Forbes Srbija na ViennaUP festivalu: Kako je Beč postao rasadnik startapa

Inovacije Jelena Andrić 12. jun 2024. 07:00
featured image

12. jun 2024. 07:00

Prestonica Austrije poslednjih nekoliko godina važi za jedan od najvažnijih startap centara u Evropi, a ViennaUP festival koji je pre četiri godine pokrenula Poslovna agencija grada Beča (Vienna Business Agency) privukao je i ove godine veliko interesovanje predstavnika ove zajednice širom sveta.

Oni su tokom ove nedelje, od 3. do 9. juna imali priliku da predstave svoja rešenja, upoznaju potencijalne investitore i partnere, razmene mišljenja sa svojim kolegama.

Cilj ovog festivala u austrijskoj prestonici je da olakša umrežavanje startapa, prilikom neformalnih susreta, kao i da kroz različite događaje poveže investitore i startape u različitim fazama razvoja.

Ove godine centralna tema festivala bile su inovativne tehnologije i njihov uticaj na poslovanje i društvo. Tokom festivala organizovano je više od 80 događaja, za oko 10.000 učesnika iz 90 zemalja.

Takozvani „Boutique pristup“ ViennaUP-a omogućio je svima koji su odlučili da dođu da prisustvuju događajima u različitim delovima grada i učestvuju u diskusijama na 30-ak lokacija u gradu i da biraju događaje koji se poklapaju sa njihovim potrebama i povezuju se sa potencijalnim poslovnim partnerima i investitorima.

Učestvovali i startapi iz Srbije

Prema rečima organizatora, na ovogodišnjem skupu prisustvo je najavilo 10.000 učesnika kako i iz Austrije, tako i brojnih drugih zemalja. Među njima su bili i startapi iz Srbije.

Milan Petek iz kompanije Master Softwer, koja se bavi softverskim inženjeringom podelio je svoja iskustva za Forbes Srbija:

„Prvi put sam ovde. Kao kompaniji, važno nam je da vidimo kako dišu investitori, šta je potrebno za pristupanje fondovima i budemo u toku sa važnim dešavanjima. Ovakvi događaji važni su da se upoznamo sa trendovima i rešenjima koje razvijaju drugi startapi. Učestvovali smo na konferenciji Conect day i machmaking događaju i već imamo najavljene razgovore u narednom periodu na više strana“, optimistično priča Milan Petek za Forbes.

Foto: Forbes Srbija

Njegova i ideja njegovog tima je da u narednom periodu obiđu i ostale slične festivale, jer im je cilj da uskoro dođu do prve investicije.

Ovaj startap se bavi se rešenjima za fiskalizaciju.

Nedavno su posao proširili na tržište Bosne i Hercegovine, a ideja im je da pokušaju da prikupe investiciju ili obezbede partnera kako bi sa rešenjima izašli na sve platforme- IOS, Android, Google play i kako bi korisnici bilo gde da se nalaze mogli da skinu aplikaciju na bilo koji smart uređaj i koriste je.

Najveći izazov u tom poduhvatu osim sredstava predstavlja i zakonska regulativa, kao i da se obezbedi tehnička podrška 24 sata. Ideja im je da Master Softvare-u ponudi mogućnost tehničke podrške klijentima među kojima i AI chat bot koji bi bio dostupan 24/7 i pružio trenutne odgovore na uobičajena pitanja i vodio korisnike kroz jednostavne korake za rešavanje problema.

Kaže da do sada nisu konkurisali za sredstva niti imali investiciju već su sve omogućili iz sopstvenih sredstava.

Milan kaže i da startap zajednici u Srbiji nisu dostupne sve mogućnosti i potencijali kakve imaju recimo startapi u Austriji, ali da je važna i međusobna saradnja i povezivanje kako bi više njih znalo za ovakve događaje poput ViennaUP-a.

