Odeća visoke vidljivosti može da zbuni senzore za sprečavanje sudara s pešacima

Reflektujuća odeća koja čini ljude uočljivijim za vozače može ih učiniti „nevidljivim“ za automatske sisteme za sprečavanje sudara.
Iako tehnologija za izbegavanje sudara postaje sve bolja u prepoznavanju i zaustavljanju pred pešacima noću – u periodu kada se dešava većina fatalnih nesreća s pešacima – neki sistemi moraju biti unapređeni kako bi izbegli zbunjivanje odećom koja je namenjena povećanju vidljivosti i bezbednosti.
To su glavni zaključci nove studije. Objavio je Institut za osiguranje i bezbednost na putevima (Insurance Institute for Highway Safety – IIHS). To je neprofitna organizacija finansirana od industrije osiguranja.
„Ovi rezultati ukazuju na to da neki proizvođači automobila treba da poboljšaju svoje sisteme automatskog kočenja u slučaju opasnosti od sudara s pešacima“, izjavio je Dejvid Harki, predsednik Instituta, u saopštenju. „Neprihvatljivo je da odeća koju pešaci, biciklisti i radnici na putevima nose radi bezbednosti može otežati tehnologiji za sprečavanje sudara da ih prepozna“.
Rezultati testova
Istraživači u publikaciji „Studija slučaja o performansama sistema automatskog kočenja za pešake noću u različitim uslovima osvetljenja i odeće“ procenjivali su uticaj odeće visoke vidljivosti i pojačanog osvetljenja puta na performanse sistema automatskog kočenja za pešake (AEB) ugrađenih u tri SUV modela iz 2023. godine – Honda CR-V, Mazda CX-5 i Subaru Forester.
Testovi su izvedeni s lutkama koje su nosile četiri različite vrste odeće. Potpuno belu, potpuno crnu, jaknu s visoko reflektujućim materijalom i crnu odeću s reflektujućim trakama poput one koju nose radnici na putevima. Svaka vrsta odeće testirana je u različitim noćnim uslovima osvetljenja.
Subaru Forester se zaustavio bez udarca u lutku pešaka. I izbegao je sudar u svim testovima osim u jednom, prema rečima istraživača. Udario je lutku u odeći s reflektujućim trakama u jednom testu u određenim uslovima osvetljenja. „Čak i tada, vozilo je usporilo za više od 80%“, navodi se u studiji.
Honda CR-V i Mazda CX-5 udarile su lutku u većini testova. A nijedno vozilo nije usporilo kada je lutka nosila odeću s reflektujućim trakama koje su isticale njene udove.
Generalno, performanse ova dva vozila bile su mešovite u ostalim scenarijima, navodi se u izveštaju Instituta.
Ljudi bolje uočavaju
„Mesto i kretanje reflektujućih traka na zglobovima i udovima pantalona i jakni omogućavaju vozačima da brzo prepoznaju šablon kretanja kao ljudsku figuru“, izjavio je Dejvid Kid, viši naučni istraživač Instituta i autor studije. „Nažalost, pomerajuće trake nisu imale isti efekat na testiranim sistemima za automatsko kočenje za pešake i verovatno su zbunile njihove senzore“.
Nije bilo jasno zašto su sistemi Honda i Mazda imali poteškoća s prepoznavanjem reflektujućih traka. Ili koliko drugih sistema bi moglo imati problema s identifikovanjem pešaka koji nose ovu vrstu odeće, navode istraživači studije. Dodali su da je ovo problematično, s obzirom na to koliko radnika na putevima i hitnih službi koristi sličnu odeću za smanjenje rizika. Institut je istakao potrebu za daljim istraživanjima.
„Ovo je zabrinjavajuća slepa tačka“, dodao je Harki.
Tanja Mon, saradnica Forbes