, svaki član i članica našeg Bambi tima predstavlja važan točkić u našem mehanizmu. I to se trudimo da im pokažemo delima, budući da su rast i inovacije mogući samo ako su vam zaposleni zadovoljni i motivisani. Pored toga, istakao bih da za nas društvena odgovornost počinje od odgovornog odnosa prema našim kolegama. Svaki zaposleni ima privatno zdravstveno osiguranje, reagujemo na inflacione promene, obezbeđujemo specijalne godišnje i jubilarne nagrade, a za sve kolege organizujemo i porodičan dan i novogodišnju proslavu.

Kada je reč o našoj posvećenosti razvoju talenata, posebno me raduju programi koje smo pokrenuli za kolege i koleginice iz prodaje, jer sam i ja krenuo iz tih voda. To je ujedno i uspešan primer sinergije sa kolegama iz Coca-Cola HBC-a, koje su sa nama podelile svoju ekspertizu, a mi smo to prilagodili nama kao jedinstvenoj poslovnoj jedinici u sistemu. Trudimo se da konstantno pružamo mogućnosti za sticanjem novih znanja i veština, dok se širenje svesti o bezbednosti na radu, kvalitetu naših proizvoda i održivom razvoju među kolegama podrazumeva.

Ono što čini Bambi jedinstvenim je naš, kako mi to volimo da kažemo, dualni karakter. A šta to zapravo znači? Kao deo Coca-Cola HBC sistema, mi smo korporacija, koja pruža sigurnost i stabilnost, a ujedno imamo tu mogućnost da lokalno kroz saradnju sa start up-ovima, nudimo mnogo prilika za inovacije i kreativan rad. Kompletan proces lansiranja nekog proizvoda je kod nas, od nastanka same ideje, razvoja u našem R&D centru, pa sve do police i potrošača. Naša budućnost je puna želje za uspehom i zajedno ćemo je oblikovati kao tim eksperata koji se ne zaustavlja.

  1. Održivost i društvena odgovornost zauzimaju posebno mesto u vašem poslovanju, a letvicu svake godine podižete sve više. Koja su najveća ostvarenja i ciljevi u ovoj oblasti?

Održivost i društvena odgovornost predstavljaju veoma važan deo naše poslovne strategije. Prošle godine smo još jednom pokazali koliko nam je bitna briga o zajednici, doniravši više od 22 tone naših proizvoda. Privilegija je kada čujete da ste obradovali više od 10.000 mališana donacijom novogodišnjih paketića, kao i 65.000 đaka prvaka specijalno kreiranim Plazma paketićima baš tokom prvog dana škola, što je sasvim sigurno složićete se najdragoceniji trenutak detinjstva.

Naravno, briga o zajednici znači i održivo poslovanje. Od 2020. godine sva električna energija, koju koristi fabrika u Požarevcu, potiče iz 100% obnovljivih izvora energije, dok 98 posto otpada koji nastaje u našoj fabrici prolazi kroz održive tretmane sa ciljem da do 2030. godine budemo fabrika u kojoj nijedan gram otpada ne završi na deponiji. U ovoj godini nas očekuje postavljenje solarnih panela u našoj fabrici, kao i unapređenje energetske efikasnosti celokupne opreme i uvođenje hibridnih vozila. Na ESG putu aktivno sarađujemo sa dobavljačima i celokupnim lancem snabdevanja, tako da je samo jedan od narednih koraka u našem poslovanju uvođenje sertifikovanih sirovina iz održivih izvora.

Ponosni smo na događaje koje već tradicionalno podržavamo u regionu, poput Sportskih igara mladih u Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini, sa željom da pošaljemo što jaču poruku deci o važnosti fizičke aktivnosti, a ujedno ih i edukujemo o zaštiti životne sredine, kao i promovisanje kulture kroz podršku manifestacija poput Sarajevo film festivala. I u 2024. godini smo tu da prepoznamo teme od društvenog značaja za zajednice u kojima poslujemo i zaista jedva čekam da i vi vidite na čemu smo sve vredno radili.