AI kompanije kradu medijski sadržaj – kako ih naterati da plate?
Medijske kompanije panično pokušavaju da se prilagode svetu u kojem veštačka inteligencija uzima i koristi njihov rad. U tom novom okruženju pojavljuje se nova vojska posrednika koji sklapaju ugovore za licence između kreatora sadržaja i AI kompanija
U borbi sa AI startapovima koji koriste njihov sadržaj za obučavanje moćnih velikih jezičkih modela, izdavači često imaju izbor. Mogu da tuže kompaniju za kršenje autorskih prava ili da potpišu jednokratni ugovor za licenciranje svojih arhiva.
Sada nova vrsta kompanija nudi treću opciju. Te kompanije obećavaju da će pomoći izdavačima da budu plaćeni kada veštačka inteligencija citira ili sažima njihov rad, tako pružaju neku vrstu kompenzacije za izgubljene klikove i preglede stranica.
Jedna takva kompanija, TollBit je kao neka vrsta digitalne naplatne kućice. AI kompanijama naplaćuje svaki put kada oni koriste sadržaj nekog izdavača.
Druga je ProRata, koja razvija tehnologiju za pomoć AI kompanijama da kompenzuju izdavače zavisno od toga koliko njihovog sadržaja se pojavljuje u rezultatima AI programa.
Tu je i ScalePost. Oni grade knjižnicu licenciranog sadržaja, a AI kompanije plaćaju pristup.
Sve manji prihodi
Za izdavače je trenutno ulog izrazito veliki.
AI „teškaši“ kao što su OpenAI, Anthropic i Perplexity, postali su ozloglašeni zbog ignorisanja protokola koje izdavači uvode kako bi sprečili uzimanje sadržaja. To je dovelo do većeg broja tužbi u kojima se tvrdi da takvo uzimanje sadržaja krši zakon o autorskim pravima.
Druge medijske kompanije odlučile su da umesto borbe uđu u partnerstva. OpenAI, na primer, plaća kompaniji DotDash Meredith najmanje 16 miliona godišnje za licenciranje sadržaja, izvestio je Adweek. Thomson Reuters je registrovao 33 miliona dolara prihoda od licenci.
Ipak, izdavači se brinu da saobraćaj koji donosi prihode sve manje dolazi na njihove stranice. Naime, AI sistemi upijaju sadržaje u stvarnom vremenu kako bi mogli da pruže najnovije informacije, a pretraživači koje pokreće AI su sve popularniji.
„Nije nikakva tajna da su izdavači trenutno u problemima, zbog čega smo počeli da tražimo mogućnosti da dobijemo povratnu vrednost za naš sadržaj, kakvu on i zaslužuje“, kaže Burhan Hamid, izvršni tehnički direktor magazina Tajm.
Tajm je jedna od 400 kompanija koje su počele da koriste TollBit. Hamid kaže da su na taj način dobili više informacija o tome koji botovi pokušavaju da pristupe sadržaju.
Potrebno platiti kreatorima
AI lideri u ovoj oblasti, uključujući Sema Altmana iz OpenAI i šefa Gugla Sundara Pičaija, već su govorili o potrebi da se kreatorima sadržaja plati za njihov rad u ovom novom dobu.
U razgovoru za Dilbuk (dealbook) samit Njujork Tajmsa u decembru, Altman je rekao da vidi vrednost u mikroisplatama. „Moramo da nađemo nove ekonomske modele u kojima će kreatori imati nove izvore prihoda“, istakao je Altman.
OpenAI nije odgovorio na upit za komentar.
„Postojaće tržište u budućnosti, verujem u to. Biće kreatora koji će stvarati sadržaj baš za AI modele. I za to biti plaćeni“, rekao je Pičaji na istom samitu.
Ni iz Gugla nisu odgovorili na upit za komentar.
Moramo olakšati interakciju mašina
AI kompanije mogu da koriste TollBit platformu za pristup arhivima izdavača, filtrirajući sadržaj na koji izdavač možda nema prava ili sadržaj koji ne želi da licencira.
Platforma pruža medijskim kompanijama analitiku podataka o tome koliko često botovi uzimaju sadržaj s njihovih stranica. Postavlja pejvol za botove koji automatski preusmerava veb skrejpere na drugu stranicu, sa upozorenjem da nemaju dopuštenje za pristup sadržaju.
TollBit AI kompanijama naplaćuje transakcionu naknadu i pruža im pristup tržištu licenciranih podataka i nadzornoj ploči za upravljanje tim podacima.
