Kalin Dimtchev, Microsoft: Krenite odmah u AI transformaciju

Inovacije Promo 18. apr 2024. 12:04
featured image

18. apr 2024. 12:04

Razgovarali smo sa gospodinom Dimtchev, Country Managerom za Microsoft Adriatics o veštačkoj inteligenciji (AI) i jedinstvenoj poziciji kompanije Microsoft u „trci“ za AI. „Od velikog je značaja biti na čelu novih tehnologija, posebno veštačke inteligencije, i istražiti kako one mogu poboljšati naše poslovne procese, korisničko iskustvo i inovacije, a ostati usklađene sa našim poslovnim ciljevima“, rekao je Dimtchev.

Koji su ključni razlozi zbog kojih Microsoft ulaže u veštačku inteligenciju kao ključnu tehnologiju koja će transformisati način na koji radimo i živimo?

Ono što, pre svega, treba da prihvatimo jeste da termin veštačka inteligencija nije samo još jedna fraza koja je u trendu – reč je o tehnologiji koja utiče na naše živote i fudamentalno ih menja. Njen uticaj je uočljiv i izvan područja tehnologije ili zadataka kao što su pisanje mejlova i pravljenje prezentacija. Veštačka inteligencija se bavi ključnim stvarima – od rešavanja složenih poslovnih procesa do najvećih izazova sa kojima se suočavamo, kao što su klimatske promene, prirodne katastrofe, ili problemi sa zdravljem – kaže Kalin Dimtchev, Country Manager za Microsoft Adriatic.

Ukoliko posmatramo samo finansijski aspekt, nedavno objavljeno PWC istraživanje ukazuje da će gotovo polovina ekonomskih benefita koje očekujemo do 2030. godine proizaći iz poboljšanja proizvoda i podsticanja zainteresovanosti potrošača. Veštačka inteligencija bi mogla da doprinese povećanju BDP-a od 11,5% do 2030. godine u Jugoistočnoj Evropi, uključujući i Jadransku regiju, što je ekvivalent dodatnih 700 milijardi dolara. To bi moglo da ima značajan uticaj na različite sektore kao što su zdravstvo, automobilska industrija, finansijske usluge, maloprodaja i proizvodnja. Veštačka inteligencija, takođe, otvara nove mogućnosti zapošljavanja, jer će neki poslovi biti dodatno razvijeni ili kreirani pomoću veštačke inteligencije, dok će drugi biti automatizovani.

Prošle godine smo mnogo slušali o Copilot-u. U čemu je njegova prava vrednost?

Čak i sam naziv Copilot ukazuje na Microsoft-ov sveobuhvatni pristup veštačkoj inteligenciji. Uvodimo Copilot asistenta u sve što radimo, od jednostavne Bing pretrage ili svakodnevnog posla koji obavljamo u kancelariji pa sve do sajber bezbednosti. A kad smo već kod bezbednosti, sada po prvi put možemo da iskoristimo sve prednosti Generativne AI i primenimo ih u odbrani od sajber napada, što će posebno biti od koristi onima sa manje obuke i iskustva jer i njima omogućava adekvatnu odbranu.

Copilot je dizajniran da postane naš svakodnevni AI asistent, da nam pomaže u istraživanju, učenju, pisanju, dizajniranju ili kodiranju. Može da automatizuje naše svakodnevne zadatke, redukuje obim posla, pruži značajne uvide, poboljša produktivnost, saradnju ili korisničko iskustvo.

Microsoft-ov ključni cilj je usklađen sa već dobro poznatom vizijom kompanije – osnažiti svaku osobu i svaku organizaciju da postigne više. Copilot podstiče našu kreativnost, dalje usavršavanje i sticanje veština, i sve uz redukovanje zadataka koji nam oduzimaju vreme. Baš kao pravi kopilot, svakodnevni pratilac ili asistent, Copilot ume da izvrši neke od najtežih zadataka ujedno nam omogućavajući da se fokusiramo na ono što je važno. Prema mom mišljenju, to je najveća vrednost ovih promena – omogućavanje ljudima da se fokusiraju na ono čemu mogu da doprinesu i naprave razliku!

Možete li objasniti kako Copilot može da promeni našu dnevnu radnu rutinu?

Kao što sam već istakao, mi implementiramo Copilot u sve što radimo, jer nam pomaže u automatizaciji svakodnevnih zadataka. Može da pristupi podacima iz mejla, sa sastanaka, četova, dokumenata i sa web-a, ima mogućnost da formira uputstva odnosno promptove na govornom jeziku, na primer, Obavesti moj tim o ažuriranoj produkt strategiji, kao što može da radi i ažuriranje statusa.

