Slovenac razvija električni, futuristički motocikl: Cena, prava sitnica

featured image

7. apr 2024. 08:00

Matija Sever je svoju ljubav prema motociklima gajio već u mladosti, kada su dvotočkaše uglavnom pokretali benzinski motori. Tokom godina, hobi se pretvorio u posao. Do danas je pod brendom CustomNorth modifikovao oko 50 motocikala prema željama vlasnika.

U međuvremenu se zaposlio u kompaniji TEM Čatež, gde su pre više od decenije došli na ideju da može da napravi elektromotor koji će kompanija koristiti za sajamske promocije.

„Ako imate štand na sajmu među konkurentima koji plasiraju slične proizvode, morate da se potrudite da privučete poglede potencijalnih partnera“, objašnjava sagovornik.

Bez onlajn pomoći

Počeci nisu bili laki. „Nije bilo baš previše informacija. Tržište elektromotora je tada postojalo, ali je bilo u povoju. Nigde na internetu niste mogli da pročitate kako se pravi motor“, priseća se Sever.

Kako kaže, prvo je odredio polazne tačke, kao što su težina, snaga motora, električne veličine koje će motoru biti potrebne za određeno ubrzanje. Zatim je tražio koji delovi postoje na tržištu, a ostalo je sam napravio u saradnji sa izvođačima. U sklapanje motora uključio je razne firme – uglavnom slovenačke, ali i strane – specijalizovane za pojedine delove.

Motor je završen 2013. i takođe prvi put javno predstavljen. „Glavna ideja motocikla je bila da privuče poglede, sve ostalo je bilo sporedno“. Od tada TEM Čatež koristi motor, koji je nazvan Full Electric TEM01, za sajamske događaje.

Nisu hteli da ga stave na put, ali…

Foto: Exclusive Motorcycles

Iako nikada nije bilo predviđeno da motor bude homologovan i da se stoga može voziti, stvari su krenule drugačije.

„Odvezli smo motocikl na nekoliko sajmova motocikala u Skandinaviji, Nemačkoj i drugde i prikupili odgovore koji su bili prilično pozitivni. Bilo je veliko interesovanje, ali smo stalno dobijali pitanja kada motor može da bude isporučen, da li će biti homologovan, koja će biti cena, ali nismo mogli tačno da odgovorimo“, kaže Sever.

Stoga je 2017. godine krenuo u izradu novog prototipa, ovoga puta sa ciljem razvoja i prodaje motora. Sada je cilj da motor bude vožen, da je bezbedan, da ispunjava propise“, objašnjava on. Na pitanje šta treba da promeni u odnosu na prvi model, kroz smeh priznaje: „Sve“.

Kod drugog je tako koristio drugačiju platformu, materijale, pogon, čak i drugačiji paket baterija.

Projektno preduzeće sa TEM Čatež

Projekat je finansijski podržao TEM Čatež, ali je ovaj put projekat prebačen na posebno preduzeće Exclusive Motorcicles, koje je registrovano isključivo za razvoj, proizvodnju i prodaju motocikala i elektromoto sklopova.

Sever je direktor i suvlasnik kompanije, osnovane 2017. godine, dok je TEM Čatež vlasnik druge polovine. Direktor TEM Čatež Dejan Bjelobaba je i prokurist Exclusive motocikala. Sever ne otkriva koliko je kompanija već uložila u projekat.

Poslednjih godina dorađuju proizvod sa ciljem da proizvedu motor koji će proći homologaciju. Ovde se ponovo povezuje sa mnogim kompanijama. „U Sloveniji postoji mnogo znanja iz ove oblasti i želeo sam da uključim slovenačke kompanije, ali nema proizvođača i programera za sve komponente, pa sam ih tražio i u inostranstvu“, kaže on.

Foto: Matija Sever

Teška baterija za ‘pravi’ domet

Motor je težak čak 460 kilograma. Poređenja radi, većina motocikala Harli Dejvidson teže do 400 kilograma. „Samo baterija, koja ima kapacitet od 30 kilovat sati (kWh), teška je dobrih 200 kilograma. Ovde nema drugog načina ako želimo da motor ima pravi domet. Domet motora biće oko 270 kilometara, to nije po globalnom standardu (VLTP), ali je realno. I pored velike težine, motor ima nisko težište, što mu obezbeđuje stabilnost, i snažan punjač (20kV), preko kojeg se baterija puni za sat i po“.

