„Nikada nisam unajmila pisca boljeg od ČetGPT-a“: Kako AI menja svet frilensera
![featured image](https://forbes.n1info.rs/wp-content/uploads/2023/10/shutterstock_2248035017-1000x667.jpg)
Dok neki frilenseri gube poslove zbog ČetGPT (Chat GPT), klijenti su preplavljeni neželjenim sadržajem, koji je napisala veštačka inteligencija, na platformama za zapošljavanje. Rezultat toga je povećanje nepoverenja između korisnika i frilensera, ali i povećanje problema za same platforme
Melisa Šej (Melissa Shea) unajmljuje frilensere da preuzmu veći deo osnovnih zadataka za njen tehnološki startap, koji je usmeren na modu. U proseku za razvijanje veb stranice, transkribovanje audio snimaka i pisanje marketinških tekstova, plaća 22 dolara po satu.
U januaru 2023. primila je novog člana u svoj tim – ČetGPT. Besplatno, ovaj četbot može mnogo brže da generiše više sadržaja od frilensera i zamenio je tri kreatora sadržaja, koje bi inače angažovala preko platforme za frilensere Apvork (Upwork).
„Iskreno sam zabrinuta da će milioni ljudi ostati bez posla do kraja ove godine“, kaže Šej, suosnivačica Fešn Mingla (Fashion Mingle) iz Njujorka, platforme za umrežavanje i marketing za modne profesionalce.
„Nikada nisam unajmila boljeg pisca od ČetGPT-a.“
Šej nije objavila konkurs za posao na Apvorku, otkako je otkrila ČetGPT. Nakon što je predstavljen u novembru 2022, ČetGPT je prikupio više od 100 miliona korisnika. Takođe, izazvao je i trku u razvoju veštačke inteligencije u kompanijama kao što su Majkrosoft (Microsoft), Gugl (Google) i Amazon (Amazon) i doveo je do naglog porasta broja startapa koji razvijaju veštačku inteligenciju.
Za mala preduzeća koja žele da smanje troškove, ovaj besplatan alat može da automatizuje delove njihovog spektra zaduženja, pružajući jeftiniju alternativu frilenserima. Baziran na nedavnom napretku u generativnoj veštačkoj inteligenciji, ČetGPT i njegov srodni alat Dali 2 (DALL-E 2), mogu da obavljaju poslove iz spektra poslova frilensera, od pisanja članaka i sprovođenja istraživanja do dizajniranja grafika, kodiranja i dešifrovanja finansijskih dokumenata.
Sada, frilenseri koji su manje iskusni i ne nude specijalizovane veštine, mogu da izgube posao, smatra pet klijenata koje je Forbes intervjuisao. Umesto da izbegavaju alatke veštačke inteligencije, koja bi mogla da ih zameni, sve više i više frilensera se oslanja na ČetGPT da uradi deo, ako ne i sav posao za njih.
Kompanije na tržištu rada poput Apvorka (Upwork) i Fivera (Fiverr) su preplavljeni skoro identičnim predlozima koje je napisao ČetGPT. Gorak sporedni efekat je to što kompanije počinju da sumnjaju u posao koji obavljaju frilenseri, što dovodi do sporova i nepoverenja u zajednici frilensera.
Apvork, koji je 2022. ostvario prihod od oko 620 miliona dolara, otkrio je u izveštaju SEC-a da bi povećana upotreba veštačke inteligencije predstavljala pretnju njegovom poslovanju.
„Bilo kakva upotreba generativne veštačke inteligencije od strane korisnika naše platforme, može da dovede do dodatnih tužbi za povredu autorskih prava”, navodi se u godišnjem izveštaju Apvorka.
Kompanija se nije izjasnila o tome kako je ČetGPT, uticao na stopu sporova i njen finansijski rezultat tokom intervjua za Forbes.
„Želimo da naši klijenti i naš talenat obave sve neophodne provere, kako bismo bili sigurni da je njihov rad siguran i pouzdan“, kaže Margaret Lilani, potpredsednica za talente u Apvorku.
Zakopano u ČetGPT predlozima
Početkom aprila, poslovni konsultant Šon O’Daud (Sean O’Dowd) je postavio dva oglasa za posao na Apvorku i u roku od 24 sata je dobio blizu 300 prijava od frilensera koji su objasnili zašto bi trebalo da dobiju posao.
Kako je rekao, od 300 prijava, sumnja da je više od 200 napisao ČetGPT. Apvork nema alat za detektovanje veštačke inteligencije na platformi i zato je koristio softver kompanije Vrajter (Writer), kako bi ocenio prijave.
