Eksplozije, asteroidi i sletanje na Mesec: Kako je prošla godina za svemirsku ekonomiju

Prošlu godinu obeležilo je nekoliko različitih dostignuća koja su postavila osnovu za prosperitetnu svemirsku ekonomiju u narednoj deceniji.
Tokom protekle godine, mnogi segmenti startapa su doživeli pad investicija rizičnog kapitala, a svemir nije izuzetak. Prema izveštaju investicione firme Spejs kepital (Space Capital), prva tri kvartala zabeležila su pad investicija u svemirske startape od 32% u poređenju sa 2022. Ipak, i dalje ima dosta novca koji se uliva u sektor – više od 11 milijardi dolara do kraja trećeg tromesečja podeljeno je kroz 289 različitih ugovora. Takođe, investicije su rasle tokom godine – investicije u trećem kvartalu bile su 17% više u odnosu na isti kvartal 2022, na primer.
Jedan interesantan znak života u sektoru, kako se navodi u izveštaju, jeste da je 24% svemirskih ugovora u 2023. bilo serije A, u poređenju sa prosekom od 12% u drugim sektorima. I najveći rast u svemirskom sektoru bio je u investicijama u infrastrukturu, koje su činile 73% uloženih sredstava. Oba podatka ukazuju na interes investitora da nastave izgradnju alata potrebnih za održivu svemirsku industriju.
To se odražava na celu godinu, koja je videla nekoliko različitih prekretnica prema većoj, prosperitetnijoj svemirskoj ekonomiji u budućnosti. Evo četiri trenutka i trenda koji su oblikovali sektor u 2023. i postavili osnovu za naredne godine.
Raketne kompanije su pale, ali su se ponovo digle
„I nije toliko komplikovano“ je fraza s razlogom; složeni posao stvarnog slanja stvari sa zemlje u svemir je ispunjen teškoćama, rizikom i neuspesima, a 2023. nije bila izuzetak.
U martu, 3D-štampana raketa Terran 1 kompanije Relativiti spejs (Relativity Space) napustila je lansirnu rampu, ali nije uspela da dostigne orbitu.
Rocket Lab je takođe doživela neuspeh u septembru.
SpaceX je pokušao da lansira sledeću generaciju Starship dva puta – jednom u aprilu i jednom u novembru – oba puta rezultirajući onim što kompanija ironično naziva „brzim neplaniranim raspadom“. Neuspeh lansiranja Starshipa pokrenuo je sudski postupak i može odložiti planove NASA za vraćanje astronauta na Mesec.

Ali, uprkos problemima, kompanije nastavljaju sa radom. Relativity Space još nije objavila datum sledećeg lansiranja, ali u oktobru je kompanija obezbedila sporazum o višestrukim lansiranjima sa satelitskim operaterom Intelsat. Rocket Lab je nastavio svoj raspored lansiranja i u decembru postavio rekord kompanije sa 10 lansiranja u jednoj godini. I kompanija Blue Origin, koju je osnovao Džef Bezos i koja je doživela neuspeh u lansiranju u jesen 2022, takođe se vratila u decembru uspešnim lansiranjem.
SpaceX očekuje nastavak testiranja za Starship. Prva četiri lansiranja njihove Falcon rakete su sva bila neuspešna, ali ta raketa sada potpuno dominira tržištem, i kompanija će završiti godinu sa gotovo 100 uspešnih lansiranja. Iako su dva Starshipa eksplodirala u 2023, „oni su postigli izuzetno važne prekretnice i omogućili SpaceX-u da prikupi ključne podatke koje koristi za uspeh sledeće godine“, rekao je Čed Anderson, izvršni direktor Space Capital-a, investitora u SpaceX, za Forbes. „Uvereni smo da će Starship uspešno doći do orbite sledeće godine i na vreme prevoziti prve terete SpaceX-a u orbitu“.
Indija sletela na Mesec