„Nije poenta samo novac, već i ideja i edukacija. Viđam kolege koji, recimo, imaju ideju, ali nema ko da ih usmeri, zato treba više raditi na edukaciji, kroz poslovne inkubatore, habove i ovakve događaje“, ističe Milan.

Ana Štavlić direktorka projekta u startapu Unibrand.AI kaže da je ove godine njen tim prvi put posetio ViennaUP festival.

„Ovaj festival je odlična prilika za prezentovanje projekta velikom broju investitora, ali i uvezivanje sa potencijalnim partnerima. Utisci su sjani, ostvarili smo veliki broj kvalitetnih kontakata sa potencijalnim investitorima, partnerima, ali i nekim drugim organizacijama koje podržavaju startape u inicijalnoj fazi razvoja, što je naročito važno zbog mogućnosti pristupa različitim fondovima pre svega na tržištu EU“, kaže ona za Forbes Srbija.

Kad se biznis širi važno otvoriti vrata i drugih tržišta

Dodaje da se u Srbiji startap scena intenzivno razvija i država podržava trenutno projekte digitalizacije i razvoja veštačke inteligencije u različitim oblastima. Ta inicijalna podrška važna je kada je startap na početku.

Foto: Forbes Srbija

„U fazi kada treba da se kao biznis širite, odnosno da komercijaizujete proizvod, tu je neophodno otvoriti vrata na drugim tržištima. U našem slučaju, mi gledamo gde su investitori, gde su potencijalni partneri, kakve su mogućnosti za ekspanziju na EU tržište i slično“, objašnjava Štavlić planove.

Budući da je Unibrand.AI proizvod koji se još uvek razvija i dalje prikupljaju povratne informacije što im pomaže da dalje definišu pravac.

Ističe da ViennaUP pruža ogromne mogućnosti za povezivanje:

„Tu su i predavanja i druge prezentacije, gde neminovno dobijate inspiraciju, vidite trendove, ali i uvide gde ste dobri, gde treba da se poboljšate. Važno je da svako proceni šta želi da postigne i da li je na tom nekom festivalu prisutna ta ciljna grupa, a onda i da se dobro pripremite, jer imate samo par minuta da nekoga zainteresujete za vaš projekat“, dodaje Ana.

Unibrand.AI je alat koji se bazira na upotrebi veštačke inteligencije u raznim procesima koji stoje iza razvoja brendova. To je alat koji treba da poboljša rad agencija, ali i svih kreativaca, da uštedi troškove izrade brend strategije, ali i vreme za istraživanje i planiranje, a samim tim i ceo kreativni proces i da poboljša kvalitet isporučenih rešenja.

Kako do investicije?

Planovi su im, kako kaže, da ubrzano nastave rad na razvoju proizvoda i da on postane komercijalan u narednih šest meseci.

Budući da je sve što su uložili do sada bilo iz sopstvenih sredstava, da bi dalje razvijali Unibrand.AI, moraju da obezbede kontinuiranu investiciju i u potrazi su za investitorima koji će u najboljem slučaju da budu i mentori na projektu.

Jaka startap scena u Austrijirasadnik ideja

Ana kaže da je za nju i njen tim iznenađujuće bilo saznanje koliko je jaka startap scena u Austriji.

„Broj učesnika na festivalu je ogroman, svi su otvoreni za razgovor, networking je prisutan u toj meri da apsolutno imate pristup svakome i svako je otvoren za razmenu. Konkretno, vidi se da je tržište mnogo razvijenije u finansijskom smislu i zrelije, iako Srbija zaista u poslednjim godinama jako puno ulaže i podržava startape.“

Veće i razvijenije tržište, sa lakšim pristupom različitim fondovima podstaklo je Aleksandra Mitića da baš u Austriji pokrene firmu.

Mitić kaže da mu ovo nije prvi put da posećuje ViennaUP i da je cilj i ovog puta bio upoznavanje i priče sa novim ljudima iz branše u cilju otkrivanja trendova i kretanja industrije, ali i povezivanja sa investitorima.

