Ljubav prema životinjama kao ideja za startap – pametne kućice za pse
Ljubav prema psima i briga za njih mladom timu iz Beograda bila je vodilja da osmisli startap rešenje – Smartsi (Smartsy) pametne kućice za pse koje omogućavaju vlasnicima da na javnim mestima bezbedno ostave svog ljubimca.
U početku im je najveći izazov bio da pronađu ljude koji će verovati u njihovu ideju budući da su Teodora i Ivan pametne kućice za pse osmislili tako da imaju više funkcionalnosti: UV lampu koja omogućava dezinfekciju prostora i uklanjanje bakterija i virusa, grejanje, bešumni ventilator, displej i IP kameru, kao i prateću mobilnu aplikaciju.
Kako su došli na ideju?
Ivan je vlasnik odgajivačnice pasa, pa su do rešenja problema došli upravo zahvaljujući njegovim zapažanjima i ljubavi prema psima.
„Primetili smo da se svake zime i svakog leta na vestima i društvenim mrežama pojavljuju snimci i slike pasa koji su se smrzli na snegu, pokisli ili su kolabirali od visokih temperatura, zato što su sa vlasnikom išli u kupovinu, a nisu smeli da uđu u komercijalne objekte. Nakon korone, broj pasa u svetu je drastično porastao i ljudi su pse uzimali kako bi im pravili društvo, ali sada kada se sve vratilo u normalu, mnogi psi pate jer njihovi vlasnici vode brze i žurne živote i svog psa vode na neadekvatna mesta. Takođe, česte su krađe pasa…“, priča Teodora Pećanac za Forbes Srbija o tome šta ih je inspirisalo i navelo na ideju da osmisle ovakve kućice.
Kada je reč o procesu kreiranja startapa, Teodora kaže da su na tome radili skoro godinu dana pre osnivanja i da im je na ovom putu od velike pomoći bio program „Raising Stars“, Naučno-tehnološkog parka Beograd, koji pomaže razvoj inovacije čak i ako je samo na nivou ideje. Dodatno smo kroz taj program dobili i podršku vlade Švajcarske za zaštitu žiga i intelektualne svojine, priča Teodora.
„Oni su prvi verovali u nas i pomogli su nam da naučimo šta znači imati svoj startap i podići ideju od nule. Odmah nakon tog programa, dobili smo podršku i od NALED-ovog programa Startech, što nam je pružilo dodatnu vidljivost i finansiranje i omogućilo nam da formiramo naš MVP proizvod“, ističe Teodora.
Ipak, prvi novac stigao je od poslovnog anđela.
„Naš prvi investitor Vuk Popović, vlasnik kompanije Kvantoks Tehnolodži (Quantox Technology) je upravo zbog ljubavi prema psima verovao u našu ideju i investirao u Smartsi“, ističe Teodora.
Takođe, od pomoći im je, pričaju, bila i konsultantska podrška, naročito na izradi biznis plana i cenovne strategije koju su dobili od EBRD.
Osim troje osnivača, tim Smartsija čini još nekoliko ljudi koji su optimistično podržali tu ideju. Najveći izazov, kaže, bio im je da pronađu ljude koji će verovati u istu ideju, ali odmah po validaciji koju su dobili kroz startap programe, dobili su i tu drugu važnu podršku.
„Svi naši prijatelji koji imaju psa su u početku rado dovodili svoje ljubimce kako bismo testirali pametne kućice, što je dovelo upravo do toga da napravimo pravi proizvod, potpuno usmeren na pse i njihove vlasnike“, priča sagovornica.
Na tržištu od sledeće godine
Ideja ovog startapa je da kućice budu postavljene ispred komercijalnih objekata, prevashodno tržnih centara.
„Naše kućice ne samo što će olakšati život vlasnicima pasa i obezbediti sigurnost i udobnost psima, već će za komercijalne objekte imati ogroman značaj“, navodi ona.
Ovo rešenje zainteresovalo je i tri velika svetska brenda, koji će od januara 2024. biti prvi koji će svojim korisnicima pružiti opciju čuvanja psa u Smartsi kućici, kaže sagovornica Forbes Srbija ne otkrivajući više detalja o tome osim da su kupci sa kojima su trenutno u pregovorima uglavnom iz maloprodajnih objekata odnosno tržnih centara.
Premda svaki startap ima neke svoje izazove i probleme, Teodora kaže da su sve izazove koje su imali rešili u hodu i iz njih naučili mnogo.
„Već naredne godine planiramo plasman širom Balkana, a posle toga, kako mi volimo da kažemo, nebo je granica i u planu već imamo sledeću fazu razvoja i nove funkcionalnosti“, zaključuje Teodora.
Funkcionalnost Smartsi kućica
Smartsi je set od tri kućice, što znači da u njima istovremeno mogu da borave tri psa.
Teodora kaže da je bilo teško razviti i osmisliti sve funkcionalnosti, ali uz pomoć mentora i programa uspeli su da oforme proizvod koji je potpuno „user friendly“ i koji vlasnicima pasa omogućuje jedinstven način čuvanja ljubimca dok oni obavljaju druge obaveze. Sada imaju 15 takvih kućica (pet setova po tri kućice) koje su radi testiranja bile postavljene na nekoliko lokacija u Beogradu u kratkom periodu.
