Napravili regionalni biznis iz Srbije, a ne posluju u Srbiji: Domaći startap došao do investicije od 10 miliona evra

Inovacije Jelena Andrić 2. avg 2024. 07:00
featured image

2. avg 2024. 07:00

Na starstap sceni ovih dana sa velikom pažnjom propraćena je vest da je kompanija Leanpay, koja je deo zajednice Naučno-tehnološkog parka Beograd od svojih početaka, uspešno završila novu rundu finansiranja serije B i osigurala investiciju vrednu 10 miliona evra.

Ova investicija, predvođena je bugarskom privatnom investicionom kompanijom BlackPeak Capital i rumunskim fondom Catalist Romania Fund II. Učestvovali su i beogradski South Central Ventures i mađarski VC fond – Lead Ventures, koji su već investirali u kompaniju prethodnim rundama.

Leanpay, kompanija koja se razvija u jednoj od najpopularnijih fintech niši – „Buy Now Pay Later“ (BNPL), omogućava potrošačima kupovinu na rate na mestu kupovine.

Nova investicija će im, kako kaže osnivač i izvršni direktor Miša Živić, omogućiti da učvrste poziciju na slovenačkom i prošire operacije na tržištu Rumunije i Mađarske, kao i da nastave sa uvođenjem inovativnih usluga u digitalnom potrošačkom kreditiranju u regionu centralne i istočne Evrope.

Kompanija trenutno posluje na tržištima Slovenije, Rumunije i Mađarske. Prošle godine, prihod kompanije je porastao 2,5 puta, dok su od serije A do runde serije B prihodi kompanije porasli četvorostruko. 

Do sada odobreno 200 miliona evra u potrošačkim kreditima

Leanpay je osnovan pre sedam godina i predstavlja platformu za kreditiranje “kupi sada-plati kasnije” (BNPL) i na prodajnom mestu.

U Sloveniji, Rumuniji i Mađarskoj imaju više od 120.000 korisnika. Kompanija je odobrila više od 200 miliona evra u potrošačkim kreditima do sada. Sarađuju sa više od 1.500 trgovaca.

Foto: Leanpay

Leanpay je jedna od retkih regionalnih kompanija koje su završile rundu serije B. Ova runda predstavlja značajan trenutak u putovanju kompanije, kažu u ovoj kompaniji.

Kupovina robe i usluga na rate

Kako objašnjava Živić za Forbes Srbija, Leanpay omogućava klijentima da kupe robu i usluge na rate, preko aplikacije za samo pet minuta. Klijentima se odobrava plaćanje na rate do sedam godina otplate i do iznosa kupovine od 12.000 evra. Korisničko iskustvo za klijenta je identično i u onlajn i u fizičkoj prodavnici.

Objašnjava i kako:

„U slučaju onlajn kupovine, kada klijent među opcijama plaćanja kod trgovca izabere Leanpay u tom trenutku se otvara naša aplikacija u koju klijent unese sve podatke za manje od minut. Zatim Leanpay ima svoj kreditni model, koji donosi odluku za nekoliko sekundi na osnovu podataka koje se sakupe od klijenta, Kreditnog biroa i trgovca. Poslednji korak je elektronski potpis ugovora, za koji ne treba elektronski setifikat, već se unosi OTP koji se dobije u SMS poruci. Ceo proces traje manje od pet minuta i trgovac odmah dobije informaciju da je plaćanje odobreno, tako da klijent može dobiti proizvod istog trenutka. U suštini, klijentu su potrebni samo pametni telefon, internet i lična karta. Proces u fizičkim prodavnicama je identičan, samo što link za plaćanje šalje prodavac putem SMS poruke, umesto da klijent bira Leanpay plaćanje na vebsajtu“, navodi Živić.

Kaže i da je Leanpay market lider za plaćanje na rate u Sloveniji. Tamo su najpoznatniji brend u tom segmentu, i maltene svaki značajni trgovac prima Leanpay kao metod plaćanja. Mesečno finansiraju više od 7.000 kupovina, prosečnog iznosa većeg od 1.000 evra.

Planovi za tržište Srbije

Kada je reč o planovima kaže da su prošle godine ušli na tržište Rumunije, a ove godine na tržište Mađarske i da im je kratkoročni cilj da dodatno investiraju u ta dva tržišta, kako bi postigli rezulat sličan onom u Sloveniji. Žele da se oprobaju i u Srbiji.

Na pitanje kakav je plan za tržište Srbije i zašto još ne posluju ovde Živić kaže:

“U srednjem roku, želimo da pored kredita za kupovinu na rate izbacimo i nove inovativne proizvode na tržišta na kojima poslujemo, kao što su Leanpay kreditne kartice i keš krediti, naravno na dosta inovativniji način u poređenju sa postojećim proizvodima. Dugoročno želimo da se širimo na nova tržišta, gde je naše tržište u najužem izboru, i iskreno se nadam da ćemo moći da ponudimo Leanpay usluge kupcima u Srbiji u naredne dve godine”, ističe sagovornik Forbesa.

