Održan Zimski demo dan – kako startapi testiraju svoju ideju pred publikom

Motiv nagrade nije dominantan. Tu je žiri koji valja ubediti da je ideja originalna, ostvariva i sa perspektivom rasta. I još važnije, odneti pobedu je stvar ugleda. I preporuka za buduća predstavljanja.
Pet startapova prezentovalo se, što bi bio daleko konvencionalniji izraz za pičovanje, na Demo danu Zapadnog Balkana u Impakt habu.
Prezla iz Podgorice pokušava da utiče na dva društvena problema – siromaštvo i velike količine odbačene hrane. Razvijaju platformu koja će omogućiti restoranima, hotelima i prodavnicama da višak dnevne ponude i hranu kojoj ističe rok trajanja, prodaju po povoljnijoj ceni.
Nema otpada od hrane
„Naš moto je nula smeća je svačiji ukus“, počela je Jovana Čađenović, osnivač. „U Crnoj Gori je 22,6 odsto građana u riziku od siromaštva. Istovremeno se po stanovniku godišnje baci 83 kilograma hrane. Naša ideja je da preko platforme povežemo one koji bacaju hranu i one koji bi je kupili po nižim cenama ili primili donaciju“.
Posredovali bismo između pekara, restorana, marketa… Jovana je pojasnila da ima zaniteresovanih trgovinskih lanaca koji bi se priključili.
Softver za pametne kamere
Pred sedmočlani žiri druga je izašla Jovanina sugrađanka Ana Ašanin. Ona je deo tima startapa Spektro, koji ima i svoje beogradske članove. Ukratko, njihov adut je inteligentni detektor požara.
Letos su ga testirali u glavnom gradu Crne Gore i na poluostrvu Luštica.
„Razvijamo pametne sisteme, uz pomoć veštačke inteligencije i drugih sistema“, objasnila je Ana Ašanin. „Povezani su sa kamerom i optičku kameru čine pametnom. Dovoljna je slika, a u slučaju požara alarmiraju se nadležni. Koristimo tri tipa algoritma. Reč je o čisto softverskom rešenju koje je dosta preciznije od nekih drugih“.
Menadžment parkinga
Ivan Ljumović i njegov Kouzi akses (Cozy access) pokušava da aplikacijom, makar delimično, reši problem parkiranja. Zasad samo u Beogradu.
„To je parking menadžment sistem“, pojasnio je Ivan. „Stari parking sistemi su skupi, neefikasni, pružaju manju sigurnost. Naše rešenje je inovativno, daje vlasnicima prostora mogućnost da daljinski kontrolišu pristup određenoj lokaciji, a korisnicima kojima je pristup dozvoljen da svoj mobilni telefon iskoriste kao ključ za pristup“.
Imaju već desetak klijenata. Uz pomoć njihovog rešenja Erport siti pokušava da 4.000 parking mesta učini dovoljnim za 12.000 zaposlenih. Koriste ih neki od najvećih tržnih centara u Beogradu.
Nađite nekog da vas sluša
Milena Nađ, već godinama radi na platformi za učenje stranih jezika. Radeći sa učenicima iz raznih zemalja, shvatila je da nimalo zanemarljiv broj njih, ako ne i ubedljiva većina, jezike uči – kako bi sa nekim razgovarao. Otuda ideja za Vaše slušače (Your Listeners).
„To bi bili ljudi koji bi slušali vašu dosadnu prezentaciju, ljudi koji bi pričali sa vama. Ne treba elaborirati o problemu usamljenosti, to je epidemija“, predstavila je svoju ideju Milena. „Ljudi koji bi radili, delom bi imali psihološku pozadinu, ali ne bi bili psihoteraoeuti, niti bi svi bili sa psihološkim predznanjem. To nije ni psihološka, niti platforma za četovanje. To je platforma za razgovor“.
I cena bi bila u tom rasponu. Skuplja od škole jezika, a jeftinija od psihološke seanse.

Šivenje bez ostataka
Na takmičenje umalo da ne stigne Niko Bukolo. Na pičovanje je u Beograd došao iz Severne Makedonije, ali je zapravo iz Hrvatske. On je osnivač startapa ReCLO. I rešava problem otpada koji nastaje u modnoj industriji.
„Ideja je krenula od istraživanja koje kaže da u proseku petina površine svake bale tkanine ostane neiskorišćena i bačena“ poručio je Niko. „Razvijamo softver za optimizaciju efektivnosti tekstilne proizvodnje. Spaja proizvođače garderobe, sa jedne strane, i dizajnere ili druge korisnike sa druge strane“.
Ishod
Na žiri su najveći utisak ostavili Ana i Niko. Problem tekstila je osvojio drugo mesto i kvalifikovao se na festival u Riminiju, gde će moći da nađe potencijalne investitore. Spektro je osvojio prvu nagradu i 1.000 dolara.
„Imamo mi dosta sitnih troškova za koje će nam dobro doći, ali definitivno novac nije ključni motiv za predstavljanje“, kaže za Ana za Forbes Srbija. „Nama je važan pre svega reputacioni momenat. Deo smo Impakt zajednice i znači nam za buduća pičovanja“.
Zimski Demo dan nije okupio samo startape u potrazi za mentorima i šansama za širenje. U publici su bili i investitori koji traže obećavajuće ideje koje bi mogle da prerastu u ozbiljne biznise. A njima donesu zaradu.