Imaju kapacitet i mogućnosti da obezbede znatno više, hiljade kućica na mesečnom nivou.
Inače, još jedna od zanimljivosti je da se kućicom upravlja putem aplikacije i osmišljena je tako da ima opciju prenosa slike uživo što znači da vlasnik može u svakom trenutku da posmatra psa u kućici dok je na drugom mestu.
Iako su se pribojavali da je Smartsi previše visoka tehnologija za Srbiju i region ipak su se kasnije pozitivno iznenadili da je mnogo komercijalnih objekata iskazalo interesovanje za ovo rešenje.
„Mislimo da je to upravo zato što jasno vide kako Smartsi može da im pomogne u privlačenju kupaca koji do sada nisu posećivali njihov objekat jer nisu mogli da povedu psa sa sobom, a tu je i dodatni benefit u mogućnosti da se kompanije oglase na našim kućicama i aplikaciji“, navodi Teodora.
S obzirom na sva testiranja koja je proizvod imao i pozitivne komentare na rešenje, tim Smartsija se raduje predstojećem periodu i kampanji koju planiraju u januaru:
„Smartsi će biti postavljen na top lokacijama i jedva čekamo da vidimo sve repiće koji će ući u pametne kućice“, kaže Teodora Pećanac.
Govoreći o tome kako su izgledala prva testiranja i kako su ljubimci reagovali, Teodora s ponosom ističe da joj je drago da ipak svi psi vole Smartsi.
„Kako i da ne vole kada im je druga opcija da kisnu ili budu pod jakim suncem. Ali šalu na stranu, psi koje mi targetiramo su takoreći “gradski” odnosno navikli su na zatvoren prostor, transporter, stan, automobil, i nije im strano da poslušaju vlasnika kada im on kaže da ga je potrebno sačekati“, priča sagovornica Forbes Srbija.
Kućice su predvideli za pse svih veličina, a osnovnu, univerzalnu veličinu definisali su nakon što su detaljno prostudirali istraživanje koje je radio Američki zavod za veterinarstvo u vezi zakonski dozvoljene veličine kaveza i transportera za pse.
„Naša univerzalna veličina je odgovarajuća čak i za zlatne retrivere i dobermane. Svakako da u opciji imamo rešenja da se Smartsi radi u većoj ili manjoj dimenziji, ali do sada od prvih kupaca nismo imali takve zahteve“, ističe sagovornica.
Ovaj proizvod kreiran je za sve objekte gde se vlasnik pasa zadržava između 15 minuta i tri sata.
Ne isključuju ni mogućnost da ovih kućica bude i u ugostiteljskim objektima gde bi gosti dok su u hotelu ili restoranu mogli da smeste svog ljubimca dok ručaju, obave sastanak ili slično. Takođe, bilo bi korisno i da takvih kućica bude i ispred javnih objekata kao što su pošte, bolnice, banke, gradske uprave i slično.
Teodora kaže da objekti koji bi postavljali Smartsi mogu, ali ne moraju da budu, „pet frendli“ jer benefiti koje dobijaju uz Smartsi pokrivaju mnogo više od same bezbednosti pasa.
„Za one objekte koji nisu pet frendli jasno je da će pored transformisanja objekta u pet frendli, doći i do privlačenja novih kupaca, podizanja lojalnosti, ali i podizanja kategorije proizvoda koji se prodaju u tom objektu. Smartsi kućica se potpuno brendira po želji zakupca, što znači da predstavlja idealno mesto za reklamu brendova za proizvode iz PET industrije“, dodaje.
„Kako se ovo do sada niko nije setio?“
Kada je reč o iskustvima u inostranstvu i rešenjima koja se tamo primenuju, Teodora kaže da ovakve kućice postoje u svega nekoliko zemalja i da recimo, u Brazilu i Norveškoj izgledaju baš onako kako je izgledao i osnovni, prvi prototip njihovih kućica.
„Imamo zainteresovane kupce iz nekoliko zemalja Evrope i izuzetno se radujemo tome što bi proizvod koji je potpuno potekao iz Srbije mogao da bude prepoznat širom sveta. Cilj nam je da se približimo svim pametnim gradovima na svetu i nadamo se da će Beograd biti jedan od prvih gradova koji vidi benefite našeg proizvoda“, ističe ovaj tim.
Opisujući kako je izgledalo samo testiranje ovog rešenja, Teodora priča da se dešavalo da primete najpre nepoverenje ljudi kada vide nešto novo, ali da im je to bilo razumljivo jer nije svejedno ostaviti svog ljubimca u neku zatvorenu kućicu.
„Odmah po instaliranju Smartsi aplikacije i kratkom pojašnjenju, svi su bili zaintrigirani i nakon probe gotovo svi vlasnici pasa su nam rekli da smo uspeli da rešimo problem koji se niko pre nas nije setio da reši i često se dešavalo da nam kažu: “Kako se ovo niko nije setio da napravi pre vas?”, priča Teodora.