Slovenački velemajstori šah pretvorili u milionski posao, ali dobit ne isplaćuju

featured image

26. jun 2024. 13:43

Svake godine se održava šahovski turnir u selu Vajk an Ze na severu Holandije. Tu je i 2004. godine učestvovao 13-godišnji dečak, koji je tada zapažen kao šahovska zvezda u usponu. Predviđanja su se pokazala tačnim – Magnus Karlsen je osvojio turnir i danas je igrač broj jedan po svetskom rangu. Pre 20 godina izvojevao je prvu pobedu visokog profila, iste godine dobio je titulu velemajstora.

Karlsen je samo jednom izgubio u Holandiji. Porazio ga je Duško Pavasovič iz Ljubljane. „To je bilo davno, kada je Karlsen bio veoma mlad. Osvojio je turnir, ali je istina da je izgubio od mene. Ali i tu sam mnogo izgubio“, uz osmeh objašnjava sagovornik.

Pavasovič se više ne takmiči u šahu. Poslednjih godina zajedno sa Lukom Leničem – obojica nosioci zvanja velemajstora, vodi kompaniju Kings of Games, koja je razvila mobilnu šahovsku igru Chess Universe. Pavasovič je direktor preduzeća, Lenič je prokurist.

Imaju 120.000 korisnika dnevno

On i tim od pet ljudi počeli su da razvijaju eksperimentalnu verziju pod imenom Chess Raiders još 2016. Objavili su je u prodavnicama aplikacija, ali samo sa ciljem da prikupe što više podataka o preferencijama korisnika.

„Kada smo prikupili podatke i dobili ostale važne korisničke metrike, kao što su podaci koliko dugo korisnici ostaju u igri i koliko su angažovani, povezali smo se sa ozbiljnim timom za igre. Na ovaj način smo spojili svet šaha i igre. Rođena je aplikacija Chess Universe“, opisuje početke Pavasovič.

Osnovali su kompaniju 2019. godine, a godinu kasnije objavili su konačnu verziju igre. Posle četiri godine dnevno broje 125.000 jedinstvenih aktivnih korisnika. Prosečan igrač provede 45 minuta dnevno na aplikaciji.

Aplikaciju je objavio i strani provajder

King of Games je prvobitno ponudio igru samostalno, a zatim preko britanskog provajdera igara. U protekle dve godine sarađivali su i sa američkim programerom igara Tilting Point. „Kada ste mali programer, pretraživači vas ne rangiraju visoko u prodavnicama. Manje su i šanse da će ove prodavnice uključiti posebne ponude. U međuvremenu, imate velike provajdere igara u svetu koji imaju mnogo aplikacija na svojim nalozima. Epl i Gugl tretiraju takve provajdere drugačije od malih. Srednjoročno i iz perspektive stvaranja prihoda, bolje je da neko objavi vašu igru. Zato smo do prošle godine imali ugovor o saradnji sa jednim od najvećih američkih provajdera igara. Promena se dogodila ove godine kada smo počeli da nudimo Chess Universe na našim računima”.

Iz kompanije ne navode razloge podele, ali priznaju da su kao rezultat zabeležili pad broja dnevnih korisnika. Pre šest meseci, aplikacija Chess Universe imala je 160.000 jedinstvenih korisnika dnevno. Broj je sa novom godinom pao ispod 110.000 i do sada je porastao za devet odsto.

Uprkos padu, oni tvrde da su zadovoljni što nastavljaju putovanje samostalno.

Shutterstock/tomeqs

Na stolu je ponuda za preuzimanje

Pavasovič i Lenič rade u oblasti koja je poslednjih godina doživela pravi procvat. Tokom pandemije kovid-19, šah je zabeležio veliki porast broja igrača, a popularnost je dodatno podstakla TV serija Damin gambit.

„Pre nekoliko godina, popularnost šaha je bila zaista velika. Vodeći provajder šaha na mreži je čak doživeo pad servera kao rezultat i morao je da poveća kapacitet. Trenutno je stopa rasta interesovanja za šah usporila, ali i dalje raste. Sve je više igrača”.

Investitori su, takođe, prepoznali rast. Kings of Games su prvo dobili početni kapital od kompanije BTC, koja takođe ima 8,26% vlasničkog udela i sa kojom rade i danas. Prvu veliku finansijsku injekciju dobili su 2020. godine, kada su privukli interesovanje Transcend fonda iz San Franciska. Amerikanci imaju 9,09 odsto vlasništva. Osnivači kompanije ostaju najveći vlasnici, svaki ima po 28,75% udela.

Iznos ulaganja američkog fonda se ne saopštava. Duško Pavasovič kaže da je novac utrošen isključivo na razvoj igre.

Posle 2020. godine dodatni kapital se više nije prikupljao. Rečeno je da imaju nekoliko ponuda za kupovinu kompanije na stolu. „Mnogi globalni provajderi igara traže dobre aplikacije koje će dodati svom portfoliju. Ali još nije vreme za takvu prodaju. Čak ni ponude još nisu na nivou da se to ozbiljno razmatra“, kaže Pavasovič.

Nešto manje od milion evra prihoda

Kompanija je brzo rasla poslednjih godina. U 2022. godini ostvarili su 425.104 evra prihoda od prodaje i zabeležili prvu dobit, koja je iznosila 16.638 evra. Prošle godine prihodi su se više nego udvostručili na 944.945 evra. Neto dobit se zaustavila na 80.236 evra.

