Jedan od prvih osnivača Tesle sada se bavi elektrifikacijom velikih kosilica za travu

Inovacije Forbes 7. jan 2024. 17:00
featured image

U inženjerskoj firmi Dimag-AI, Ian Rajt vidi veliku priliku za elektrifikaciju opreme za uređenje eksterijera jer Kalifornija zabranjuje prodaju novih uređaja na benzin i dizel.

7. jan 2024. 17:00

Ian Rajt (Ian Wright), jedan od osnivača Tesle koji je napustio kompaniju mnogo pre nego što je Ilon Mask postao izvršni direktor, želi da uvede revoluciju u različite vrste električnih vozila. Umesto novih automobila i SUV-a sa pogonom na baterije, radi na stvaranju terenskih radnih vozila – razmislite o kosilicama i traktorima – koji ne ispuštaju prljava isparenja i ugljen-dioksid. Prvi proizvod je komercijalna električna kosilica koja stiže baš u trenutku kada Kalifornija zabranjuje prodaju svih novih benzinskih mašina za košenje trave.

Rajt je sada potpredsednik inženjeringa u Dimagu (Dimaag-AI), firmi sa sedištem u Fremontu, Kalifornija, koja dizajnira EV i tehnologiju punjenja baterija. Kosilica, nazvana Zefir (Zephyr), napaja se patentiranim izmenjivim baterijskim modulima od litijum-gvožđa.

Pored eliminisanja zagađenja, niske vibracije i tišina omogućavaju korisnicima da je koriste bez zaštite za uši, rekli su Rajt i izvršni direktor Dimaga, Satiš Padmanaban, za Forbes. Umesto da je sami proizvode, Dimaag licencira svoju tehnologiju velikom proizvođaču poljoprivredne opreme, kojeg Padmanaban nije želeo da otkrije.

Kosilica i baterijski i sistem za punjenje Dimaga premijerno će se predstaviti na CES-u u Las Vegasu sledeće nedelje, zajedno sa bagerom razvijenim sa Hitačijem (Hitachi) i prototipom terenskog vozila koje koristi isti izmenjivi sistem baterija.

„Ono što smo pokušavali da postignemo posebno u razvoju kosilice, a ne samo (baterijskog) ekosistema i ostalih stvari koje radimo, jeste da stvorimo nešto za šta mislimo da će korisnici poleteti da izaberu“, rekao je Rajt, rodom iz Novog Zelanda. „To je mnogo tiše i ugodnije za upotrebu i nema nijednu od tih gadnih mana – i ne može se zapaliti“, zahvaljujući hemiji njegove litijum-gvožđe baterije.

Iako zvuči kao egzotični tržišni segment, kosilica dolazi u vreme kada je Kalifornija, koja se takmiči sa vladom Sjedinjenih Američkih Država u sposobnosti regulisanja zagađenja vozila i proizvoda, zabranila prodaju novih benzinskih uređaja za uređenje pejzaža od 1. januara 2024, prva država u zemlji koja to čini.

Baštovani mogu da nastave da koristite konvencionalne kosilice i duvače lišća koje poseduju, ali će na kraju hiljade prljavih uređaja morati da budu zamenjene. Benzinske kosilice koštaju od 10.000 do 20.000 dolara za komercijalne modele, a električni modeli koštaju još više. Stoga Kalifornija nudi popuste do 12.500 dolara za kvalifikovane električne uređaje kako bi smanjila razliku u ceni.

Već postoje baterijski uređaji drugih proizvođača, uključujući Toro, Gravely i Greenworks Tools, ali je tržište vrlo mlado. I dok se može činiti kao mala industrija, mašine za baštu i vrt znatno više zagađuju po litri goriva jer im nedostaju uređaji za emisije izduvnih gasova koji su standardni na automobilima i kamionima već decenijama.

Kalifornijski bord za vazdušne resurse procenjuje da su te mašine bile drugi najveći izvor zagađenja vazduha u državi 2023. godine, ispuštajući više od 98 tona izduvnih gasova dnevno, odmah iza automobila, kamiona i motocikala koji su prošle godine ispuštali oko 168 tona dnevno.

