Neo Pill je domaći startap koji je trijumfovao na EIT Jumpstarter-u: Nikad viđeno uklanjanje bakterija

Na renomiranom međunarodnom takmičenju EIT Jumpstarter održanom krajem prošle godine dve startap kompanije iz Srbije osvojile su prva mesta i to u dve kategorije – hrana i zdravlje.
Startap Neo Pill je dobio najbolje ocene žirija od svih timova država Zapadnog Balkana i nagrađen je specijalnom nagradom za najbolji tim sa Zapadnog Balkana u kategoriji EIT Zdravlje.
Predstavnici ovog startap tima osmislili su istoimeni proizvod za čišćenje fiksnih zubnih proteza.
Razvijajući ovo rešenje imali su u vidu da veliki broj istraživanja pokazuje da pacijenti sa fiksnim ortodontskim protezama imaju značajno otežane uslove za održavanje oralne higijene, pa samim tim i dva puta veće šanse za nastanak karijesa i oboljenja desni.
Ideja za Neo Pill je nastala 2022. godine, inspirisana drugim uređajima iz portfolija R&D tima koji čine predstavnici kompanija Laviefarm i Bold International Group.
“Ideja je bila da omogućimo efikasnije održavanje higijene. Osnova je upotreba elektrolize koja se pokazala visoko efikasnom kod redovnog pranja zuba ljudi, ali i životinja. Inicijalna ideja je bila skoro potpuno drugačija od trenutnog uređaja, obzirom da je bila zamišljena kao metalna pilula koja bi se kačila na fiksne proteze uz pomoć magneta. Razradom se došlo do rešenja koje je veoma funkcionalno, i koje zadovoljava sve neophodne standarde, a pri tome nismo menjali osnovnu tehnologiju niti simbolično ime brenda Neo Pill”, kaže Olga Petrović, jedan od osnivača ovog startapa.

Pomoć kroz programe i mrežu biznis anđela
Tim Neo Pila dobio je podršku Nacionalne alijanse za lokalni ekonomski razvoj – NALED, a zahvaljujući grantu u okviru Startech programa završili su razvoj uređaja, kreirali alate za proizvodnju i započeli plasman proizvoda, pre svega, na lokalno tržište.
Prvih 1.000 aparata je plasirano u Srbiji kroz mrežu kompanije Lavifarm, ali i u Bugarskoj kroz mrežu ordinacija jednog od najuticajnih ortodonata u toj zemlji.
Ideja je da pacijenti dolaze do uređaja isključivo na preporuku i instrukcije stomatologa ortodonta.
Još jedna važna prekretnica za ovaj startap u toku prošle godine bilo je predstavljanje projekta u okviru DSI mreže biznis anđela.
“Tom prilikom smo pridobili u naš tim pet biznis anđela koji su svojim investicionim kapitalom, postojećom mrežom kontakata i svojom ekspertizom značajno osnažili našu poziciju u poslovnom okruženju. Pored kapitala koji omogućava dalji razvoj, veoma je važna validacija našeg startapa koju smo dobili ovom prilikom”, kaže Olga Petrović.
Kada je reč o podršci za razvoj startap rešenja ona kaže da je važno da postoji sve veći broj inicijativa, inkubatora, akceleratora, coworking prostora i događaja koji podržavaju razvoj startap timova u Srbiji, ali nivo finansijske podrške nije uvek dovoljan da pokrije sve potrebe mladih preduzetnika, navodi.
“Ključno je istražiti i aplicirati za dostupne fondove i programe. Regulatorni okvir za startape u Srbiji se poboljšava, ali i dalje postoje izazovi u pogledu birokratije i administrativnih procedura”, ističe sagovornica Forbes Srbija.
Pozicija “slatkog kučeta”
Jedna od većih prepreka je bila pridobiti za saradnju proizvođače – fabrike.
“Svesni smo svoje pozicije “slatkog kučeta” tokom pregovora sa velikim kompanijama, što je potpuno razumljivo sa njihove strane“, priča sagovornica.
“Pored usluge proizvodnje, nama je trebalo i njihovo iskustvo, pomoć pri industrijalizaciji naše ideje, planiranju količina, nabavki sirovina, a to zahteva dodatno vreme i angažman proizvođača, a to je nešto što retko ko može da priušti. Pri tome treba da proizvodi nešto što do sada ne postoji nigde u svetu. Ono što je odigralo ključnu ulogu u ovom koraku su upravo lični kontakti i preporuke iz naše mreže, koje su pomogle da se izgradi poverenje i da se zagazi timski u ovaj projekat”, objašnjava.
Dodaje da im je sve to potrošilo mnogo više vremena od planiranog i delimično usporilo projekat.
Najveći izazov u razvoju rešenja kako kaže, bio je pristup finansijskim sredstvima i povezivanje sa investitorima.
Ovaj startap konkurisao je za sredstva fondova i akceleratora u Srbiji, uključujući Startit Centar, ICT Hub, Inkubator, NALED, programe Fonda za inovacionu delatnost, a sagovornica ističe da je posebno važno što ovakvi programi pružaju ne samo finansijsku podršku već i mentorski rad i pristup mreži koja može biti od ključnog značaja za uspeh startapa.
“Mreža i povezivanje sa drugim preduzetnicima, investitorima i stručnjacima iz industrije u stvari je od presudnog značaja za uspeh startapa”, navodi sagovornica Forbesa Srbija.
U toku testiranje domaćeg tržišta
Trenutno su u fazi testiranja srpskog tržišta i traženja partnera za distribuciju van Srbije. Takođe, paralelno nastavljaju razvoj proizvoda sa dodatnim opcijama.
Za sada su testirali proizvod na uzorku od 20 pacijenata i analizirali ukupan broj bakterija pre i posle upotrebe uređaja.

