Osnivač Zuma se okreće veštačkoj inteligenciji da bi povratio popularnost

Inovacije Forbes 6. nov 2023. 11:49 > 13. nov 2023. 15:03
featured image

Izvršni direktor Erik Juan lansira pametne Zum dokumente (Zoom Docs), snažnijeg četbota i alate za rezervaciju kancelarijskog prostora za Zumov sledeći korak u hibridnom svetu zastovanom na veštačkoj inteligenciji

6. nov 2023. 11:49 > 13. nov 2023. 15:03

Osnivač i izvršni direktor Zuma (Zoom) Erik Juan (Eric Yuan), ima poruku za kompanije koje su skeptične u pogledu korišćenja Zuma za nešto više od video sastanaka: „Budite otvorenog uma“.

Juan svakako jeste. Nakon godina provedenih isključivo u virtuelnim susretima sa korisnicima, preko sopstvenog proizvoda, sada se ponovo susreće sa njima – fizički putuje. „Mnogi događaji više nisu virtualni. Moram da se prilagodim“, rekao je Juan za Forbes.

Isto tako mora i Zum. Kao softverski spasilac u ranim danima pandemije 2020. kada je Juan postao zaštitno lice rada na daljinu – i obrazovanja – sa rastućom cenom akcijam i brigom za privatnost koja ide uz to – Zum sada pokušava da se snađe u novom trenutku. Softverski alati koji su se pojavili mesecima nakon masovnog priliva korisnika, a koji su usmeravali Zum ka tome da postane popularan za onlajn događaje i igre, nisu se pokazali kao što se očekivalo.

Nakon što je postigla rekordnih 568 dolara u oktobru te godine, sa tržišnom kapitalizacijom od oko 160 milijardi dolara, vrednost akcije Zuma se svela na vrednost od oko 70 dolara, što znači tržišnu kapitalizaciju u vrednosti nešto višoj od 20 milijardi dolara.

Budućnost Zuma – platforma za komunikaciju i saradnju

Sada Juan želi da usmeri budućnost Zuma u drugom pravcu – kao „platformu za komunikaciju i saradnju“. Svakog jutra, kada se izvršni direktor Zuma probudi, prijavljuje se na alat Zuma koji se takmiči sa Slekom (Slack) ili Majkrosoft Timsom (Microsoft Teams), pod nazivom Zum čet (Zoom Chat). Šalje e-poštu i priprema se za sastanke u Zumovom softveru.

Takođe, priprema nove, sažete dokumente ili planove, koristeći Zumov novi alat za saradnju, Zum doks (Zoom Docs). „Cilj je da kada korisnik počne da koristi Zum ujutro, može da ostane u Zum klijentu. Često je prebacivanje na druge aplikacije naporno“, kaže on.

Ukoliko vam ovakvi argumenti zvuče poznato, to je zato što postoji dobar razlog za to. Naizgled svaki poslovni softver za preduzeća određenog doba i obima — od Boksa (Box) i Dropboksa (DropBox) do Sleka (Slack) i mnogih drugih — teži da postane centar gravitacije za radne tokove korisnika tokom vremena. Bolje je biti čvorište u koje se povezuju drugi alati, nego rešenje koje je lakše promeniti.

U tom nastojanju, kompanija Zum je napravila novi proizvod – Zum dokumente, koji će, kako je saopštila, biti opšte dostupni 2024. Korisnici mogu da generišu novi Zum dokument u okviru video sastanka ili ćaskanja i da ga popune relevantnim sadržajem i radnjama, koristeći Zumovog kopilota zasnovanog na veštačkoj inteligenciji, Zoom AI Companion. Dokumenti mogu da se označe i namene kolegama, a mogu i međusobno da se povežu i „mapiraju“ kao stablo, u Vikipedijinom (Wikipedia) stilu.

Morali smo sami da koristimo naš proizvod

Erik Juan, osnivač Zuma

Još jedna nova funkcija koju pokreće veštačka inteligencija, generativna tabla, omogućava timovima da automatski, vizuelno popune i organizuju projekat tokom sastanka. U septembru, Zum je najavio različite funkcije veštačke inteligencije, uključujući mogućnost generisanja ključnih stvari i zapisnika sa sastanka, sustizanja sastanaka koji su u toku, nacrta mejlova i rezimea ćaskanja.

Kompanija planira da u budućnosti dodatno proširi mogućnosti svog AI saradnika, kako bi zapamtio prethodne zahteve korisnika i prikazao relevantne informacije iz prethodnih sastanaka, dnevnika ćaskanja ili rada u drugim povezanim aplikacijama.