Izvršni direktor Tošit Panigrahi, koji je osnovao kompaniju zajedno s bivšom koleginicom Olivijom Džozlin 2023. godine, izjavio je da TollBit pregovara s velikim AI kompanijama, ali nije ih imenovao.
„Moramo olakšati interakciju mašina bez uplitanja ljudi“, kaže Panigrahi za Forbes.
Zanimanje investitora za ovo novo područje još je slabo u poređenju sa milijardama dolara uloženih u AI startapove.
TollBit je prikupio oko 30 miliona dolara od kompanije Lajtspid venčur partners (Lightspeed Venture Partners) i drugih ulagača. ProRata je prošlog meseca zaključila seriju A finansiranja u iznosu od 25 miliona dolara.
Kako odrediti cenu?
Izdavači prepoznaju jasnu potrebu za takvom tehnologijom.
Majk Bejman, rukovodilac strategije i operacija u Adviku (Adweek), izjavio je da se nada da će TollBit omogućiti lakši pristup sadržaju njegove kompanije za one koji prave AI sistem. A koji možda nemaju kapaciteta za sklapanje pojedinačnih ugovora sa stotinama izdavača.
„Moj cilj je da osiguram da partneri koji žele da sarađuju sa nama imaju što manje prepreka za ulazak i da mogu pravedno da nas kompezuju za naš sadržaj”, rekao je.
Međutim, određivanje cene za sadržaj korišćen u treniranju AI modela izazovan je i složen zadatak.
Patrik Haino, potpredsednik firme Mansueto Ventures, izjavio je da bi različiti faktori poput unikatnosti ili aktuelnosti članka takođe trebalo da igraju ulogu u određivanju cene sadržaja.
Određivanje cena je teško čak i u najboljim uslovima, a u ovom novom svetu biće puno pokušaja i grešaka, rekao je za Forbes.
Rana rešenja
Bil Gros, osnivač i izvršni direktor ProRate, tvrdi da je pronašao rešenje za AI pretraživače.
Razvio je ono što naziva „procentom atribucije“ – način izračunjavanja koliki procenat AI-generisanog odgovora dolazi iz određenog izvora sadržaja i koliko prihoda treba podeliti sa tim izvorom.
“Možemo utvrditi, ‘Hej, vaš članak je korišćen u ovom odgovoru otprilike 33 odsto, i prema tome trebalo bi da dobijete 33 odsto od 50-50 podele prihoda“, izjavio je Gros.
ProRata je nedavno pokrenula vlastiti pretraživač pod nazivom Gist.ai, koji koristi isključivo licencirani sadržaj od oko 400 medijskih partnera, uključujući Fortune, The Atlantic i The Financial Times.
Iako je projekat još u ranoj fazi, cilj je da na kraju svakog meseca svaki izdavač dobije izveštaj o tome koliko se puta njihov sadržaj pojavio u odgovorima četbotova, zajedno sa uplatama za svoje doprinose.
Važnost transparentnosti
Druge kompanije poput ScalePost AI takođe omogućuju korišćenje video i audio sadržaja izdavača za AI sisteme.
Kompanija pomaže u sklapanju ugovora o monetizaciji sa AI kompanijama. Nudi američkim i međunarodnim medijskim firmama platformu za praćenje bot saobraćaja na svakoj URL adresi.
„Mi smo izvor istine o tome šta se događa na nivou poveznica“, kaže izvršni direktor Ahmed Mallik za Forbes.
ScalePost takođe pomaže povezivanju izdavača sa osnivačima AI kompanija uživo, putem zajedničkih događaja.
U julu je firma sklopila partnerstvo sa AI pretraživačkim startapom Perplexity na programu deljenja prihoda. Omogućava se izdavačima da sponzorišu povezana pitanja. I dobiju udeo u prihodima Perplexity-a od odgovora koji navode izdavača kao izvor.
Platforma ScalePost-a pruža partnerskim izdavačima podatke o tome kako se njihov sadržaj pojavljuje u AI-generisanim odgovorima na Perplexity-u.
Perplexity je izjavio za Forbes da je ScalePost bio „vredan partner“, pomažući u povezivanju i širenju programa deljenja prihoda na otprilike 20 izdavača.
ScalePost je takođe razvio takozvani “model za botove”, koji identifikuje i kategoriše oko 800 različitih AI botova.
„Svaki pojedina poseta vebu se evidentira, a to je transparentnost koja je (izdavačima) prirodno vrlo važna“, izjavio je Malik. „Ako ih možemo pratiti, možemo ih i blokirati“.
Raši Šrivastava, novinarka Forbes