Prvi korak za projekt robotaksi – započelo mapiranje zagrebačkih ulica

Inovacije Forbes Hrvatska 11. mar 2024. 16:49
featured image

Prodžekt 3 Mobiliti koji razvija robotaksije započeo je s mapiranjem zagrebačkih ulica. Reč je o fazi u kojoj angažovani vozači prolaze gradom kako bi prikupili određene podatke potrebne za kasniju autonomnu vožnju. Kroz nekoliko meseci mogu da se očekuju testna vozila sa vozačima koja će testirati autonomnu vožnju, ali još uvek nije jasno hoće li cilj pete razine autonomne vožnje biti dosegnut do 2026. godine.

11. mar 2024. 16:49

Hrvatska kompanija Prodžekt 3 Mobiliti koja razvija robotaksije, započela je sa prikupljanjem prometnih podataka u Zagrebu. To radi običnim automobilima sa vozačima koji su opremljeni tehnologijom za mapiranje puteva.

Ti automobili će se voziti po Zagrebu i prikupljaće podatke kao što su širina prometnih traka, trotoara, znakova na putu i drugih oznaka potrebnih za validaciju sistema autonomne vožnje i kalibraciju senzora na prometno okruženje u Zagrebu.

Osim ovih vozila, Prodžekt 3 Mobiliti će u narednim mesecima koristiti i druga vozila za potrebe različitih faza testiranja usluge. Ni druga vozila neće izgledati kao njihov budući robotaksi. Prvi korak samo je stvar jednostavne procedure. Hrvatske ulice mapirale su se na razne načine više puta. Jedno od njih sproveo je i Gugl za potrebe snimanja ulica za Gugl Strit Vijuv. Zahtevna testiranja očekuju se u kasnijim fazama, kad automobili u društvu testnih vozača budu testirali opcije autonomne vožnje.

Rimac 2022. godine: Automobil koji nikada neće imati vozača

Rimčev robotaksi je najavljen kao vrlo ambiciozno vozilo pete razine autonomije, odnosno vozilo koje u svakom trenutku upravlja potpuno samostalno. Prema trenutnim najavama on bi trebalo da bude završen do 2026. godine, ali nije jasno da li će se to ostvariti na način na koji je to do sada najavljivano. Niko u svetu, pa tako ni Prodžekt 3 Mobiliti ili kompanija Mobajl Aj čija rešenja za autonomnu vožnju koriste još nije uspeo da razvije sistem koji može da upravlja vozilom u svim situacijama. Po mišljenju nekih stručnjaka poput francuskog direktora za nauku Reno grupe Luca Julije peti level autonomije nikad neće postojati.

Kad je Mate Rimac 2022. godine predstavio projekt u društvu premijera Hrvatske Andreja Plenkovića i predsednice Evropske komisije Ursule fon der Lajen, najavio projekat, rekao je kako od nule razvijaju auto koji nikada neće imati vozača. Tada je dodao kako idu “ol in” te nema povratka ako ne uspeju da naprave automobil bez volana.

Mapiranje kreće od Novog Zagreba

Faze testiranja pojasnio je i glavni izvršni direktor Prodžekt 3 Mobilitija Marko Pejković: „U P3 smo potpuno fokusirani na pokretanje usluge urbane mobilnosti koju razvijamo i to u Zagrebu kao prvom gradu. Kako bismo to ostvarili, u naredne dve godine sprovešćemo različita testiranja tehnologije i naše buduće usluge na zagrebačkim putevima, uvek na vrlo siguran i kontrolisan način. To je kompleksan i zahtevan proces koji se sastoji od više faza. Prikupljanje podataka i mapiranje ulica je samo jedna od njih. Sve te aktivnosti su uobičajene i potrebne kako bi naša usluga urbane mobilnosti bila sigurna za buduće korisnike i sve građane. U ovoj fazi testiranja vozila se neće kretati autonomno niti je to njihov cilj. Vozila su namenjena isključivo za prikupljanje podataka o prometnom okruženju i infrastrukturi, uz poštovanje najviših standarda zaštite privatnosti učesnika u saobraćaju“.

U fazi prikupljanja podataka vozilima će upravljati kvalifikovani testni vozači koje je angažovao Prodžekt 3 Mobiliti.

„Naš je zadatak vrlo jasan. Upravljamo vozilom za prikupljanje podataka kao i svakim drugim vozilom na našim putevima. Sistem se koristi isključivo za potrebe prikupljanja podataka“, kaže Dario Šamec, jedan od kvalifikovanih testnih vozača i inženjera za prikupljanje podataka.

Vozila će prometovati zagrebačkim ulicama po unapred definisanim zonama. Prve aktivnosti će započeti na području Novog Zagreba. Nakon što vozila pređu prvu definisanu zonu, prelaze na sledeću, sve dok se ne obrade prometnice u svim definisanim zonama. Odabrano područje pokriva celi Zagreb – od Podsljemena do Novog Zagreba, od Podsuseda – Vrapča do Dubrave.