O’Daud, koji kaže da je tokom poslednjih 10 godina zaposlio „blizu 100 ljudi koji obavljaju posao koji bi ČetGPT mogao da zameni“, kaže da neće angažovati frilensere koji rad ČetGPT predstavljaju kao svoj, jer on ne bi mogao da im veruje, a to bi ukazivalo i na manjak truda.
„Da sam želeo odgovor na samo osnovnom, ČetGPT nivou, to bih uradio i sam. Kada zapošljavam nekoga, tražim više detalja, dubine i razmišljanja nego što ČetGPT može da pruži”.
Evan Fišer (Evan Fisher), koji je i klijent i frilenser Apvorka, naišao je na isti problem: sadržaj lošeg kvaliteta koji je napisao ČetGPT.
„Pravi problem na Apvorku je veliki broj predloga. Govorimo o predugovorima gde je klijent jednostavno preplavljen generičkim, bezličnim predlozima, koji ne uključuju razmišljanje”, kaže za Forbes Fišer, koji je unajmio 80 frilens radnika na Apvorku.
Kao odgovor, klijenti na Apvorku su počeli da u svoje oglase uključuju napomene. Jedan oglas za posao počinje sa: „Ako koristite veštačku inteligenciju za ovaj posao, nećete biti plaćeni”. Drugi glasi: „Ne želim ČetGPT ili AI sadržaj. Proveriću i uveriću se, tako da svako ko želi da koristi veštačku inteligenciju, molim da se ni ne prijavi”.
Uprkos ovim naporima, neki frilenseri krišom koriste AI alate. O’Daud kaže da je jednom dobio rad za koji je sumnjao da je urađen od strane ČetGPT-a, jer je u posao uključivao samo informacije do 2021. (što je bila granica za ČetGPT) i propustio je neke novije detalje koje je čovek mogao da pronađe jednostavnim pretraživanjem. Nikada više nije angažovao tog frilensera.
Šon O’Daud, poslovni konsultant i klijent Apvorka
Kada zapošljavam nekoga, tražim više detalja, više dubine i više razmišljanja od ČetGPT-a
Džordžija Ostin (Georgia Austin), koja je zaradila dva miliona dolara za dve godine pisanja tekstova za brendove kao što je Najk (Nike), na platformi za frilensere Fiver, kaže da prekomerna upotreba i prevelika zavisnost ovog alata od strane nekih frilensera ostavlja „loš utisak o svim frilenserima”, čak i onima koji možda ne koriste veštačku inteligenciju.
Krajem februara jedan frilenser je na Apvorkovom forumu objavio da ga je klijent optužio da koristi ČetGPT za obavljanje posla i da traže njihov novac nazad. Sukob je rezultirao transakcionim sporom koji je pokrenut sa Apvorkom. Apvork je odbio da prokomentariše spor.
„Naša platforma je zasnovana na pouzdanim odnosima između frilensera, nezavisnih talenata i naših klijenata“, kaže Lilani iz Apvorka. „Veštačka inteligencija ne može da zameni ove smislene i lične veze”.
Frilenseri kažu drugačije.
„Klijenti su mnogo oprezniji nego ranije. To stvara prednost za ljude sa velikim nalozima na Apvorku za razliku od onih koji tek počinju, jer će se sumnjati da oni (početnici) koriste veštačku inteligenciju za svoj rad”, kaže Orezi Mena, nigerijski, frilens grafički dizajner, koji koristi ČetGPT kako bi mu pomogao da dobije ideju.
Sve oči uprte u Gugl
Za kompanije koje koriste frilensere za kreiranje sadržaja i povećanje saobraćaja na svojim veb sajtovima, sve se svodi na to kako Gugl rangira sadržaj napisan od strane ČetGPT-a. U februaru je Gugl najavio da će dati prioritet visokokvalitetnom originalnom sadržaju u rezultatima pretrage, čak i ako ga je napisala veštačka inteligencija, a sadržaj koji je nepoželjan biće derangiran.
„Gugl ima dugogodišnje iskustvo u radu sa automatizacijom koja se koristi u pokušaju manipulacije rezultatima pretrage“, navodi se u objavi na blogu.
„Ako Gugl na neki način otkrije da je sadžaj napisan uz pomoć veštačke inteligencije, ima manju vrednost i derangira ga, onda je to kontraproduktivno ideji da plaćate nekoga”, kaže Adel Arčer (Adelle Archer), klijentkinja na Apvorku koja zapošljava 20 frilensera za različite zadatke za njen Memorial dajmond startap Eterneva (Memorial diamond startup Eterneva)
Zato neki frilenseri nisu zabrinuti da bi veštačka inteligencija mogla da ih ostavi bez posla.