Integrisan je u aplikacije koje svi svakodnevno koristimo, poput Microsoft Teams-a, u kome može da uradi rezime sastanka, lako vrši analizu podataka u Excel-u, pomaže pri sastavljanju tekstova u Word-u, dizajnu prezentacija u PowerPoint-u, može da upravlja mejlovima u Outlook-u i još mnogo toga. Ukratko, Copilot može umesto nas da obavi repetitivne, vremenski zahtevne obaveze i tako nam oslobodi vreme za zadatke koji zahtevaju iskustvo, specifično znanje ili našu kreativnost.

Zastanimo na trenutak i zapitajmo se o značaju Copilota kada je, na primer, medicina u pitanju. U SAD-u lekari sada provode više od 20 sati nedeljno baveći se administracijom – zamislite koliko je značajno to što će oni, koristeći Copilot, to vreme posvetiti pacijentima umesto izveštavanju!

Imate li neke uvide u to kako korisnici prihvataju Copilot?

Kako se udaljavamo od godine najava do godine ostvarenja, već imamo nekoliko sjajnih indikatora! Ako bih pomenuo samo neke, to su zabeleženo povećanje u produktivnosti od 70% među korisnicima Copilot-a i četiri puta brže nadoknađivanje propuštenih sastanaka.

Već sam pomenuo, Copilot čini ljude produktivnijim i kreativnijim, a štedi im vreme. Korisnici su izvršavali zadatke kao što su pretraživanje, pisanje ili sumiranje skoro 30% brže, a naglasio bih i da je skoro 80% ranih korisnika Copilot-a izjavilo da želi da nastavi da ga koristi.

Ipak, važno je napomenuti da implementacija bilo koje nove tehnologije, uključujući i veštačku inteligenciju kao što je Copilot, dolazi sa izazovima, i mi smo svesni toga. Nekim korisnicima će možda biti potrebno više vremena da se prilagode novom sistemu i nauče kako da ga maksimalno iskoriste, zato smo mi u Microsoft-u posvećeni obezbeđivanju neophodne podrške i resursa kako bismo pomogli korisnicima u tom procesu.

Poslujete sa javnim i privatnim kompanijama, da li ove kompanije prihvataju veštačku inteligenciju?

Da, tako je, i već primećujemo da je mnogo koraka koji obećavaju preduzeto i u našoj regiji i širom Jugoistočne Evrope. Interesantno je da su vlade u ovom delu sveta zapravo bile među prvima koje su prihvatile tehnologiju veštačke inteligencije.

Vlada Grčke, na primer, implementirala je Generativnu AI u saradnji sa Microsoft-om kao deo svoje strategije da javni sektor učini pristupačnijim, efikasnijim, održivijim i orijentisanim ka ljudima. Ministarstvo digitalne uprave (MoDG) pokrenulo je prvi javno dostupan chatbot, koji je imao neverovatnih 26.000 interakcija u prvih 24 sata od svog lansiranja. Ovaj chatbot funkcioniše na web stranicama Vlade Grčke i pruža tačne i ažurirane informacije o širokom spektru usluga, pravila i procedura. Više nema potrebe da korisnici pretražuju različite web stranice ili kontaktiraju više kancelarija – zamislite samo lakoću, brzinu i kvalitet usluge dostupne svim građanima, naravno uz uštedu vremena državnim službenicima u rešavanju složenih problema.

U Srbiji je nedavno Privredna komora Srbije predstavila BizChat – digitalni servis na bazi veštačke inteligencije koji u realnom vremenu, 24 časa u sedmici, omogućava privrednicima i kompanijama da brzo i jednostavno dobiju informacije važne za poslovanje, počev od usluga Komore, preko analize tržišta, uslova poslovanja i investiranja, do potencijala tržišta rada i obrazovnog sistema.  

BizChat je jedan od prvih chatbotova u Evropi namenjen poslovnoj zajednici koji je uspostavila jedna poslovna asocijacija. To je potpuno automatizovan informativni servis, baziran na Microsoft Azure AI platformi, namenjen pružanju ključnih informacija privredi, koji koristi naprednu RAG tehniku veštačke inteligencije za optimizaciju procesa i unapređenje poslovnih odluka.

Kada je reč o privatnom sektoru, jedan od primera koji bih želeo da istaknem je naša uspešna saradnja sa kompanijom IKEA u Bugarskoj, koja je rezultirala lansiranjem Sofije, chatbot asistenta, koju pokreće Microsoft OpenAI GPT-4 tehnologija. Dizajnirana da unapredi korisničko iskustvo i pruži različite usluge, Sofija pomaže korisnicima u različitim situacijama, od traženja proizvoda do provere online narudžbina, radnog vremena prodavnice, garancija i još mnogo čemu. Očekujemo da će se ovaj projekat proširiti i na Grčku i Kipar.

