Žene su jedna od najvećih neiskorišćenih investicija današnjice

Biznis Forbes 13. apr 2025. 08:00
featured image

13. apr 2025. 08:00

Istina je sledeća: žene su jedna od najvećih neiskorišćenih investicija današnjice. One konstantno postižu izvanredne rezultate, podstiču inovacije i oblikuju tržišta – a ipak su nedovoljno finansirane i potcenjene.

Zato je ove godine organizacija The Female Quotient pretvorila Međunarodni dan žena u pokret koji donosi konkretne akcije: Ulažite u žene svakodnevno.

Žene uloženo vraćaju dvostruko

To je pametan poslovni potez. Najbolje ideje zaslužuju finansiranje, a tržište bi trebalo da odražava stvarnu širinu talenata i prilika. Napredak se ne dešava za jedan dan – on dolazi tamo gde ulažemo svoj novac. Kod onog koga finansiramo i koje biznise biramo da podržimo. Svakog dana u godini.

Podaci pokazuju zašto su investicije važne. Prema istraživanju BCG-a, startapi koje vode žene ostvaruju više nego duplo veće prihode po dolaru ulaganja. McKinsey navodi da su kompanije sa raznovrsnim timovima lidera uspešnije od konkurencije.

Takođe, McKinsey predviđa da bi globalni BDP mogao porasti za pet biliona dolara ako bi žene imale jednak pristup kapitalu. Žene donose između 70–80 odsto svih potrošačkih odluka – što znači da su one tržište. Ipak, žene dobijaju samo dva odsto sredstava iz fondova rizičnog kapitala i manje od jedan odsto korporativne nabavke. To nije meritokratija – to je tržišni neuspeh. Vreme je da finansiramo najbolje talente. Tačka. To znači da investicione odluke moraju da odražavaju stvarno tržište i uticaj potrošača, a ne zastarele predrasude.

Podrška potrošača

Prvi ključni korak je priznanje moći biznisa u vlasništvu žena i osiguravanje njihove vidljivosti. Umesto da se automatski okreću poznatim brendovima, potrošači i kompanije mogu svesno da podrže preduzeća koja vode žene. Kada je reč o nabavci, kompanije troše milijarde na dobavljače, ali samo mali deo toga odlazi ženama. Preusmeravanje korporativnog novca ka ženskim dobavljačima direktan je način da se ostvari ekonomski uticaj i poboljša poslovanje. Organizacije poput WBENC i WeConnect International nude resurse koji pomažu u pronalaženju firmi u vlasništvu žena koje posluju na najvišem nivou.

Investiciono okruženje takođe mora da odražava stvarne performanse. Startapi koje vode žene konstantno pokazuju svoju vrednost, ali finansiranje je i dalje neproporcionalno nisko. Vreme je da fondovi rizičnog kapitala i institucionalni investitori podrže najbolje ideje, a ne samo one koje su im poznate. Bilo da se radi o direktnim investicijama, fondovima koji se fokusiraju na firme koje vode žene, ili platformama kao što su SheEO i IfundWomen. Postoje brojni načini da se promeni jednačina.

Samo tržište ženskog zdravlja procenjuje se na 1,2 biliona dolara do 2027. godine, ali ga tradicionalni investitori i dalje zanemaruju. Kompanije poput The MetaPause predvode razvoj AI rešenja za hormonalno zdravlje i dugovečnost. To su oblasti koje donose i društveni i finansijski dobitak.

žene u biznisu
Shutterstock/RUBEN M RAMOS

Vidljivost pre svega

Osim privatnih investicija, berza pruža još jedan moćan način da se smanji jaz. Javna preduzeća koja vode žene beleže snažne prinose, ali su i dalje nedovoljno zastupljena u upravljačkim strukturama. ETF-ovi sa fokusom na polnu ravnopravnost, kao što je SHE (SPDR SSGA Gender Diversity Index ETF), omogućavaju lako uključivanje uspešnih kompanija koje vode žene u investicione portfelje. Najpametniji investitori traže vrednost i prilike – a podaci pokazuju da raznovrsno vođstvo donosi bolje rezultate.

Naravno, investiranje nije samo u novcu – već i u pristupu i vidljivosti. Najbolji talenti ne mogu da uspeju ako im se ne pruži mesto za stolom. To nije samo pitanje inkluzije – to je konkurentska prednost.

Ako žene donose većinu potrošačke moći, tržište bi trebalo da odražava njihov uticaj – ne samo u proizvodima, već i u vođstvu, finansiranju i odlučivanju. Bilo da se radi o davanju platforme preduzetnicama, obezbeđivanju da paneli na konferencijama i upravni odbori odražavaju raznolikost dostupnog talenta, ili jednostavnom promovisanju firmi koje vode žene preko mreža i društvenih platformi – vidljivost donosi prilike.

Ovo se ne odnosi na ravnopravnost zarad ravnopravnosti same. Reč je o tome da se osigura da talenat, a ne predrasude, određuje ko dobija finansiranje i prilike. Pravi napredak ne dolazi od roze brendiranja, zvučnih slogana, obećanja ili jednodnevnih kampanja. On dolazi iz odluka, ulaganja i konkretnih dela. Kada ulažemo u žene, menjamo jednačinu – za sve.

Hajde da pređemo sa reči na dela – i ulažemo u žene svakodnevno.

Mi smo uložili – a vi?

Šeli Zelis, saradnik Forbes