„Na kraju dana, 95% kupaca koji kupuju blogove i članke od mene, koriste to za SEO optimizaciju na svojim veb sajtovima. Svesni su da im tekst koji je generisao ČetGPT neće nužno učiniti nikakvu uslugu u rangiranju na Guglu”, kaže Aleks Fasulo (Alex Fasulo), koja poslednjih devet godina radi kao frilenser na Fiveru i tvrdi da svake godine zarađuje šestocifrenu platu. „Zato su i dalje voljni da me plate i rade sa mnom kako bi dobili sadržaj koji su napisali ljudi”.
Opis posla na Apvorku
Ako koristite veštačku inteligenciju za ovaj posao, nećete biti plaćeni
ČetGPT takođe otvara nova radna mesta, ali po nižim cenama. Većina ljudi koji žele da angažuju frilensere, žele da posao bude brzo obavljen, uz minimalne troškove, kaže Džejkobo Lambreras (Jacobo Lumbreras), bivši menadžer proizvoda u Apvorku. Neki klijenti ohrabruju frilensere da koriste ČetGPT, ako to znači da će biti produktivniji i efikasniji.
Frilenseri na Apvorku i Fiveru prodaju svoju sposobnost korišćenja ČetGPT-a za kreiranje sadržaja i uređivanje zbog optimizacije za pretragu, po cenama od samo pet dolara po satu. Fasulo, koji ima 13 različitih slobodnih radnih mesta, upravo je pokrenuo novi servis pod nazivom „Urediću i očistiću vaš sadržaj koji je generisao ČetGPT”, kaže ona.
Niska cena takođe odražava kvalitet rezultata koji generiše ČetGPT, kaže frilenser Ostin. Kao osnivač agencije za marketing sadržaja, ona kaže da je videla priliv nezadovoljnih klijenata koju su dobili kopije generisane veštačkom inteligencijom, a koje su generičke i bezlične. „U svetu veštačke inteligencije, postoji mnogo lošeg sadržaja”.
Sve veća upotreba veštačke inteligencije navodi frilensere da se usavršavaju, tako što će proširiti svoj posao na oblasti kao što su uređivanje ili će postati stručnjaci za svoju oblast. Apvork nudi frilenserima obuku o tome kako da nađu posao i pregovaraju sa klijentima, kao i program zasnovan na inovaciji koji im pomaže da sertifikuju softverske veštine i veštine kreativnog dizajna. „Nadogradnja veština će i dalje biti ključna dok tehnologija nastavlja da se razvija”, kaže Lilani.
Aleks Fasulo, frilenserka na Fiveru
Zapravo sam otvorila uslugu pod nazivom ‘Urediću i očistiću vaš sadržaj koji je generisao ČetGPT’
S druge strane, Fiver prihvata veštačku inteligenciju: u januaru 2023. platforma je napravila posebnu vertikalu posvećenu frilenserima koji nude usluge veštačke inteligensije, kao što su Dali 2 i Middžurni (Midjourney), umetnicima i frilenserima koji koriste AI za pravljenje muzičkih spotova ili za uređivanje sadržaja.
Joav Hornung (Yoav Hornung), šef odeljenja za vertikale i inovacije u kompaniji Fiver, kaže da je kompanija zabeležila porast u pretragama usluga zasnovanih na veštačkoj inteligenciji.
Iako ne postoji alat za otkrivanje veštačke inteligencije koji bi pomogao klijentima da uklone sadržaj koji je napisan od strane veštačke inteligencije, kompanija iz Izraela nudi klijentima onlajn pravljenje logotipa i glasovnih alata za umetnike. Što se tiče sadržaja pisanog na ČetGPT-u, odgovornost za proveru i verifikaciju rada trenutno je na prodavcima i kupcima usluga.
„Mi saopštavamo našim prodavcima da za sve elemente koje koriste u svom radu, moraju da imaju legalna prava”, kaže Hornung.
Sa frilenserima u panici od gubitka posla i klijentima frustriranim radom pisanim od veštačke inteligencije, ChatGPT je doveo svet frilensera u nered, a kompanije poput Apvorka i Fivera će mnogo izgubiti.
Manji broj oglasa za poslove frilensera, potencijalno može da znači i manji prihod za platforme, jer one uzimaju oko 10% do 20% od zarade frilensera, ističe O’Daud.
„Da sam na njihovom mestu (Apvorka ili Fivera), sada bih se mnogo uplašio”, rekao je on.
Raši Šrivastava, novinarka Forbes