“Dobili smo potvrdu da princip prikupljanja bakterija putem elektrolize radi, ali ne želimo da se zaustavimo ovde već u naredna dva meseca pokrećemo kliničku opservacionu studiju sa 200 učesnika, gde ćemo imati priliku da testiramo dugoročni efekat upotrebe Neo Pill-a”, najavljuje Olga.
Pojašnjava i da je biznis model Neo Pilla postavljen kao B2B2C. To znači da je ideja da se uređaj plasira preko partnerskih kompanija koje se bave distribucijom stomatološke opreme do stomatoloških ordinacija.
Stomatolog, ortodont, uz potrebne instrukcije o upotrebi, može da preporuči svom pacijentu sa fiksnom protezom Neo Pill kao dodatni inovativni uređaj za održavanje oralne higijene.
Plan da se domognu i stranih tržišta
U kasnijoj fazi, kada se tržište upozna sa uređajem, ideja je da ga distribuiraju i kroz druge kanale prodaje.
S obzirom na to da planiraju izlazak na strana tržišta, to znači da će morati da planiraju značajno veće kapacitete proizvodnje.
Proizvodnja Neo Pill-a se odvija u potpunosti u Srbiji, a kako kažu u ovom timu, već sada mogu da obezbede desetine hiljada uređaja.
Osvrćući se na takmičenje EIT Jumpstarter i nagradu Olga Petrović kaže da svako priznanje u ranim fazama startapa, a pogotovo od jednog eminentnog evropskog tela kao što je Evropski institut za inovacije i tehnologiju, koji ima veliku ulogu u građenju pozicije i usmeravanju startapa ka uspehu.

Pored finansijske podrške, koja uglavnom prati ovakva takmičenja, značajan je i edukativni segment koji je uglavnom prilagođen fazi razvoja u kojoj se nalazi sam startap.
“Mnogo toga se nauči, usaglasi, dobije se pristup različitim alatima, mentorima i to sve besplatno. Potrebno je biti uporan i vredan i maksimalno iskoristiti vrednost ovakvih prilika koje se nude. A možda i važnija stvar koja prati ovakve događaje je umrežavanje sa ljudima iz startap ekosistema, širenje mreže kontakta, jer je to ono što otvara mnoga vrata”, kaže Olga Petrović.
Tako su kao naredne korake najavili nastavak saradnje sa organizacijom EIT Health InnoStars, kroz partnerstvo i programe budući da je ideja tog tela da promoviše preduzetništvo i inovacije, zdrav život.
“Komunikacija sa predstavnicima EIT Health InnoStars je počela neposredno nakon samog takmičenja. Uz određen startap ugovor, ulazimo u njihovu mrežu partnera i na taj način smo omogućili sebi pristup zdravstvenim organizacijama, distributerima, mreži stomatologa u zemljama Evropske unije i primetni smo na mapi potencijalnih investitora”, ističe sagovornica.
Kada je reč o tome kako vide u budućnosti razvoj svog startapa, ona kaže da je plan da osvajaju tržišta i da grade prepoznatljiv premijum brend Neo Pill, kako u stručnoj stomatološkoj zajednici tako i kod krajnjih korisnika – pacijenata sa fiksnim ortodontskim aparatima.
Planiraju distribuciju na evropsko i američko tržište, širenje distributivne mreže i građenje novih partnerskih odnosa sa vodećim kompanijama iz oblasti ortodoncije.
Plan koji su zacrtali je da u petoj godini distribucije dopru do najmanje milion krajnjih korisnika.
Kako izgleda i kako se koristi Neo Pill?
Reč je o metalnom uređaju džepne veličine u obliku kapsule, koji je osmišljen tako da ga korisnik pričvrsti na žicu svojih proteza kada želi da eliminiše bakterije na zubima.
Primenjuje se tako što se posle pranja zuba ili obroka prisloni istovremeno na gornji i donji žičani luk i sačeka 30 sekundi da elektroliza privuče bakterije sa svih površina zuba, desni i proteze, uključujući i one nepristupačne.

Predviđeno je da se uređaj veličine svega pet centimetara posle toga odlaže u mali UV kontejner za dezinfekciju i skladištenje kao i da bude praktičan za korišćenje van kućnih uslova.
Kada je reč o tome da li postoje neki slični uređaji za ove namene u svetu, sagovornica navodi da ne postoji takav proizvod, te da će zato za rešenje koje su osmislili obezbediti patentnu zaštitu.
Ovaj uređaj ipak ne može da zameni četkicu za zube, ali ima veliku prednost u odnosu na sve ostale aparate jer može da dopre do skrivenih bakterija na nepristupačnim površinama i na taj način može da doprinese očuvanju zdravlja zuba i desni kod pacijenta sa fiksnim protezama.