Pobednik AI foto konkursa diskvalifikovan jer je njegova slika – stvarna

Lako je zamisliti tekstualni upit koji je Majls Astrej mogao da unese u alat za generisanje slika pomoću veštačke inteligencije kako bi dobio svoju divlju fotografiju flaminga koji izgleda kao bezglava lopta od roze perja na tankim nogama. Slika je osvojila dve nagrade u AI kategoriji međunarodnog fotografskog takmičenja.
Preokret: Veštačka inteligencija nije imala nikakve veze sa Astrejevom fotografijom. On je snimio kamerom. Zbog toga je diskvalifikovana sa 1839 Awards nakon što je osvojila treće mesto i nagradu publike za AI fotografiju.
Takmičenje, nazvano po jednoj od najformativnijih godina u istoriji fotografije, uključuje niz kategorija: životinje, arhitektura, pejzaži, ljudi, fotožurnalizam, mrtva priroda. Fotografi iz 55 zemalja učestvovali su na ovogodišnjim 1839 Awards. Astrej je svoju fotografiju flaminga dostavio u AI grupu kako bi dokazao da umetnost koju generišu ljudi nije izgubila uticaj u svetu algoritama.
„Nakon što sam video nedavne slučajeve gde slike generisane pomoću veštačke inteligencije nadmašuju stvarne fotografije na takmičenjima, palo mi je na pamet da bih mogao preokrenuti ovu priču na način na koji samo čovek može i hoće, tako što ću konkurisati sa stvarnom fotografijom na AI takmičenju“, objašnjava Astrej na svom sajtu.
Video je sliku, nazvanu „Flamingone,“ kao savršenog kandidata za taj posao „jer je to nadrealna i gotovo nezamisliva fotografija, a opet potpuno prirodna. To je prva stvarna fotografija koja je osvojila AI nagradu“.
Sudije iz The New York Times-a, Getty Images-a, Maddox Gallery i Centre Pompidoua u Parizu su među onima koji su izabrali ovogodišnje pobednike. Odmah nakon što je Astrej saznao da je pobedio, obavestio je organizatore takmičenja da je zapravo snimio svoju „AI“ sliku ptice koja češe svoj stomak sa Nikon D750 DSLR kamerom, koristeći Lightroom za konverziju iz RAW formata u JPG i napravivši nekoliko minimalnih prilagođavanja.
„Ne obrađujem svoje slike mnogo i obično samo da ispravim ono što kamera nije autentično zabeležila“, naveo je Astrej u imejlu. „Volim da pokažem svet kakav jeste“.
AI, naravno, i dalje izaziva različite reakcije kod umetnika – od uzbuđenja zbog njegovog potencijala da usmeri njihov rad u čudne i divne pravce do zabrinutosti da će uticati na njihovu egzistenciju, pa čak i promeniti samu prirodu kreativnosti.
Lili Firman, suosnivač i direktor 1839 Awards, rekla je da organizacija u potpunosti ceni Astrejevu poruku podnošenjem stvarne fotografije u AI kategoriji. „Slažemo se da je to važna, relevantna i pravovremena izjava“, rekla je Firman u imejlu. „Međutim, nakon mnogo interne rasprave, odlučili smo da diskvalifikujemo njegovu prijavu u AI kategoriji iz obzira prema ostalim umetnicima koji su podneli svoje radove“.
Astrej je ovu odluku nazvao „potpuno opravdanom i ispravnom“, i dodao da ga je podrška organizacije za njegovu nameru prijatno iznenadila.
Fotograf, koji trenutno živi u La Pazu, Bolivija, sebe smatra kreativnim nomadom, radeći sa neprofitnim organizacijama u Ekvadoru, Peruu, Nikaragvi, Indiji, Indoneziji, Laosu i Južnoj Africi i fotografišući lokalne zajednice širom sveta. Snimio je „Flamingone“ u Arubi 2022. godine, ustajući u pet ujutro kako bi izbegao gužve na plaži poznatoj po slobodno šetajućim flamingosima.
Ako se ime Majls Astrej čini previše savršenim za jednog svetskog putnika avanturistu, u pravu ste. U imejlu, fotograf je priznao da koristi pseudonim (nom de camera?) i da preferira da svoje pravo ime ne otkriva javno.
Astrej je rekao da je imao etičke dileme zbog obmanjivanja žirija, i da ih nije shvatio olako.
„Ali sam se nadao da će ovi profesionalci iz industrije, kao i publika, smatrati da ova kritika AI i njenih etičkih implikacija prevazilazi etičke implikacije obmanjivanja gledaoca, što je, naravno, ironično jer je to ono što AI radi“, rekao je. „Nadam se da je osvajanje i žirija i publike ovom slikom bilo ne samo pobeda za mene, već i za mnoge kreativce“.
Ispod, možete videti (zaista) AI-generisanu sliku koja je ove godine osvojila glavnu nagradu u kategoriji.

Lesli Kac, saradnica Forbes