Zum je takođe prepoznao da korisnici sve više preferiraju hibridni rad, kaže Juan. Sam Zum je postao predmet šale, kada je u avgustu najavio povratak u kancelarije dva puta nedeljno „Morali smo sami da koristimo naš proizvod“, rekao je Juan.

To je bio samo deo priče. Novi zaposleni, angažovani tokom pandemije, takođe nisu imali osećaj zajedništva i razvoja karijere koji im je bio potreban, priznao je on. Ponudom novih alata za upravljanje kancelarijama, uključujući prijavljivanje posetilaca, rezervacije radnih stolova i kancelarija, Zum će se takmičiti sa velikim brojem softverskih rešenja kao što je Envoj (Envoy), koji je prikupio 111 miliona dolara u januaru 2022.

Izgleda da će Zum dokumenti imati sličnu upotrebu kao drugi softverski alati, poput Guglovog radnog prostora (Google Workspace), Kode (Coda), Noušna (Notion) i Majkrosoft 365 ponude, pa čak i alata za upravljanje projektima kao što su Asana i Mondej (Monday.com). Svi dodaju AI saradnike ili kopilote, pri čemu je Majkrosoft na čelu, a drugi poput Sejlsforsa (Salesforce) se trude da ga sustignu.

Usred sve veće konkurencije, takvo proširenje ponude Zuma ima smisla, rekao je analitičar RBC Kapital Markets (RBC Capital Markets) Riši Džalurija (Rishi Jaluria). „Zumov cilj je da podstakne ljude da više koriste Zum, tako da to nije alat koji samo otvorite kao link, koristite i zatvorite“, rekao je on.

Riši je predvideo da će korisnici konkurentskih alata verovatno ostati pri njima, dok će drugima možda biti zgodno, zbog produktivnosti, da imaju više alata na jednom mestu.

„Definitivno ima prostora za Zum da se uključi. Na kraju krajeva, ovo je nešto što može da pomogne u zadržavanju postojećih korisnika“.

Juan, koji je osnovao Zum pre 12 godina, nakon što je bio vođa inženjeringa u Cisko Vebeksu (Cisco WebEx), zna da ne izmišlja toplu vodu. Sa svojim alatima veštačke inteligencije, Juan je tvrdio da će se Zum izdvojiti zbog „federativnog“ pristupa, što znači da radi sa brojnim modelima trećih strana i svojim sopstvenim naizmenično, u zavisnosti od toga šta je najisplativije za određeni zadatak.

Juan je rekao da veruje da kupci na kraju žele izbor. „Ne možemo nikoga da nateramo da se standardizuje na jednoj platformi. Način na koji ja gledam na ovo je da klijentu pružim fleksibilnost. To je najvažnija stvar“, rekao je on.

Kao dodatni bonus ove strategije, Zum ne naplaćuje dodatno svoje funkcije veštačke inteligencije (Majkrosoftov AI Kopilot je koštao 30 dolara po korisniku mesečno; Sejlsforsov je dostigao 50 dolara po korisniku mesečno). „Razlika će biti u ceni i kvalitetu“, rekao je Juan. Da bi pobedio na polju kvaliteta, Zum će morati da izbegne neopravdane greške, poput nedavnog straha u vezi sa privatnošću i veštačkom inteligencijom.

Godinama nakon što se Zum borio sa skandalima u vezi sa privatnošću tokom vrhunca pandemije, kompanija je ponovo napravila grešku u ažuriranju svoje politike privatnosti, koja je sugerisala da će Zum koristiti podatke korisnika za obuku svojih sopstvenih modela veštačke inteligencije.

Kasnije je ažuriran nakon negodovanja (Juan je rekao da politika nikad nije bila da prikupljaju takve podatke, već da Zum trenira modele na osnovu kombinacije javnih, sopstvenih i podataka trećih strana koje je kupio).

Što se tiče toga kako osnivač Zuma ostaje motivisan i okuplja trupe, uprkos godini u kojoj je zaostajao za S&P 500 indeksom i kolegama iz tehnoloških kompanija, čije su akcije ponovo dostigle nivo koji su imale tokom pandemije, Juan je rekao da Zum prihvata novu sezonu slično kao i njegovi voljeni Golden Stejt Voriorsi (Golden State Warriors).

„Imali smo svet tokom kovida, a sada počinjemo iznova da poboljšamo Zum. Želimo da budemo ponosni kada se penzionišemo u budućnosti“, dodao je on.

Aleks Konrad, novinar Forbes