Sve to zahteva dodatna zapošljavanja. Kompanija trenutno ima oko 100 zaposlenih, od čega je oko 40 u Beogradu. Plan im je da dupliraju broj zaposlenih u naredne dve godine.

Ipak, napominje da ono što je najveći problem kada se gradi globalni startap iz Srbije je specifično tržišno i industrijsko znanje.

„To znanje je jako teško naći u Srbiji jer jednostavno je potrebno da su ljudi živeli ili radili u tim industrijama u inostranstvu, kako bi bili sposobni da pomognu u kreiranju i egzekuciji određene usluge u inostranstvu. Kapital nije problem, mislim da za dobre kompanije trenutno ima jako puno fondova koji žele da finansiraju osnivače i kompanije sa potencijalom iz ove regije. Tehnološko znanje nije problem, svi znamo da ova regija ima dosta talenta u IT industriji. Ali ova poslednja dva nisu dovoljna bez ovog prvog. U digitalnoj ekonomiji vlada potpuna konkurencija u bilo kojoj oblasti, i jako je teško naći tek tako prostor na globalnom tržištu, bez toga da se poseduje ogromno znanje iz neke oblasti“, navodi Miša Živić.

„Školski put“ u razvoju startapa

U Leanpay-u smatraju da su imali „školski put“ u razvoju tehnološkog startapa. To znači da su prvo morali da finansiraju početke biznisa sami, uz pomoć prijatelja.

Potom je usledila investicija većeg broja poslovnih anđela odnosno “pre-seed” runda i sa tim novcem su uspeli da naprave MVP proizvod.

Zatim je MVP proizvod imao prve klijente i onda su 2018. zatvorili “seed” rundu sa South Central Venture fondom, koji je dosta aktivan u Srbiji i regionu.

“To nam je pomoglo da porastemo do toga da smo imali više od milion evra godišnjeg prihoda. U trećem koraku, krajem 2021. zatvorili smo Seriju A, odnosno rundu sa fondom Lead Ventures iz Mađrske. Pomogla nam je da otvorimo dva nova tržišta i da dođemo do 10 miliona evra godišnjeg prihoda“, dodaje Živić.

Leanpay je započeo poslovanje u Naučno-tehnološkom parku Beograd 2016. godine. NTP je podržao njihovo učešće u akceleratorskom programu TLV Global Launchpad na Tel Aviv University Entrepreneurship Center. Kroz njihovu mrežu i saradnju sa Tehnološkim parkom Ljubljana, počeli su biznis i otvorili kancelariju u Sloveniji, koja je mapirana kao najvažnije tržište u regionu.

Kako do investicije?

Kada se saberu sve investicije u kapital i kredite koje je kompanija dobila za razvoj poslovanja, do sada su skupili nešto manje od 20 miliona evra. Ceo proces prikupljanja novca je trajao skoro godinu dana za ovu kompaniju.

Kada je reč o tome šta je potrebno da startap dođe do ovako vredne investicije, kaže da je to proces iz više faza:

“Mi smo školski primer kako neka kompanija treba da razmišlja o svom procesu nalaženja novca. Na početku je najvažniji tim. Mnogi će mislite da je ideja, ali ne. Tim je taj u koji se ulaže i prvi investitori će tražiti da dobiju poverenje u tim i razumeju da li taj tim ima veštine i sposobnosti da iznese datu ideju na tržište. Posle tima, dolazi proizvod i tržište, pa onda egzekucija, u fazama”, ističe Živić.

Na pitanje koji bi savet startapima koji su sada u fazi kao i oni i kako do vredne investicije Miša Živić kaže da ne treba da kriju ideje, i da one ništa ne vrede bez tima.

„Naprotiv, delite vaše ideje sa što više ljudi, kako bi dobili povratnu informaciju i poboljšali vaše rešenje. Drugi savet, nikada nemojte ići u taj put sami, potrebni su vam partneri i koosnivači, koji dopunjuju vas i vaše kompetencije na pravi način. A sve nakon toga, sami će naći rešenja ako su pravi preduzetnici, siguran sam u to“, navodi.

A kako je poslovati u jednoj od najkompetativnijih „niša“ u tech industriji Živić kaže da Leanpay izdvaja nekoliko stvari: prva je što se takmiče u lending sferi (platforma za odloženo plaćanje), dok se velika većina drugih kompanija nalazi u debit sferi (plaćanja, računi..). Takođe, imaju i dobar rast u poslednjih nekoliko godina i prosečno svake godine dupliraju prihode.

Takođe, kako kaže Živić imaju i tim koji predstavlja pravi balans preduzetničkih i bankarskih veština.

Ukazuje da će u budućnosti male fintech kompanije imati izazov da privuku kapital jer investitori traže dokazane poslovne modele. S druge strane, skoro svi jednorozi su iz oblasti fintech-a.

Globalno gledano, fintech je uzeo tek dva odsto udela bankama, tako da je ogroman put rasta pred industrijom i sigurno je da će se fintech kompanije značajno učvrstiti i u ovom segmentu, dodaje Živić.