Aleksandar razvija firmu koja će se fokusirati na bečko tržište- WienPay, a kako objašnjava, u pitanju je B2B platforma koja omogućuje pre svega manjim i srednjim bečkim firmama da prodaju višak svog proizvoda ili usluga i tim viškom da kupe šta god im je potrebno, dok im keš ostaje na računu.

„Još smo u testnoj fazi, kako razvoja platforme, tako i razrade biznis plana. Nakon austrijskog, ideja je da se vremenom proširimo i na druga tržišta“, kaže on.

Kada je reč o tome šta vidi kao prednost austrijskog tržišta za pokretanje startapa on kaže da je to velika podrška tamošnje vlade i različitih državnih fondova i grantova, investicionih fondova, kao i veći nivo razvijenosti celokupne privrede.

Kamila Zahradníčková iz Češke koja vodi startap Lakmoos, koji se bavi osmišljavanjem data modela koji simuliraju mišljenje i ponašanje ljudi, prvi put je na ViennaUP događajima.

Govoreći o rešenju koje je sa svojim timom razvila, objašnjava da je za mnoge proizvode koje plasiraju kompanije potrebno ispitivanje tržišnog raspoloženja, ali da zbog finansijskog i vremenskog opterećenja, kompanije ne mogu da stignu da to sprovedu do kraja što je rizik da na tržište dođu proizvodi kojim kupci možda neće biti zadovoljni.

Zato je startap Lakmoos, pokušao da ovaj problem reši uz pomoć veštačke inteligencije.

Foto: Forbes Srbija

Lakmoos povezuje veštačku inteligenciju i analitiku ponašanja, a u timu Kamila ima 25 kolega uz pomoć kojih je razvila rešenje.

„Naš AI model simulira kako ljudi misle i ponašaju se. Recimo, kada kozmetičke kompanije razmatraju strategije poput boje šampona oni pitaju targetiranu grupu korisnika ili klijenata o tome i sprovode različita istraživanja a naši modeli simuliraju to mišljenje i za mnogo kraće vreme možemo da dođemo do toga i predstavimo konačno rešenje dok oni još pregovaraju sa fokus grupom“, dodaje.

Do sada su već ostvarili jednu investiciju koja im je od velike pomoći za dalje planove a od septembra pokreću novi pilot projekat.

Ističe da ima utisak da se startapi sada mnogo više povezuju i da u Beču pogotovo ima dosta startapa koji nude rešenja koja se odnose na pametni transport i saobraćaj kao i energetiku, pa u tim granama vidi dalji potencijal za razvoj.

Upravo Marlena Burfl suosnivač startapa Cobee iz Austrije razvija je softver rešenje za energetski efikasne zgrade koje nudi brzu analizu za zgrade i lokacije.

U svom pilot-projektu prate stambeni kompleks u Beču na putu ka održivoj obnovi postojećih zgrada, identifikuju faktore koji su najvažniji za uspešnu implementaciju, koji imaju negativan uticaj i šta je potrebno da se izgradi osnova za donošenje utemeljenih odluka.

Youtube/Printscreen

Ove rezultate kombinujemo sa našim stručnim znanjem i najnovijom tehnologijom kako bismo razvili digitalnog savetnika za obnovu koji može odgovoriti na individualne početne situacije, rekla je za Forbes Srbija u pauzi veoma posećenog Smart city samita čija je tema bila upravo održivost.

Takođe, nude trenutni pregled potencijalnih projekata u sekundi jednostavnim unosom adrese.

Ovaj startp pokrenuli su u januaru 2023. „Naša ideja je da zagrevanje zgrada ne bude na čvrsto gorivo već eko rešenje samodrživom energijom“, kaže.

I njen startap dobio je grant odnosno pomoć Poslovne agencije grada Beča.

Kako je za Forbes Srbija rekla Gabriel Tacberger, šefica za startap usluge u Bečkoj poslovnoj agenciji, startapi u Beču poslednjih godina posebno prepoznatljivi i razvili su interesantna rešenja u softverskoj industriji, posebno fintech-u.

