Legacy banking modernizacija: Kad tehnologija postane (ne)prijatelj

Sve konkurentnije tržište i sve zahteniji korisnici, koji očekuju besprekoran rad digitalnih servisa kao što su mobilno bankarstvo i instant plaćanja stavljaju pritisak na banke da unaprede svoju IT infrastrukturu. Prema istraživanjima, čak 70% korisnika finansijskih usluga napustiće svoju instituciju ukoliko više puta izneveri njihova očekivanja. Velika opasnost dolazi i od fintech kompanija i banaka izazivača (challenger banks) koje privlače sve više klijenata – ne samo nove generacije, već i starije klijente koji su imali negativno iskustvo sa tradicionalnim bankama. Da bi im stale na crtu, banke moraju da ubrzaju inovaciju. Taj proces koče rigidni legacy sistemi čija modernizacija nije nimalo jednostavan posao.
Na putu ka modernizaciji
Iako je potreba za modernizacijom prepoznata, mnoge organizacije se i dalje oslanjaju na legacy core banking sisteme. Ovi sistemi se zasnivaju na monolitnoj, kompleksnoj arhitekturi dizajniranoj za specifične funkcije i ne mogu se lako skalirati niti brzo prilagoditi zahtevima modernog bankarstva. Pored limitiranih kapaciteta i efikasnosti, legacy sistemi su i skupi za održavanje. Ali izazov za banke nije samo njihova modernizacija, već činjenica da taj proces nosi sa sobom rizike – bilo kakva modifikacija core platformi i aplikacija može negativno uticati na svakodnevne operacije i dostupnost bankarskih usluga. Dobra vest je da upon novih tehnologija kao što je cloud i svebuhvatni pristupi upravljanja projektima transformacije pružaju nove opcije za modernizaciju.
Od legacy sistema do cloud-a
Proces modernizacije tradicionalnih banking sistema uglavnom uključuje tranziciju sa monolitne arhitekture na cloud-based arhitekturu zasnovanu na mikroservisima. Prelaskom na novi, moderni IT ekosistem u cloud-u, banke mogu da ubrzaju razvoj novih digitalnih proizvoda i usluga, kao i primenu novih tehnologija kao što su veštačka inteligencija i mašinsko učenje.
Kada je reč o cloud tehnologiji, bankama je na raspolaganju više opcija platformi – javni, privatni i hibridni cloud – i pristupa migraciji aplikacija: lift and shift, improve and move i rip and replace. Svaka od ovih opcija ima svoje prednosti, ali i ograničenja. Izbor zavisi od dosta faktora, među kojima su postojeće okruženje, organizaciona strategija i strategija podataka (engl. data strategy) i iziskuje detaljanu analizu uz specijalizovana tehnološka znanja.
Kompleksnost bankarskog IT okruženja je veliki izazov prilikom migracije sistema i aplikacija na cloud. Bankarske institucije u svom inventaru mogu imati i hiljade aplikacija različitih proizvođača koje iziskuju prilagođena okruženja, prilagođena njihovom dizajnu i sajzingu. Zbog toga je sistemski, takozvani step-by-step pristup migraciji ključan za uspeh ovakvih projekata.
Stručan partner za modernizaciju – manja kompleksnost
Iskustvo sa već realizovanih projekata uči da modernizacija core banking sistema i aplikacije ne može da prođe bez rizika. Što je pristup objedinjeniji, rizika je manje. Banke na putu ka transformaciji stoga treba da razmotre angažman partnera čija ekspertiza pokriva čitav proces – od podizanja okruženja za hosting core sistema i aplikacija na cloud-u preko migracije, integracije, testiranja i podrške za upravljanje različitim fazama projekta, uključujući saradnju sa aplikativnim vendorima. Za najbolje rezultate, važno je da tehnološki partner poznaje bankarske procese i specifične tehnologije koje se koriste u bankama, te da razume specifične izazove finansijskih institucija prilikom cloud adopcije, kao što su bezbednost podataka i regulative. Na istoj liniji kritičnosti je da banka usvoji, a partner poznaje moderne alate I prakse poput DevOps-a i automatizacije. Pomenuti elementi neće eliminisati sve izazove, koji su na ovakvim projektima neminovni, ali mogu doneti brojne prednosti i omogućiti da legacy modernizacija bude novi korak ka postizanju konkuretske prednosti. Saznajte više o ovoj temi na: https://mainstream.eu/sr/banking-servisi/mainstream-banking-cloud/