Osnivač startapa u Srbiji ima 35 godina: Novi skener otkriva sve izazove mladih IT firmi

Najnovije istraživanje Startap skener 2024 pokazalo je da domaći inovacioni ekosistem nastavlja rast od 20% do 30% novih startapa godišnje, odnosno da je više od 300 novih startapa osnovano u protekle dve godine.
Inicijativa „Digitalna Srbija” objavila je Startap skener 2024. – novu sveobuhvatnu analizu okruženja u kome posluju domaće inovativne tehnološke kompanije fokusirane na globalno tržište. Istraživanje je sprovedeno na uzorku od 201 startapa, a realizovano je u okviru projekta „Preduzmi ideju”, koji konzorcijum okupljen oko Inicijative „Digitalna Srbija” sprovodi u saradnji sa Američkom agencijom za međunarodni razvoj (USAID).
„Nalazi istraživanja ukazuju da naš ekosistem nastavlja da raste velikom brzinom, što se vidi ne samo po porastu udela “mladih” startap timova koji su još u najranijim fazama razvoja, već i po porastu broja osnivača mlađih od 30 godina u ekosistemu. Ova dobra vest sa sobom donosi i potrebu za više podrške u najranijim fazama razvoja”, istakao je Nebojša Bjelotomić, direktor Inicijative Digitalna Srbija i direktor projekta Preduzmi ideju.
Činjenica da početkom 2024. više od 6.000 ljudi radi u domaćem startap ekosistemu, što je 2.500 više nego pre dve godine, razlog je za optimizam svih aktera inovacionog ekosistema i uverenje da su znanje i inovacije pravi put za dalji razvoj Srbije, navodi se u istraživanju.

“Kada govorimo o planovima za 2024. godinu, istraživanje ukazuje da startapi planiraju da zaposle 3.000 novih ljudi, što odražava snažan optimizam svih aktera inovacionog ekosistema i veliki potencijal ne samo za generisanje novih radnih mesta, već i za doprinos širem ekonomskom razvoju. Uspeh našeg inovacionog ekosistema ne zavisi samo od uspeha pojedinačnih startapa, već i od sposobnosti celokupne zajednice da stvori održiv i dinamičan ekosistem koji promoviše inovacije, preduzetništvo i konkurentnost na globalnom tržištu,“ istakao je Tadej Kurepa, programski direktor projekta “Preduzmi ideju”.
Najveći izazovi
Startap skener identifikovao je pristup finansiranju, pridobijanje kupaca i zapošljavanje kadra sa adekvatnim veštinama kao tri najveća izazova za startape u Srbiji, dok su rast prodaje, razvoj proizvoda i rast broja korisnika najvažniji ciljevi domaćih startapa.
Ovo su vrlo slični rezultati kao i u Startap skeneru 2022. i 2023, s tim što je u ovogodišnjem istraživanju kao jedan od najozbiljnijih izazova za ekosistem istaknut nedostatak kadra u oblasti prodaje.
Prema nalazu istraživanja, početkom 2023. godine više od 50% startapa je planiralo zapošljavanje u sektoru prodaje, ali je do kraja godine manje od 10% uspelo da zaposli nove članove tima koji bi se bavili prodajom.
Ciljevi
Najvažniji ciljevi startapa za 2024. su rast prodaje, razvoj proizvoda i rast broja korisnika.
Podaci pokazuju da 28% čine mladi osnivači, starosti 15 do 29 godina, a 22% startapa su u najranijim fazama razvoja. Dodaje se da je neželjena posledica brzog rasta smanjenje zrelosti ekosistema, što naglašava potrebu za unapređenjem postojećih i kreiranjem novih programa i organizacija podrške.
Više od 50% startapa odgovorilo je da planira zapošljavanje u oblasti prodaje u 2023. godini. Takođe istraživanje je pokazalo da 41% startapa ima barem jednog osnivača koji dolazi iz sektora biznisa ili finansija.
Domaći startapi imaju globalne ambicije i plasiraju proizvode na: tržište EU – 37% i SAD – 27%. Čak 64% razvija proizvod sa namerom da ga plasira na globalno tržište, 84% planira (dalju) internacionalizaciju u 2024. godini.
Tadej Kurepa u analizi navodi da je procenjenjeno da je u 2023. godini ekosistem porastao za oko 150 novih startapa, kao i da je na nivou ekosistema zaposleno 1.350 novih članova timova.