„Ima 1.500 njutn metara (Nm) obrtnog momenta na točku. To znači da može da generiše velika ubrzanja; ide od nule do 100 kilometara na sat za tri sekunde. Ovo je lepo dostignuće za motore upola manje težine. Nikada nisam video nešto slično na tržištu“, objašnjava on.

On dodaje da je karoserija napravljena od vrhunskih materijala, uglavnom aluminijuma i ugljeničnih vlakana.

Motor takođe ima neke korisne digitalne gedžete. Kontrola pristupa vozaču se vrši pomoću otiska prsta. Vozač motora će moći da definiše različite profile za različite korisnike i da prilagodi podešavanja motora svakom od njih. Biće moguće postaviti rasporede od kada do kada neko može da koristi motor. U motor je ugrađen i elektronski snimač podataka, takozvana crna kutija.

Koliko?

Cena motocikla za krajnjeg kupca još nije u potpunosti definisana, ali će, kako kaže Sever, sigurno koštati nekoliko stotina hiljada evra. „Broj je veliki, ali su i komponente skupe. Govorimo o ekskluzivnom proizvodu“.

„To je skup proizvod po meri. Ideja je da osnova – odnosno ram, električni pogon, aplikacije – uvek bude ista, ali da se pojedine komponente mogu prilagoditi željama kupca, čime se personalizuje motor“.

Homologacija i polugodišnje testiranje

Iako je motor praktično gotov, Sever kaže da je u ovoj fazi teško govoriti o daljem vremenskom okviru projekta. „Optimistički plan je da pokušamo sa homologacijom ove godine. U Sloveniji nemamo za to akreditovanu instituciju, pa ćemo to uraditi na institutu u Nemačkoj, Luksemburgu ili Španiji“, kaže on.

Proces homologacije, koji uključuje testiranje u institutu, može da potraje i do šest meseci. Ako se ovde nađe neki nedostatak, moraće da ga otklone, nakon čega će uslediti industrijalizacija i početak prodaje.

„Pošto je reč o veoma malim količinama, mi stvari pristupamo drugačije nego kod proizvoda za serijsku proizvodnju. Većina delova je razvijena u saradnji sa izvođačima i veliku pažnju smo posvetili da obezbedimo mogućnost ponovljene proizvodnje svakog pojedinačnog dela. Oko tri četvrtine delova motora je razvijeno posebno za ovaj motor. Ostali su kupljeni na tržištu, ali i ovde je bilo potrebno izabrati delove koji će biti dostupni godinama.

Foto: Matija Sever

Izazov elektrifikacije motora

Elektrifikacija u automobilskoj industriji napreduje prilično neravnomerno, smatra Sever. „Kod skutera je električni segment dosta jak, zanimljivi su električni terenski bicikli, takozvani enduro bicikli, a već se pojavljuju i drumski. Za veće motore tržište je za sada slabije razvijeno, ali kao što vidimo sve ide u pravcu struje, a verujem da će i ovde funkcionisati“.

Kako kaže, svaki takav trend se sporije prima u motorima nego kod automobila, kojih ima više. Prema rečima sagovornika, najtvrđi orah biće sportski motocikli. „Generacija koja danas koristi ove motore je još uvek malo zavisna od zvuka benzinskog motora i mirisa benzina. Takav kupac će teško preći na struju. Ali istina je da dolaze druge generacije kojima su važni ekrani i informacije… Na naše odluke veliki uticaj može imati i zakonodavstvo“.

Sever veruje da današnji kupac generalno nije voljan da plati ‘premiju’ za čistiju životnu sredinu. „Kupci bi bili voljni da zamene vozilo sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem za električno vozilo kada bi mogli da dobiju više za isti novac. Ovde, međutim, odnos još nije jedan prema jedan, električno vozilo je skuplje. Ali nismo svi spremni da se odreknemo nekih prioriteta za zeleniji, održiviji život“.

Maćehinski odnos države

Sever ima podršku poslodavca za ceo projekat. Na pitanje kako ocenjuje slovenačko okruženje za inovatore koji ga nemaju, kaže da vlast ne sluša dovoljno.

„Pronalaženje investitora može biti veliki teret, a državni fondovi dolaze uz gomilu uslova koji su prilično klišei“, kaže on i objašnjava: „Ako ste već kristalno jasni koliko će vaša inovacija koštati, koliko vam vremena treba, ko su potencijalni kupci, možete se prijaviti. Ali život nije takav, ako radiš nešto što još ne postoji, često nemaš te odgovore. Ako radite u okviru određene kompanije i industrije, ide. Inače, možete imati sjajnu ideju, ali ako nemate finansije, imate problem“.

Andreja Lončar, novinarka Forbes Slovenija