Dženeral Motors izumeo novu bateriju koja će značajno smanjiti cene električnih vozila

Ćelija bogata litijumom i manganom, razvijena u saradnji sa LG Chem-om, koristi znatno manje kobalta i nikla u odnosu na trenutne litijum-jonske ćelije. Proizvodiće se u SAD-u i pojaviće se u velikim pikapovima i SUV vozilima 2028. godine.
Dženeral Motors, koji ima najširu ponudu električnih vozila u SAD-u, planira da smanji cenu električnih pikapova i velikih SUV vozila za nekoliko hiljada dolara zahvaljujući novom tipu baterije koja koristi više jeftinog mangana i znatno manje skupih metala poput kobalta i nikla, a pritom zadržava dugu autonomiju.
Katoda bogata litijumom i manganom (LMR), koju GM razvija zajedno sa LG Energy već 10 godina, smanjiće cenu baterijskih paketa u vozilima kao što su Ševrolet Silverado EV, GMC Hamer i Kadilak Eskalejd za više od 6.000 dolara, izjavio je za Forbes Kurt Kelti, potpredsednik GM-a zadužen za baterijsku propulziju. Ova baterija ima gotovo istu autonomiju kao litijum-jonske ćelije sa velikim udelom nikla koje se trenutno koriste u većini električnih vozila, a cenovno je konkurentna jeftinijim LFP (litijum-gvožđe-fosfat) ćelijama kineskih proizvođača baterija, koje su teže i nude manji domet. Nove baterije su takođe dovoljno izdržljive da se mogu puniti često, najmanje osam godina.
Baterija koja menja igru
„Smatramo da je ovo baterija koja menja igru za električne kamionete. I zaista će postaviti nove standarde u ovom segmentu”, rekao je Kelti. On je više od 10 godina vodio baterijske operacije u Tesli, a ranije je radio i za proizvođača baterija Panasonik. „Sa LMR baterijama možemo isporučiti više od 640 km dometa, uz nižu cenu”.
LMR baterije će proizvoditi Ultium Cells, zajedničko preduzeće GM-a i LG Energy, u američkim državama Mičigen i Ohajo. Cilj je da većina sirovina poput litijuma i mangana dolazi od dobavljača van Kine. GM takođe planira da smanji troškove baterija prelaskom na ravne „prizmatične” ćelije, umesto tradicionalnog cilindričnog oblika. „Samo to će smanjiti broj delova u baterijskim paketima za više od 50%, što pravi ogromnu razliku”, rekao je Kelti.
GM znatno zaostaje za Teslom kao najvećim prodavcem električnih vozila u SAD-u. Ali, to bi moglo da se promeni u narednim godinama kako širi ponudu i nalazi načine da vozila učini pristupačnijim. Takođe bi mogao da iskoristi opadanje prodaje svog konkurenta. Sve više Teslinih kupaca gubi interesovanje zbog ponašanja izvršnog direktora Ilona Maska. Iako Tesla trenutno prednjači u prodaji električnih vozila u SAD-u – sa 128.100 prodatih u prvom kvartalu u odnosu na GM-ovih 31.887 – GM procenjuje da sada proizvodi više baterijskih ćelija od bilo kog drugog proizvođača automobila u SAD-u, uključujući Teslu. Takođe isporučuje baterije za vozila marki Honda i Akura, kao i za više od 10 modela Ševrolet, Kadilak i GMC. (Tesla i dalje proizvodi više baterijskih paketa ukupno, uglavnom koristeći litijum-jonske ćelije s niklom koje isporučuje Panasonik.)
Pomoć boljoj prodaji električnih vozila
Korišćenje manje kobalta i nikla – koji koštaju više od 30.000, odnosno 16.000 dolara po toni – i više mangana, koji košta manje od 1.000 dolara po toni, moglo bi značajno da podstakne prodaju EV vozila. To je zato što je snižavanje cene, uz istovremeno poboljšanje performansi, ključno da bi se više američkih vozača prebacilo sa vozila na benzin na električne automobile i kamione. Posebno u trenutku kada Trampova administracija radi na ukidanju saveznih podsticaja za njihovu kupovinu.
Otkako je 2023. došao u GM, Kelti se fokusirao na razvoj proizvodnje baterija, kao i na pronalaženje novih domaćih izvora ključnih komponenti kao što su litijum, retki metali i drugi kritični minerali. Oni su trenutno pod dominacijom Kine.

Alternative litijum-jonskim baterijama
Tokom protekle dve decenije, proizvođači električnih vozila značajno su unapredili energetsku gustinu i smanjili cenu litijum-jonskih baterija, ali je napredak sve manji, rekao je Kelti. On ima više od 30 godina iskustva u industriji. Dok je GM prvi proizvođač automobila koji je najavio planove za LMR baterije, druge alternative uključuju litijum-sumporne ćelije (koje testira Stelantis), natrijum-jonske baterije (koje razvijaju kineski CATL i BYD), čvrste (solid-state) baterije (koje žele da komercijalizuju Tojota i Folksvagen), kao i litijum-metalne baterije, za koje GM, Ford, Mercedes-Benc i druge kompanije veruju da će u budućnosti biti jeftina i snažna opcija.
LMR ćelije će prvo koristiti u velikim i teškim električnim vozilima jer će tu biti najveće uštede, rekao je Kelti. Novi električni modeli poput Ševrolet Ekvinoksa, Blejzera i obnovljenog Bolt hečbeka, koji dolaze kasnije ove godine, neće odmah koristiti novu hemiju. Oni su već dizajnirani da budu cenovno konkurentni uz LMC pakete, dodaje on. Tokom naredne dve godine, pre nego što LMR baterije uđu u proizvodnju, GM i LG Chem će nastaviti da usavršavaju hemijsku strukturu.
Biće još bolja
„Jedan od razloga zašto ne izlazimo na tržište već sledeće godine je to što možemo još malo da poboljšamo formulu”, rekao je Kelti. „Znamo da možemo izvući još malo iz njih. A u 2029. i 2030. videćete još veća poboljšanja”.
Američko Ministarstvo za energetiku saopštilo je juče da je Ultium Cells, zajedničko preduzeće GM-a i LG-a, otplatilo svoj zajam sa niskom kamatom od 1,8 milijardi dolara oko sedam godina pre roka. Zajam, zaključen u decembru 2022. godine, korišćen je za izgradnju fabrika baterijskih ćelija u Ohaju i Tenesiju.
Akcije GM-a su juče porasle za oko 1% na 50,17 dolara. Od početka godine beleže pad od oko 6%.
Alan Onsman, novinar Forbes