Sestra i brat iz Novog Sada napravili globalni startap za edukaciju zaposlenih u hotelima i restoranima

Novosađanka Željana Babić je sa samo 20 godina odlučila da napusti osnovne studije medicine i ode u inostranstvo. Radila je u nekoliko hotela i restorana u Dubaiju i Londonu i nakon što je skupila novac za studijski program i univerzitet koji je želela, preselila se u Kaliforniju.
Tamo je provela prethodnih devet godina, radeći u blizini gigantskih kompanija u Silicijumskoj dolini. Takođe je završila studije psihologije i neuronauke na Univerzitetu Kalifornija u San Dijegu. Nakon što je prikupila dovoljno iskustva kroz više studijskih programa, mentorski rad i poznavanje vrhunskih stručnjaka iz tech industrije, odlučila se na osnivanje sopstvene kompanije.
A kompaniju je osnovala sa bratom Filipom i Italijanom Markom Koralom (Marco Corallo) i razvili su platformu za trening zaposlenih u hotelima i restoranima.
Željana je izvršni direktor dok je Filip zadužen za tehnički razvoj, vizuelni i grafički sadržaj-
Tu je još Novosađana – Marija Karatović, koja je zadužena za prodaju i Igor Besermenji, koji se od januara ove godine pridružio timu i zadužen je za PR i marketing.
Osim Korala, koji ima više od 10 godina iskustva u radu u industriji luksuznog hotelijerstva na Bliskom istoku, internacionalnu dimenziju ovom startapu daju i Viktorija Radžagopal i Prisila Paz iz Brazila.
Danas su „biseri rasuti po celom svetu“ – Željana i Marko su u Abu Dabiju, Filip je u Rio de Žaneiru, Viktorija u Slovačkoj, Prisila u Kaliforniji, Igor u Njujorku. Najčešće se viđaju na sastancima koji su, očekivano, jedino mogući onlajn putem.

Počeci kompanije
Kompaniju su osnovali prošle godine u Kaliforniji i nazvali je Ksenios akademi (Xenios Academy).
Besermenji objašnjava da su u početku zamislili da to bude platforma za trening zaposlenih u hotelima i restoranima, koja sadrži 31 gejmifikovani kurs.
„Mesecima kasnije, nakon što je tim Ksenios ostvario nekoliko pobeda na značajnim globalnim takmičenjima u tech industriji, rodila se ideja o razvoju LMS platforme za kreiranje personalizovanih kurseva dizajniranih prema specifičnim potrebama kompanije i profila njihovih zaposlenih. Danas, Ksenios akademi ulazi u fazu realizacije pilot projekata sa hotelima, restoranima, ali očekuje i učešće u širim projektima koji podrazumevaju razvoj turističkih sektora u zajednicama, podržanih od državnih institucija u nekoliko zemalja“, navodi Besermenji i dodaje da je platforma prepoznata kao proizvod koji odgovara tržištu na Bliskom istoku, pa je sedište startapa premešteno je u Ujedinjene Arapske Emirate, u Dubai i Abu Dabi.
Učenje kroz igru
Na platformi se uči kroz kvizove, izazove i grafičke elemente umesto stotina stranica štampanog materijala ili dugačkih videa i vebinara. Smatraju da gejmifikacija edukacije utiče na bolju motivaciju i učinak zaposlenih tokom obavljanja dužnosti i da se na taj način ne gube ni kvalitet ni kvantitet informacija potrebnih korisniku platforme. Dodaju i da gejmifikacija ubrzava proces treninga za čak 50%.
„Uticaj neuronauke na našu platformu je od vitalne važnosti, jer smo svesni da živimo u vremenu kada su sposobnost pune pažnje i koncentracije kod svih smanjeni, što dokazuje privrženost generacije Z kratkim, brzim i zabavnim sadržajima, a što su društvene mreže najbolje iskoristile. Zbog toga, prateći činjenična stanja iz oblasti neuronauke, trudimo se da u što većoj meri prilagodimo sadržaj korisnicima kako bi njihova budnost tokom učenja bila maksimalno iskorišćena za akumulaciju novog znanja. Istovremeno, oslanjamo se na najnovije mogućnosti veštačke inteligencije, kako bismo tok učenja maksimalno personalizovali i prilagodili individualnim potrebama i mogućnostima korisnika“, kaže Besermenji.
Osoba zadužena za nadgledanje napretka zaposlenih, može to da čini u realnom vremenu, što će im omogućiti da prepoznaju oblasti u kojima je zaposlenima potrebna najveća podrška. „Razvili smo sistem zdravog nadmetanja, pa će zaposleni moći da prepoznaju nivoe svog znanja u svakom trenutku i koliko napreduju u odnosu na kolege, ukoliko to budu želeli“, dodaje.
Sagovornik Forbes Srbija kaže i da su LMS platforme poslednjih godina doživele ekspanziju zbog potrebe za bržim, efikasnijim i učinkovitijim onlajn treningom. Na to je najviše uticao nedostatak vremena za pružanje adekvatne podrške u treningu svakog zaposlenog.

