Kiks na predstavljanju Rimčevog robotaksija

Prva Vern usluga biće pokrenuta u Zagrebu 2026. godine, najavljeno je danas na ekskluzivnom predstavljanju dizajna istoimenog robotaksija u Rimac Kampusu.
Dugoiščekivan robotaksi koji razvija tim Mate Rimca je ekskluzivno predstavljen hrvatskoj javnosti. Nazvan Vern po piscu Žil Vernu, autonomni automobil trebalo bi krene zagrebačkim ulicama za dve godine. Uz vozilo predstavljen je i koncept urbane autonomne mobilnosti.
U ponedeljak je najavljeno kako Project 3 Mobility, hrvatska kompanija koja razvija novi ekosistem urbane autonomne mobilnosti, menja ime u Vern. Bio je to uvod u glavni događaj u novom Rimac Kampusu, u blizini Zagreba,. Prisustvovao mu je i predsednik Vlade Andrej Plenković.

“Vern će u potpunosti transformirati način prevoza u gradu pomoću novog pristupa urbanoj autonomnoj mobilnosti”, naglasili su iz kompanije koju je osnovao Mate Rimac s dvojicom svojih najbližih kolega iz Rimac Grupe Markom Pejkovićem, glavnim izvršnim direktorom Verna, i Adrianom Mudrim, dizajnerom Nevere i glavnim direktorom dizajna u Vernu.
Firma gradi svoj prvi proizvodni pogon za proizvodnju autonomnih električnih vozila u Zagrebu, a ekosistem robotaksija zasniva se na potpuno autonomnom električnom vozilu, softverskoj platformi (korisničkoj aplikaciji) i specijaliziranoj infrastrukturi, istaknuto je.
Vern razvija softversku platformu preko koje će korisnici moći da naruče vožnju, a preko nje će se upravljati i celom uslugom. Saznaje se kako će aplikacijom korisnici pre naručivanja vožnje moći personalizirati postavke vozila poput osvetljenja, temperature, pa čak i mirisa.
U svakom gradu u kojem će Vern biti dostupan, postojaće specijalizovana infrastruktura – Mothership. Reč je o mestu gde će se Vern vozila pregledati, održavati, čistiti i svakodnevno se puniti.
Adriano Mudri, glavni direktor dizajna u Vernu istakao je kako je bilo teško pronaći pravo ime za ovaj projekat, ali su konačno odlučili da ga nazovu po čoveku koji je izumeo budućnost Žilu Vernu.
“Baš kao što je on koristio temu putovanja kao pokretačku snagu u svojim pričama, mi je koristimo kao inspiraciju u oblikovanju budućnosti ispunjene maštovitim inovacijama i stvarnim postignućima. Njegova vera u budućnost i njegov duh podstakli su znatiželju kod generacija i generacija naučnika i istraživača. Stvari koje ponekad izgledaju nemoguće, on je učinio mogućima“, kazao je.
Suosnivač Verna Rimac objasnio je kako želi da korisnicima pruži iskustvo bolje od najbolje usluge koju uživaju vrlo bogati i to po pristupačnoj ceni. “Vern pretvara vreme utrošeno na vožnju u priliku za lični rast, otkrivanje i uživanje i na taj način obogaćuje vaš život tokom svakog putovanja“, ispričao je Rimac koji na predstavljanju zbog tehničkog problema nije uspeo pozvati svoj prevoz iz budućnosti.


Interijer i eksterijer
Novo vozilo nema upravljač niti papučice za vožnju, a njime će se upravljati sistemom za autonomnu vožnju koju razvijaju u partnerstvu s firmom Mobileye.
Uz platformu za autonomnu vožnju Mobileye Drive u vozilu će biti i set senzora koji uključuju kamere, radare i lidare. Zahvaljujući toj platformi, autonomne vožnje će biti moguće na raznim lokacijama, vrstama puta i vremenskim uslovima, a u obzir će uzimati i lokalne stilove vožnje.
Vern je dvosed jer, kako to objašnjava Mudri, podaci pokazuju kako u devet od deset vožnji vozilo koriste jedna do dve osobe. To je omogućilo prostraniji interijer za opuštanje. Unutrašnjost Vern vozila ima više prostora nego u Rolls-Royceu, navodi Mudri koji naglašava i kako su vrata klizna, a putnici mogu opružiti noge kao u dnevnoj sobi. Automobil će biti opremljen UltraWide ekranom i 17 zvučnika.

Putnici će moći da izaberu stepen udobnosti sedišta između kojih će biti touchpad za postavke vozila, ali i sa opcijom Median za pokretanje i zaustavljanje vožnje. Automobil će imati i zaobljeni krovni prozor, takozvani Halo prsten.
„Uprkos dodatnom sadržaju, u poređenju s običnim automobilima, uspeli smo postići vrlo elegantan dizajn. Duboko smo integrisali kamere, radare, lidare za male i velike udaljenosti i njihove sisteme za čišćenje. U isto smo vreme uspeli pojednostaviti izgled uklanjanjem tipičnih komandi vozila kojima upravljaju ljudi. Rešili smo se brisača i bočnih retrovizora. To čini aerodinamičke performanse delotvornijim i omogućavaju lakše čišćenje. Jedan tipičan element automobila koji smo zadržali je prtljažnik. Dakle, ne morate se brinuti ako idete na aerodrom i imate puno prtljaga ili ste upravo završili veliku kupovinu namirnica“, rekao je Mudri.
Naglasio je kako dizajn spaja tipičnu ekskluzivnu udobnost prostrane limuzine s dimenzijama vozila kompaktnog automobila. U čemu niko dosad nije uspeo, dodao je.

Mothership u Zagrebu i plan ekspanzije
Prvi Mothership gradiće se u Zagrebu, pored našeg sedišta u Buzinu, rekao je Marko Pejković, izvršni direktor Verna naglašavajući kako je to ključni deo Vern ekosistema i usluge.
„Mothership je dom u kojem se brinemo o našim vozilima. Ovde se vozila Vern svakodnevno pregledaju, svakodnevno održavaju, svakodnevno čiste i pune kako bi uvek bila sigurna, čista i spremna da vas odvezu u novu avanturu”, kazao je.
Najavio je da firma počinje da gradi proizvodni pogon u južnom delu Zagreba. Staviće to Hrvatsku na kartu kao zemlju koja podstiče razvoj ključnih tehnologija budućnosti koje će doneti brojne dobrobiti zajednici i stvoriti značajan napredak u smeru digitalnih i zelenih tehnologija, istakao je.
Nakon pokretanja usluge u Zagrebu, kreće ekspanzija po drugim evropskim gradovima. Najpre u Velikoj Britaniji i Nemačkoj, a potom širenje kreće i na Bliski istok. Kompanija je dosad potpisala ugovore s 11 gradova u Evropskoj uniji, Velikoj Britaniji i Bliskom istoku, a pregovara s više od 30 gradova u raznim delovima sveta.
Nikolina Oršulić, novinar Forbes Hrvatska