Foto: Forbes Srbija

Gabriel je navela da je uloga startapa u postizanju klimatskih ciljeva veoma važna i da su dobrodošli da daju nove predloge i rešenja, a da je u Beču puno startapa razvilo rešenja baš u energetskom sektoru zahvaljujući kojima je unapređen rad energetskog sistema grada.

I biznis konsultant iz Srbije Vladimir Veličković primećuje da je Austrija „veoma živa“ sto se startapa tiče i da je podrška države na visokom nivou.

U Srbiji je startap ekosistem u razvoju, a u poslednje vreme nam postaju dostupniji evropski fondovi, venture kapital, što je dobro, ali je važno da se unapredi i zakonska regulativa, navodi.

Među evropskim zemljama kaže Velika Britanija i Francuska dominiraju u broju staratapa ali i investicijama.

Investitori sve češće biraju Austriju

Austrija, odnosno prestonica Beč može se pohvatili i time da važi za jednu od najpoželjnijih poslovnih destinacija u Evropi poslednjih godina.

Brojke Poslovne agencije grada Beča u poslednje tri godine pokazuju da je u tom periodu oko 350 međunarodnih kompanija odlučilo da premesti svoj posao u Austriju, a prilikom proširenja svake godine u Austriju, oko polovine njih odluči se za grad Beč.

U periodu 2021-2023, realizovano je 1.047 projekata, pri čemu su međunarodne kompanije uložile više od 3,1 milijardu evra i otvorile više od 8.700 radnih mesta u Austriji, kaže Biber.

„Ove brojke posebno pokazuju koliko je austrijska poslovna lokacija atraktivna i visoko tražena u inostranstvu, u kontekstu izazovne geopolitičke i ekonomske situacije“, navodi Marion Biber za Forbes Srbija.

Dominiraju kompanije iz Nemačke, Italije, Švajcarske, Mađarske, Ukrajine, SAD, Velike Britanije, kao i oblast poslovnih usluga i veleprodajni sektor.

Podrška startapima

Marion Biber iz Poslovne agencije grada Beča ističe za Forbes Srbija da je Austrija rasadnik startapa i da je od januara 2024. godine stupio na snagu novi austrijski paket za startape koji je uveo novi pravni oblik Fleksibilnu kompaniju (FlexCo), koji omogućava smanjenje osnivačkog kapitala na 10.000 evra, kao i smanjenje formalnih zahteva u osnivanju.

Austrijska razvojna banka je federalna banka za promociju koja, pored pružanja kredita i investicija Venture Capital-u, daje nekoliko programa specifično usmerenih ka startapima. Marion kaže da je podržano 74 startapa u 2023. godini, posebno u oblastima zelene tehnologije.

Bečka poslovna agencija nudi različite usluge i finansiranje za startape. Bečki Startap Paket se dodeljuje jednom godišnje najperspektivnijim i ambicioznim internacionalnim startapima. Ovaj paket nudi jedinstvenu priliku internacionalnim startapima da istraže austrijsko tržište i povežu se sa prosperitetnom poslovnom zajednicom grada. Koliko je Beč interesantan kao startap destinacija u očima sveta pokazuju brojke.

Od 2014. oko 2.250 startapova iz 113 zemalja prijavilo se za „Vienna Sturtup Package“, a godišnje se odabere oko 15 kompanija za boravak u Beču.

Da startapi u Austriji kontinuirano dobijaju podršku kako bi imali sigurnost u planiranju pokazuje podatak da je u 2023. godini, više od 50% austrijskih startapa dobilo javno finansiranje.

Vienna Business Agency nastoji da pomogne zelene startapove pa „Bečki fond za planetu“ osigurava do 250.000 evra po projektu.

Mogu se prijaviti startapi iz bilo kog dela sveta, a uslov je da projekat bude implementiran u Beču.