Osvojena priznanja
Besermenji ističe da su prvi uspeh na globalnoj sceni imali u maju 2023. godine, pobedom na svetskom takmičenju startapa koji objedinjuju ugostiteljsku industriju i nove tehnologije, pod nazivom “Entrepreneur20X”, održanom u Dubaiju. Nakon toga, dobili su priliku da se pojave u televizijskom formatu “Startup Trail” na CNN-u. Usledila su i druga pojavljivanja u medijima u različitim zemljama.
„Ipak, prelomni trenutak dogodio se u septembru 2023. kada smo osvojili prvo mesto u konkurenciji 143 kompanije iz sveta na čijem se čelu nalaze žene, na takmičenju koje je povodom Svetskog dana turizma organizovala Svetska turistička organizacija Ujedinjenih nacija. Osvojili smo prvu nagradu za najbolju buduću tehnologiju, u Rijadu u Saudijskoj Arabiji. Taj događaj otvorio nam je vrata za pregovore o učešću Ksenios akademi u više velikih projekata za razvoj turističkog sektora u Saudijskoj Arabiji“, kaže Besermenji.
Navodi i da su se na osnovu saveta dobijenih na tom događaju i zvanično transformisali u LMS platformu koja pruža kompanijama mogućnost da po sopstvenim potrebama razviju kurseve za edukaciju zaposlenih, a koje Ksenios dizajnira vodeći se objedinjenim principima neuronauke, veštačke inteligencije i gejmifikacije obrazovanja. Očekujemo da najveći odziv bude u okviru turističkog sektora, ali se ne ograničavaju samo na kompanije iz te delatnosti.
„Drago nam je da su rezultati koje smo postigli u prvoj godini postojanja prepoznati i u Srbiji, pa tako očekujemo da se uskoro pridružimo projektu koji za cilj ima osnaživanje održivog turizma grada Sombora u Vojvodini. Iako je naša poslovna vizija globalna, nadamo se da će i zemlje Balkana prepoznati Ksenios. To bi nas baš obradovalo, što je i prirodno, jer smo ovde odrasli“, dodaje Besermenji.
Lično iskustvo
Igor Besermenji je dve godine proveo na poziciji voditelja informativnog programa N1 televizije u Beogradu. Radio je u više medija i sticao iskustva u univerzitetskom radu u Srbiji, na master studijama javne uprave u Velikoj Britaniji i kao stjuard u avioindustriji u Kataru. Kaže da je u Ksenios došao na poziv Željane, koju poznaje od najranijeg detinjstva.
„Neprocenjivim smatram to što su svi članovi liderskog tima Ksenios akademi doneli nešto od svojih prethodnih životnih i profesionalnih iskustava, kako bi izgradili kompaniju. Iako svi imamo potpuno različite profesionalne profile, ono što nam je zajedničko je to što smo svi u nekom trenutku, radili i u hotelima i restoranima ili avioindustriji, prikupljajući novac za svoje dalje profesionalne planove, što je povoljno uticalo na razvoj Ksenios platforme“, zaključuje Besermenji.
Iz ličnog ugla, posebno izdvaja to što mu je posao u Kseniosu pružio priliku da ponovo vrlo često putuje, „što mi je iskreno najviše falilo tokom dve godine koje sam proveo vezan za poslove u Beogradu“. „Kao bivši stjuard, ja se i dalje najbolje osećam kada sam u nekakvoj žurbi na aerodromu. Istovremeno, imam dovoljno vremena da se posvetim drugim interesovanjima zbog kojih me put dalje vodi u Njujork, gde mislim da ću biti od još veće pomoći i za dalji razvoj Kseniosa“.