U Hrvatskoj, postoji još jedan odličan primer kako veštačka inteligencija može da unapredi korisničku podršku i pruži brzo, pristupačno i personalizovano iskustvo. Infobip, globalna platforma za cloud komunikacije, prvi put je integrisala u svoju ponudu GenAI rešenja kroz Microsoftovu Azure OpenAI tehnologiju. Laqo osiguranje je koristilo Azure OpenAI servis putem Infobip-ove platforme za cloud komunikacije kako bi razvio digitalnog asistenta po imenu Pavle, i postalo prvo potpuno digitalno osiguranje u Hrvatskoj.

Da rezimiram, i javne i privatne kompanije sve više prihvataju veštačku inteligenciju zbog njenog transformišućeg potencijala, što je i razumljivo. Generativna AI je postala neophodna za vladin sektor, i motivisala lidere različitih institucija i organizacija da unaprede svoje sisteme, procedure, pa čak i svoju kulturu. Tokom 2023. godine shvatili smo sposobnost tehnologije da adresira neke od najznačajnijih društvenih pitanja, a 2024. je godina kada to sprovodimo. Važno je fokusirati se na ono što je bitno!

Da li će veštačka inteligencija zameniti ljude? Kakvu budućnost očekujete kada je u pitanju AI?

AI je tu da podstakne našu sposobnost, ne da je zameni. Ključno pitanje je kako ljudska i veštačka inteligencija mogu da sarađuju i stvore ono što nazivamo „proširenom“ inteligencijom. Inovacije koje pokreće AI uskoro će se proširiti na sve industrije, i veštačka inteligencija će zaista preoblikovati određena radna mesta, ali će takođe stvoriti i nove mogućnosti. Adaptacija je zato ključna za opstanak i uspeh.

Umesto da se plašimo da će nas zameniti, trebalo bi da se fokusiramo na to kako AI može da nas podstakne da postignemo više. Od ključnog je značaja, rekao bih, da promenimo svoj način razmišljanja i okrenemo se kontinuiranom sticanju veština, jer samo kroz neprestano učenje, usvajanje novih veština i stalno usavršavanje možemo da usmeravamo kroz brzu digitalnu transformaciju, a ona je već u toku.

Budućnost podrazumeva odgovornu inovaciju i saradnju, u skladu sa tim mi ostajemo posvećeni istraživanju i razvoju, radeći sa širokim ekosistemom na odgovornom raspoređivanju novih tehnologija, ujedno podržavajući studente, startape i programere u kreiranju revolucionarnih rešenja, i sarađujući sa partnerima i klijentima na suočavanju sa kritičnim izazovima njihovog poslovanja bez obzira na njegovu veličinu, zrelost ili industriju.

Koju poruku imate danas za kompanije?

Krenite odmah! Danas, čekanje je jednako neuspehu. Digitalna transformacija, ili bolje reći AI transformacija, je putovanje koje zahteva da se prilagodimo, učimo i razvijamo u veoma dinamičnom okruženju. Od vitalnog je značaja biti na čelu novih tehnologija, posebno veštačke inteligencije, i istražiti kako one mogu poboljšati naše poslovne procese, korisničko iskustvo i inovacije, a ostati usklađene sa našim poslovnim ciljevima.

Umesto da težimo savršenoj strategiji veštačke inteligencije od samog početka, trebalo bi da prihvatimo eksperimentisanje kao ključno sredstvo za učenje. Tehnologija nam danas omogućava brzo testiranje i usavršavanje ideja na osnovu povratnih informacija i rezultata koje dobijamo. Dakle, kroz eksperimentisanje, čak i kroz neuspeh, ubrzavamo svoj proces učenja. Ono što je najvažnije jeste da na osnovu iskustva implementacije u stvarnom svetu i realnom vremenu možemo odmah da prilagodimo svoju strategiju.

Mindset usmeren na rast je ključan u ovom procesu. Treba da budemo radoznali, fleksibilni, spremni na rizik i usmereni na napredak, a ne na postizanje savršenstva. Veštačka inteligencija je već tu, stvarnost koja se ne čeka, a čekanje na savršenu strategiju moglo bi da ugrozi našu konkurentnost. U digitalno doba, dobar tajming je sve. Svi bi trebalo da izbegavaju dugotrajno planiranje i počnu da deluju, čak i ako nije sve savršeno.