Indijski svemirski program zabeležio je istorijski trenutak u avgustu kada su postali prva zemlja koja je uspešno sletela blizu južnog pola Meseca. Time je postala tek četvrta nacija koja je stigla na Mesec, nakon SAD, Rusije i Kine. Ova oblast Meseca posebno je zanimljiva jer NASA i druge zemlje planiraju povratak ljudi tamo tokom ove decenije, s obzirom na to da se veruje da sadrži velike količine leda, ključnog resursa za stalnu stanicu našeg suseda.
Uspeh indijske misije takođe ističe ključnu činjenicu o svemiru u 2020-im: postao je znatno jeftiniji. Procenjena cena uspešne indijske misije na Mesec iznosila je samo 74 miliona dolara – manje od polovine troškova velikog holivudskog filma. Indijski svemirski program bio je entuzijastičan učesnik u rastućoj svemirskoj industriji, sproveli su više lansiranja raketa sa komercijalnim satelitima iz celog sveta s ciljem da do kraja decenije steknu oko 10% tržišnog udela.
Dokazi u korist rudarenja asteroida
Rudarenje asteroida može zvučati kao naučna fantastika, ali nosi ogroman potencijal za dobijanje mineralnih resursa koji su potrebni Zemlji, bez ekološkog uništenja koje često prati tradicionalno rudarenje. Ove godine su dva značajna događaja naglasila potencijal ove oblasti. Prvi je bio uspešan povratak misije NASA Osiris-Rex, koja je označila prvi put da je bespilotna letelica posetila asteroid i vratila uzorke na Zemlju – dokaz za privatni sektor da može da učini isto.
Drugi dolazi od svemirskog startapa Astroforge, koji je u aprilu lansirao prototip rafinerije u orbitu za procesuiranje minerala u svemiru. Kompanija je imala nekih neočekivanih problema u komunikaciji sa svojim svemirskim brodom dok je bio u orbiti, ali uspešno ih je rešila i započela proces verifikacije da li njihova rafinerija radi prema planu. Kompanija takođe planira lansiranje svog sledećeg svemirskog broda 2024, koji će proći pored asteroida u blizini kako bi istražio njegov potencijal za rudarenje.

Starlink trostruko povećao saobraćaj
SpaceX je poslao gotovo 5.000 satelita Starlink u orbitu sa ciljem pružanja interneta širom sveta, posebno u područjima gde je teško izgraditi pouzdanu infrastrukturu. Prema analizi kompanije Cloudflare, saobraćaj sa Starlinkove mreže u 2023. godini se trostruko povećao, posebno u Brazilu, gde je porastao 17 puta.
Prema rečima izvršnog direktora SpaceX-a Ilona Maska, internet poslovanje kompanije „postiglo je tačku pokrića troškova“ prošle godine, iako će vraćanje milijardi uloženih sredstava verovatno trajati godinama, posebno nakon što je usluga ponovo uskraćena za ključni državni podsticaj od 900 miliona dolara. Uspeh usluge izazvao je dosta spekulacija o tome da bi SpaceX potencijalno mogao da sprovede IPO za Starlink već u 2024 – nešto što Mask demantuje. U novembru, milijarder Ron Baron, investitor u SpaceX i Tesla, sugerisao je da bi takav IPO bio verovatniji tek 2027.
U međuvremenu, SpaceX se suočava sa sve većom konkurencijom u igri svemirskog interneta u vidu EutelSat Oneweb-a, koji je potpisao nekoliko ugovora za pružanje usluga. Tu je i AST SpaceMobile, koji ima za cilj pružanje svemirske podrške za 5G mreže na područjima gde nema pokrivenosti, a koji je demonstrirao svoje tehnološke mogućnosti u decembru. Postoji i ponuda Telesatovog Lightspeed-a, o kojoj analitičar industrije Kris Kvilti kaže za Forbes: „Mislili smo da je Lightspeed dospeo u probleme sve dok iznenađujuća najava Telesata o novom poslu sa MDA ponovo nije upalila svetla za konstelaciju“.

Kvilti dodaje da Starlink ima još jednog potencijalno ozbiljnog konkurenta na čekanju: Amazon, koji je ove godine lansirao svoja prva dva satelita za internet uslugu Project Kuiper.
„Dok su sve oči uprte u Starlink, Amazon Kuiper je napravio neke neverovatne korake ove godine“, rekao je on. „Od predstavljanja cele porodice pristupačnih antena u martu do lansiranja svoja prva dva prototipa u oktobru i proslavljanja svih uspešnih testiranja sistema – uključujući njihove optičke međusatelitske veze – u roku od dva meseca od lansiranja … ne možemo, a da ne budemo impresionirani njihovim napretkom. Plus, njihova AWS infrastrukturna prednost je još jedan način na koji kompanija može potencijalno da preskoči svoje konkurente u 2024″.
Aleks Knap, novinar Forbes