Globalno, prodaja komercijalnih kosilica na gas i dizel prelazi 600.000 jedinica godišnje, kaže Padmanaban. Cene kosilice koje koristi Dimag tehnologiju odrediće kompanije koje ih finalno proizvode, rekli su on i Rajt.

Za razliku od postojećih električnih kosilica koje su već dostupne u Kaliforniji, električni pogon i baterijski sistem Dimaga prilagođeni su načinu na koji se koriste kosilice i druga terenska vozila.

Konvencionalne litijum-jonske ćelije, poput onih u Tesli, koriste katode napravljene od nikla, mangana i kobalta (poznatih kao LMC), i veoma su energetski guste, što ih čini idealnim za veliko ubrzanje. Međutim, mogu se pregrevati u nekim situacijama, što može dovesti do požara baterijskog paketa u najgorim slučajevima.

Za razliku od toga, litijum-gvožđe fosfat, ili LFP, ćelije poput onih koje koristi Dimag, imaju visoku snagu i srednju energiju po kilogramu, što ih čini pogodnim za upotrebu gde brzina nije potrebna. Generalno, takođe ne degradiraju toliko brzo od čestog punjenja i imaju manji rizik od „termalnih bekstava“, što dovodi do požara baterijskog paketa. To ih čini idealnim za niskobrzinska radna vozila koja Dimag razvija.

Kosilica Zefir zahteva minimalno dva mala baterijska modula da bi radila, od kojih svaki pruža 10 kilovata snage, i može držati do šest modula. „To su moduli od 50 volti, što vas drži ispod standarda bezbednosti visokog napona“, rekao je Rajt, tvrdeći da nema „rizika od udara struje“. Kada se isprazne, one su dizajnirane da se brzo zamene i zamene novim napunjenim modulima iz sistema brzog punjenja koji je dizajnirao Dimag, omogućavajući kontinuirani rad tokom celog dana.

Rajt, zajedno sa Martinom Eberhardom i Markom Tarpeningom, radio je na originalnom konceptu za Teslu 2004. i kaže da je pomogao u ubeđivanju Maska da ga finansira. Napustio je kompaniju 2005. godine – mnogo pre njenog izlaska na berzu 2010. godine (tako da nije zadržao značajne udele u njoj) – kako bi osnovao Rajtspid (Wrightspeed), koji je dizajnirao električni trkački automobil, Wrightspeed X1, a kasnije napravio električne pogone za teška komercijalna vozila.

Takođe je radio na projektu razvoja visokoenergetskog sistema bušenja koji prolazi kroz čvrstu stenu kako bi bilo jeftinije za komunalna preduzeća da zakopaju električne vodove u udaljenim delovima Kalifornije, podložnim požarima.

Izvršni direktor Padmanaban, koji je bio suosnivač Dimaga 2018. godine, rekao je da je firma prvobitno prikupila oko dva miliona dolara te godine, ali od tada nije tražila dodatna sredstva spolja. Zarađuje novac završavanjem specijalizovanih inženjerskih i dizajnerskih projekata za druge kompanije, iako nije želeo da identifikuje bilo koje klijente.

Cilj je razvijati tehnologiju sa vrednošću intelektualne svojine koju zadržavaju, a koja može biti licencirana, kao što je slučaj sa kosilicom i baterijom, električnim pogonom i sistemom punjenja. Rajt je bio prvobitno savetnik i postao je stalni potpredsednik inženjeringa prošle godine, odnosno ima istu titulu koju je imao i u Tesli.

„Kosilica nije jedina stvar koju smo radili; radili smo na više vozila, ali to je prvo vozilo koje prikazujemo“, rekao je Padmanaban. „Tokom našeg puta, saznali smo koja su to vozila u kategorijama gde elektrifikacija ima smisla. Možemo li stvoriti bolje vozilo od ekvivalenta na dizel i benzin?“

Rajt vidi priliku za elektrifikaciju „tone“ radnih vozila i opreme koja koristi benzinske ili dizel motore do 25 konjskih snaga ili manje. „Gde god biste našli male Kawasaki V-twin motore ili male trocilindrične Kubota dizel motore“, rekao je. „Izgradili smo ekosistem koji će raditi u celom tom prostoru, sa odgovarajućim baterijama, odgovarajućim termalnim upravljanjem, odgovarajućim nivoima snage i brzim punjenjem“.

Alan Onsman, novinar Forbes