Operativna izvrsnost je imperativ u eri digitalizacije

Digitalizacija Promo 15. feb 2024. 02:13
featured image

15. feb 2024. 02:13

U ranoj fazi digitalne transformacije, fokus kompanija svodio se na jednu temu – stvaranje vrednosti za korisnike. U senci ove teme, ili možda baš u njenoj srži, izrodio se novi fokus – na operativnu izvrsnost. Umesto da transformaciju posmatraju isključivo iz ugla korisnika čije potrebe i preferencije su na prvom mestu, organizacije sve više primenjuju holistički pristup koji podrazumeva unifikaciju eksternih i internih digitalnih inicijativa, usmerenih na poslovne procese.

Limiti eksterne digitalne transformacije

Dinamika promena u digitalnom svetu i rastuća očekivanja korisnika stvaraju pritisak na IT menadžere da brzo adresiraju tehničke slabosti svojih organizacija i pretvore ih u prednosti. Mnoge kompanije na tom putu kreću od korisničkog iskustva. Veliki i često zanemaren problem je što ovaj “digital outside” pristup ne rešava interne nedostatke. Primera radi, poslovni procesi u kompaniji koja je fokusirana na eksternu digitalizaciju mogu biti zastareli, robusni i nedovoljno efikasni, čime se ostavlja prostor za greške i nekonzistentnost kvaliteta usluga. Drugi, jednako važan izazov su informacioni silosi koji otežavaju komunikaciju i razmenu informacija između različitih sektora.

Ukoliko interni procesi kompanija nisu dizajnirani i optimizovani za stvaranje vrednosti i ako nisu holistički integrisani sa eksternim digitalnim inicijativama, transformacija ne samo da nije moguća, već se dovodi u pitanje i samo korisničko iskustvo. Eksterna digitalizacija povećava korisnička očekivanja koja se ne mogu adekvatno ispuniti kada poslovni procesi zakoče realizaciju zadataka, a informacije postanu nedostupne ili netačne.

Kako postići operativnu izvrsnost

Prava, istinska digitalna transformacija prevazilazi adopciju tehnologije i podrazumeva redefinisanje strategije, procesa, rola, kulture i drugih aspekata koji će omogućiti da kompanija optimizuje svoje poslovanje. U nastavku je nekoliko faktora na koje organizacije, kojima je operativna izvrnost u fokusu, treba da obrate pažnju.

  1. Usklađivanje tehnoloških investicija sa poslovnom strategijom, prioritetima i ciljevima

Danas skoro da ne postoji kompanija koja već nije prepoznala i implementirala neki vid digitalne tehnologije. Ali malobrojne mogu da kažu da su zaista “tech-enabled” biznis koji je besprekorno integrisao tehnološke projekte i poslovnu strategiju.

Primena tehnologije bez strateškog plana je jedan od glavnih razloga neuspešnih transformacija čiji su čest rezultat izolovane inicijativa koje otežavaju skaliranje inovacije. Za stvaranje vrednosti, neophodan je sistematičan pristup – definisanje ciljeva i ključnih indikatora performansi (KPIs) za konkretne procese unutar organizacije. Možda najvažnije, adopciju digitalnih alata ne treba posmatrati kao cilj već kao sredstvo za dostizanje željenog operativnog stanja.

  1. IT kao motor poslovnog razvoja

Premda biznis timovi predvode premene u skladu sa zahtevima za unapređenje operacija, moderna IT odeljenja preuzimaju ulogu pokretača vrednosti, upoznaju se sa poslovnim ciljevima i koriste svoju tehničku ekspertizu da usmeravaju digitalnu strategiju.

Eliminisanje tradicionalnih barijera između biznis i IT sektora je ključan korak ka pronalasku i implementaciju adekvatnih rešenja. Na istoj liniji strateške transformacije je IT vođstvo koje će razviti prilagođen plan digitalizacije i isplanirati integraciju novih tehnologija u postojeću kompanijsku infrastrukturu i procese.

  1. Upravljanje promenama

Poslovna transformacija nije jednokratan, već kontinuiran proces koji zahteva efikasno upravljanje. Kompleksnost ovog zadataka oslikava podatak da preko

40% IT lidera navode upravljanje promenama kao glavni izazov digitalne transformacije. Jedan od načina da se ova kompleksnost prevaziđe je fazni pristup – razbijanje digitalnog programa na manje inicijative. U praksi to uglavnom podrazumeva prioritizaciju projekata koji će doneti brze rezultate (engl. quick wins) i osigurati entzuijazam na nivou organizacije. Ova strategija takođe smanjuje otpor promenama. Za razliku od dugoročnih projekata na čije se pozitivne efekte može čekati i godinama, manje inicijative zaposlenima u kraćem roku pokazuju kako digitalna transformacija unapređuje i pojednostavljuje njihov svakodnevni rad.

  1. Transparentna komunikacija

Uspostavljanje operativne izvrsnosti iziskuje vreme, čime se stvara rizik od stagnacije i prepoterećenosti promenama. Čak i kada otpora nema, iznenadne disrupcije dosadašnjeg načina rada mogu preuzrokovati krah entuzijama. Trenutak izbijanja negativnih posledica promena ne može se predvideti, te se treba unapred pripremiti – jasno komunicirati i edukovati zaposlene o transformaciji postojećeg okruženja, njenim koracima i ciljevima.

Transformište svoje poslovne operacije uz pravog partnera

Digitalna transformacija je katalizator operativne izvrsnosti i prilika da se unaprede efikasnost, produktivnost i profitabilnost. Kroz saradnju sa specijalizovanim partnerima, kao što je Mainstream, koji kompanijama pomaže da iskoriste potencijal cloud tehnologija za transformaciju svog poslovanja, organizacije mogu da ubrzaju stvaranje vrednosti i dostignu novi nivo operativnih performansi. Za više informacija ili konsultacije na temu digitalizacije, zakažite sastanak a Mainstream ekspertima.