Kings of Games koristi profit za pokrivanje prethodnih gubitaka, koji i dalje iznose 207.709 evra. Ove godine bi mogli da postanu profitabilni, kaže direktor kompanije, koji za 2024. predviđa više od milion evra prihoda.

„Treba napomenuti da mi ne težimo profitabilnosti po svaku cenu. Čak i u ugovorima koje smo potpisali sa investicionim fondovima imamo zabranu isplate dobiti. Sve što dodatno zaradimo treba uložiti u kompaniju, u marketing, novi zaposleni i tako dalje.”

Ostvaruju prihod iz tri izvora: reklama, kupovine korisnika u igrici i pretplate. Oglasi i dalje čine većinu, ali se njihov udeo u ukupnom prihodu smanjuje, tvrdi Pavasović.

Cilj su početnici i povremeni korisnici

U Kings of Games napominju da Chess.com i aplikacija Lichess kontrolišu čak 95% globalnog tržišnog udela među dobavljačima šaha. Drugi ne dostižu ni jedan odsto.

Kako uspeti u okruženju u kojem tako snažno dominiraju samo dva provajdera? Pavasovič kaže da se klade na „igrafizaciju“ šaha, ciljajući tako na povremene igrače i početnike. Kažu da su brojniji od običnih šahista.

Prema rečima sagovornika, izgled aplikacije, koji odaje utisak stvarne igre, odvaja ih od konkurencije. Takođe, igrač može napredovati i dobijati nagrade igrajući.

„Korisnici više vole da igraju našu igru. Ako pogledate druge mobilne igre, one stalno dodaju nove skinove za glavne likove, što na primer povećava njihovu moć. U međuvremenu, u normalnim šahovskim aplikacijama, jedini napredak je promena u ukupnom plasmanu”.

U klasičnoj igri šaha, igrači obično igraju sa protivnikom koji je postavljen u sličnu poziciju. Ako pobedite, dobijate određeni broj poena, a gubitnik gubi bodove.

„Ovo nije zabavno okruženje za loše šahiste, početnike i povremene igrače, jer oni nikada ne mogu da se takmiče u generalnom plasmanu. Oni takođe ne mogu da igraju protiv velemajstora. U osnovi, oni su veoma anonimni i njihov napredak je time ograničen. U našoj kompaniji učešće u igri je već nagrađeno. To znači da dok igrate šah i učite, dobijate i bonuse. Ovo je nagrada koja se može iskoristiti u okviru aplikacije, a možete je i pokazati tokom meča protiv protivnika“, kaže Pavasovič.

Strogi zahtevi za šahovske aplikacije

Kings of Games su bili među prvima koji su ozbiljno shvatili šahovsku grafiku, ali sada se suočavaju sa konkurencijom.

Ključna prednost u odnosu na njih bilo je iskustvo na tržištu: „U prodavnici aplikacija imate mnogo aplikacija za igranje šaha. Od toga, 99 odsto ne uspe. Tehnički uslovi za pružanje onlajn šahovske igre su izuzetno strogi. Jer svaka poslata poruka mora biti i primljena. Nikada ne bi trebalo da se desi da jedan potez protivnika ne stigne preko servera do druge osobe. Ako se to dogodi, aplikacija je odmah završila svoje putovanje“.

Među razlozima svog uspeha, Pavasovič navodi činjenicu da su osnivači kompanije iskusni šahisti.

„Francuska kompanija Immortal game, na primer, prikupila je više od 15 miliona evra investicija. Odlučili su da naprave verziju šaha koja uključuje blokčejn tehnologiju. Ali tim su činili samo ekonomisti, u jezgru kompanije nije bilo nijednog šahiste. Kompanija je propala jer nisu razmišljali o samom šahu. Tehnologija je istaknuta kao ključni element. Izgradnja uspešne šahovske aplikacije nije tako jednostavna kao što se čini. Čak i šahovski stručnjaci moraju biti dopunjeni ljudima koji razumeju potrebe igrača, njihovo iskustvo i pripremaju ispravan izgled igre“.

Ove godine stiže verzija za veb pretraživače

U Kings of Games ključna prekretnica u društvu je trenutak kada su u svoje redove privukli Mateja Jenka. Ovaj drugi nije bio šahista, ali je bio među vodećim dizajnerima igara i menadžerima proizvoda u Outfit7. „To nam je sve promenilo. On je jedan od najboljih dizajnera igrica na svetu. Kada se pridružio našem projektu, više nije bilo teško sastaviti tim“.

Danas aplikaciju kreira između 15 i 20 zaposlenih. Pored većine programera, kompanija ima i manji marketing i kreativno odeljenje, a rade i sa advokatima.

Krajem avgusta kompanija će objaviti Chess University u verziji za veb pretraživače. „Igru ćemo ponuditi i u prodavnicama kompjuterskih igara. Počećemo sa programom Start.gg, zatim želimo da dođemo do najvećih prodavnica, kao što su Steam i Epic Games Launcher“, kaže Pavasovič.

Da li se planira izdavanje novih igara? Razmišljaju o tome, ali neće biti objavljena barem ove godine. „Možda ćemo sledeće godine objaviti nešto novo. Sve zavisi od toga kako će se verzija šahovske igre za veb pretraživače primiti. Kada ovo objavimo, bićemo jedan od samo tri relevantna šahovska provajdera koji imaju igru na više platformi“.

Aljoša Črnko, novinar Forbes Slovenija