„To je manje od planiranih 3.000 novih radnih mesta u 2023, i još važnije da je u 2023. godini na nivou startap ekosistema bilo manje zapošljavanja nego 2022. godine, kada je prema našem prošlogodišnjem istraživanju bilo 1.600 novozaposlenih“, navodi.
Iako su “godišnji planovi” vrlo često previše optimistični i prirodno je da rezultati budu nešto slabiji, činjenica da je ekosistem u 2023. godini nastavio da raste, a da je u tom periodu zaposleno manje ljudi nego u 2022. godini ukazuje na postojanje ozbiljnih izazova sa kojima se ekosistem u celini suočio prethodne godine.
Jedan od najozbiljnijih izazova za ekosistem svako je nedostatak kadra u oblasti prodaje, pojašnjava.
Da bi brz rast ekosistema bio dugoročno održiv, potrebno je adresirati ključne ograničavajuće faktore.
Kurepa navodi da je neophodno obezbediti više podrške (finansije, mentorstva, konekcije) u najranijim fazama razvoja.
Već postoje ovakvi programi, kao što su Smart Start Fonda za inovacionu delatnost, Raising Starts Naučno-tehnološkog parka Beograd, ili intenzivni programi učenja, rada i druženja poput ParkUP! programa NTP Beograd i Startap vikenda u organizaciji DSI / Preduzmi ideju, ICT HUB, Tenderly Garage i PwC.
“Naši nalazi ukazuju da ovo nije dovoljno i da je potrebno da ovi programi budu masovniji, kao i da se kreiranju novi programi. Pored opisanog uskog grla u periodu ranog razvoja, startapima je potrebna posebna podrška za prelazak iz seed faze u fazu rasta, i na kraju, u ekosistemu je potrebno izgraditi kapacitete za pomoć startapima u rastu prema internacionalizaciji poslovanja i pripremi za seriju A finansiranja. U toku prethodne godine domaći ekosistem je postao bogatiji i za jedan novi fond preduzetničkog kapitala – VC fond 5th Quarter Ventures, a Inicijativa Digitalna Srbija je organizovala rekordan broj office hours poseta međunarodnih VC fondova koji su došli u Srbiju i na našu preporuku upoznali 52 domaća startapa”.
Šta je još pokazao novi Startap skener
Većina startap timova ima isključivo muške osnivače (64,1%) što se podudara sa rezultatima European Startap Monitor-a , dok 27,4% startapa u osnivačkom timu ima samo jednu ženu.
Opšte prihvaćeno mišljenje je da su osnivači startapa pretežno osobe sa tehničkim znanjem i veštinama, poput inženjera, programera i stručnjaka iz oblasti informacionih tehnologija.
Međutim, istraživanje sprovedeno na uzorku od 201 startapa u Srbiji pokazuje da nešto malo više od polovine (56,7%) startapa ima u svom osnivačkom timu netehničke osnivače koji dolaze iz industrija poput marketinga, biznisa, finansija i kreativnih industrija, dok čak 43,3% startapa čine timovi bez netehničkih osnivača.
Analizirajući stručne oblasti iz kojih dolaze netehnički osnivači startapa, došlo se do toga da je najveći broj njih (49,1%) sa stručnim znanjem iz oblasti menadžmenta i ekonomije. Sledeće istaknute oblasti su marketing i prodaja, sa 30,4%, odnosno 27,7% netehničkih osnivača (ispitanici su mogli da izaberu više oblasti).

Dominacija AgriTech-a i FoodTech-a
AgriTech i FoodTech se ističu kao vodeći sektori sa 18,4% startapa. Biotech i Medtech predstavljaju još jednu ključnu oblast sa 11,9%. U tim oblastima primetan je rast sektora u odnosu na prošlogodišnje istraživanje, a posebno značajna razlika vidi se u sektoru obrazovanja koji je u Startap skeneru 2023 bio zastupljen sa 1,8% a ove godine je 12,9% ispitanika navelo obrazovanje kao industriju u kojoj njihov startap posluje.
Većina startapa, 64,4%, navodi da je proizvod koji su razvijali od početka bio namenjen globalnom tržištu, što implicira unapred planiranu strategiju za međunarodno poslovanje.
Pronalaženje lokalnog partnera je takođe značajno, sa 28,9% startapa koji su istakli ovaj način pomoći u širenju na inostrana tržišta.
Otvaranje kancelarije u drugoj zemlji, navedeno od 12,4% startapa, i sklapanje nekoliko velikih ugovora u inostranstvu, prema 14,4% ispitanika, takođe su bili važni faktori koji su doprineli uspešnom međunarodnom pozicioniranju.
Manje konvencionalne metode, poput angažovanja osobe zadužene za promociju na stranom tržištu, primenilo je 8,9% startapa, dok su međunarodni marketing i PR bili od koristi za 16,7% startapa.
Dominiraju muškarci kao osnivači startapa
Startap skener 2024 potvrdio je nalaze od prethodnih godina, da su osnivači startapa u Srbiji u najvećoj meri muškarci, starosti između 30 i 39 godina, sa diplomom visokog obrazovanja, i trenutnim prebivalištem u Srbiji, koji su znanje relevantno za osnivanje i vođenje startapa u najvećoj meri stekli kroz prethodna radna iskustva u korporacijama.
Prema nalazima Startap skenera 2024, 82,8% osnivača startapa su muškarci, dok udeo žena među osnivačima startapa u Srbiji iznosi 17,2%, što je pad u odnosu na prošlu godinu kada je taj procenat bio 19,0%
Prosečna starost osnivača startapa u Srbiji je 35,2 godine.
Većina startapa (70%) još nije profitabilna.
Takođe istraživanje je pokazalo da 36% startapa razvija proizvod u oblasti primene veštačke inteligencije, a 19% u oblasti obrade i analitike podataka, što reflektuje globalne trendove i rastuće interesovanje za napredne tehnologije.
Trećina osnivača (33%) su pre trenutnog preduzetničkog poduhvata već učestvovali u pokretanju barem jednog startapa. Mladi osnivači, starosti 15 do 29 godina, čine preko četvrtine osnivača koji su učestvovali u istraživanju (28%) što je značajan porast u odnosu na prethodne godine (19%).