Kako da smanjite količinu ličnih podataka koje vaš novi automobil ‘prikuplja’

Inovacije Forbes 17. jan 2024. 07:00
featured image

17. jan 2024. 07:00

Šanse su da vaše novo vozilo zna gde i kada vozite, kojom brzinom ste se kretali, koliko ste dugo negde bili, ko je bio sa vama, otprilike koliko imate godina, da li ste vezali pojas ili pušili u vozilu i dosta drugih informacija koje ne biste podelili u baru, čak ni posle nekoliko piva…

Vozila prikupljaju ove lične podatke putem GPS signala, senzora, kamera, mikrofona, informacionih sistema i aplikacija.

Nije sve tako loše. Softver se može koristiti za daljinsko dijagnostikovanje ili otklanjanje problema sa vozilom, onemogućavanje ili omogućavanje različitih funkcija automobila putem pretplate i pozivanje pomoći u hitnim slučajevima, čak i ako vozač nije u mogućnosti da to uradi.

Ipak, loša vest je da se veliki deo ovih ličnih podataka može prodati trgovcima i osiguravajućim kompanijama za koje radije ne biste da čujete do kraja života.

Nedavna studija Mozile nazvala je automobile „najgorom kategorijom proizvoda koja je ikada pregledana zbog privatnosti“, otkrivši da brojni popularni brendovi automobila prikupljaju „više ličnih podataka nego što je potrebno“ i da većina njih kaže da ima pravo da ih deli ili prodaje drugim stranama. Ovo se odnosi na sve podatke, od vaših putnih obrazaca do vaših navika korišćenja medija u vozilu, do tako intimnih detalja kao što su vaše seksualne sklonosti.

Prodaja ovih informacija takođe može da dovede do veće ranjivosti na kriminalne napade. Lopovi koriste širok arsenal alata za prodor u sisteme vozila, a uspešan napad može da rezultira krađom ličnih podataka, instaliranjem zlonamernog koda i pokušajem krađe vašeg identiteta/novca.

Pitanje je – šta da radim? Evo nekoliko predloga za zabrinute vozače:

Proverite uputstvo za upotrebu

Brojni priručnici sadrže informacije o tome kako da potrošači onemoguće razne funkcije povezivanja vozila. Ali ne sve. Ne postoji uvek prekidač „isključeno“, tako da trenutno morate da odvojite vreme da onemogućite, izbrišete, obrišete svu keš memoriju.

Nemojte da instalirate aplikaciju za automobil na svoj pametni telefon

Umesto toga, instalirajte AAA ili bilo kog drugog pomoćnika na putu na koji se pretplatite. Brinete se da nećete čuti dostupna ažuriranja? Pridružite se onlajn forumima. Postavljajte pitanja, dobijajte odgovore. Postanite veoma zainteresovani za temu čuvanja vaših ličnih podataka od onih koji ne bi trebalo da ih vide i iskorišćavaju.

Ne aktivirajte Apple CarPlay ili Android Auto

Govoreći kao korisnik droida, nikada ne aktiviram Android Auto ni u jednom vozilu koje ocenjujem. Ne moraju da znaju kako da stupe u kontakt sa mojom 103-godišnjom tetkom Mirijam, ili brojem onog tipa od koga sam kupio ‘kettle bells’ na Menhetnu 2011.

Uparite telefon sa Bluetooth-om ako morate i odbijte kada softver zatraži vaš adresar i druge informacije. Možda će biti potrebno malo fingiranja. Ali kada se povežete, možete da slušate sopstvenu listu pesama i da upućujete i primate pozive ako dođu.

Ako sve ne uspe, jednostavno nemojte uopšte da povezujete telefon sa automobilom. Uvek postoji Sirius KSM satelitski radio ili dobri stari AM/FM.

Kupite stari auto

Ako je vozilo o kom razmišljate napravljeno pre 2010. godine, verovatno možete da ga smatrate bezbednim, iako se proizvođači razlikuju i trebalo bi da istražite koliko takav automobil ima softvera.

Pročitajte uslove korišćenja

Ovo često može da bude komplikovano, ali takođe možete da se usredsredite na deo gde piše da se odričete informacija, ali nemojte ih se odreći.

Evo malo zanimljive statistike:

1 od 3 ispitanih vozača zabrinut je zbog nadzora podataka u svojim automobilima, ali generacija Z je najmanje zabrinuta;

21% vlasnika automobila menjalo bi svoj novi automobil za stariji sa većom privatnošću podataka;

63% bi se odreklo mogućnosti povezivanja automobila u korist zaštite podataka;

72% bi bilo spremno da deli određene lične podatke sa automobilskim i osiguravajućim kompanijama za smanjenu premiju;

Suština? Svaki dan je novi dan u sajber svetu i važno je da budete u toku sa najnovijim dešavanjima i nadzorom kako biste zaštitili ne samo svoje privatne podatke koji se ne tiču nikoga osim vas, već i da biste držali kriminalce na odstojanju.

Džoš Maks, saradnik Forbes