Slovenci su razvili električna kolica za radove u bašti

featured image

29. feb 2024. 07:00

Kompanija Blockhapp sa Severne Primorske razvila je električna kolica, a nakon dobijanja evropskog patenta, traži investicije za povećanje proizvodnje i kupaca u zemlji i inostranstvu.

Osnivači Blockhapp-a su Marko Makarovič i Mateja Treven, muž i žena koji su odlučili da elektrifikuju kolica za rad u svom kućnom voćnjaku na strmoj padini. Tada su pomislili da je to dobra poslovna ideja i nastala su pametna električna kolica Karjola. Već su prisutna na slovenačkom tržištu, gde je zabeležena prva isporuka 2022. godine, a ove godine ciljaju i na strana tržišta.

Blockhapp je do sada prodao 18 karjola, od kojih osam prošle godine. Osnivači veruju da proizvod ima potencijal, jer se bavi trendom elektrifikacije ili održivosti i trendom starenja stanovništva. „Mnogi naši kupci su stariji, jer proizvod olakšava rad i omogućava ljudima da ostanu aktivni u kući. U isto vreme, kolica ne prave buku, pa su pogodna i za urbane sredine“, rekla nam je Treven u intervjuu.

Karjola se prodaje po ceni od 1.796 evra za standardnu verziju i 2.699 evra za premium ‘adventure’ model. To je mnogo više od kolica na ljudski pogon, koja počinju od oko 80 evra. Ali Treven poredi proizvod sa električnim biciklima, jer je i tu razlika u ceni znatna, a u isto vreme, električni modeli – poput Karjole – imaju šire mogućnosti upotrebe od običnih.

Kompanija još nije ostvarila profit dosadašnjom prodajom, koja je bila ograničena na Sloveniju. Najviše sredstava za pokretanje preduzeća – oko dve trećine – dali su sami osnivači, a ostatak preduzetnički fond.

Put uzbrdo

Mateja Treven i Marko Makarovič; Foto: Arhiv Blockhapp

Počelo je kada je Makarovič nasledio stariju kuću u Primorskoj, sa zemljištem u brdskom okruženju. Tamo je bilo zasađeno drveće, ali je često morao da gura kolica uz obalu. Pošto je Makarovič po struci industrijski programer, zapitao se kako bi se ovaj zadatak mogao olakšati. Došao je na ideju da bi najbolje rešenje bila motorna kolica. Nema dovoljno zemlje da bi imalo smisla koristiti veće mašine, kao što su traktori itd.

Zatim je počeo da istražuje tržište. Neki veliki brendovi razvili su specifična rešenja za ovu svrhu. Ali nakon testiranja, shvatio je da korisničko iskustvo ovih proizvoda nije dobro, pa je počeo da razvija svoje. Makarovič se pobrinuo za idejni razvoj i dizajn Karjole, dok je Treven direktor kompanije i brine o finansijama i marketingu.

„Kada je ideja dostigla određeni nivo zrelosti, počeli smo da je razvijamo kao poslovnu ideju“, kaže Treven, koja je prethodno radila u finansijskoj industriji više od 25 godina. Između ostalog, bila je glavni finansijski direktor i član uprave u osiguravajućem društvu Sava Re i upravnik imovine Publikum.

Kompanija je osnovana 2019. godine i registrovana u Ljubljani. Osnivači su dva puta bezuspešno aplicirali za sredstva kod Slovenačkog preduzetničkog fonda (SPS). U trećoj prijavi, međutim, dobili su sredstva, odnosno konvertibilni kredit od 75.000 evra. Oni su sami dali oko 140.000 evra, tako da ukupan doprinos iznosi oko 215.000 evra.

Slovenački patent za Karjolu registrovan je 2020. Tada su podneli prijavu za evropski patent i dobili u junu 2023. Danas dvoje osnivača predvode tim od devet ljudi, od kojih je jedan zaposlen u kompaniji.

Gubici i plan proširenja

Kompanija je od svog osnivanja poslovala sa gubitkom. To je 2022. godine iznosilo oko 48.000 evra uz prihod od 12.000 evra, pokazuju podaci Ajpesa. I prošle godine su, prema rečima direktora, bili u minusu.

Ove godine glavni cilj kompanije je izlazak na šire tržište regiona i EU. Pregovaraju o ulasku na nemačko tržište. Tu vide priliku jer Nemačka ima veliku populaciju, veliku kupovnu moć, a istovremeno i veliki deo ljudi zainteresovanih za poljoprivredu i baštovanstvo. Tržište je interesantno i zbog stope rasta električnih bicikala u zemlji. „Više od polovine ljudi odlučilo se za električni bicikl kada su kupovali“, napominje Treven.

Kako bi se proširili na evropska tržišta, traže i partnera sa kojim bi obezbedili prodajnu mrežu u inostranstvu i postprodajnu podršku kupcima.

„Naš proizvod je kombinacija softvera i hardvera. Prilično je zahtevan. Razvoj traje dugo, a pri ulasku na tržište moramo da pružimo i podršku kupcima“, kaže Treven.

Traže i dodatna ulaganja koja bi mogla povećati proizvodnju. Dogovorili su se sa nekoliko slovenačkih kompanija da bi, u slučaju većeg obima porudžbina, uz njihovu pomoć mogli da proizvedu i do 1.000 kolica mesečno. Zahtevaju sposobnost zavarivanja, farbanja i montaže.

Foto: Arhiv Blockhapp

Slično biciklima?

Preduzetnik vidi paralele između električnih kolica i električnih bicikala, koji postaju sve popularniji. Slovenačko ministarstvo životne sredine, klime i energetike takođe razmatra subvencije za njih. „Sa biciklima vidimo kako se tržište promenilo. Električni bicikli su sada prvi izbor kupca“, kaže Treven. „U oblasti kolica, očekujemo da će se slična stvar desiti kada na tržištu bude dovoljno dobar proizvod.

Elektrifikacija takođe proširuje obim upotrebe. Na primer, električni bicikli se takođe šire u pravcu teretnih bicikala ili postaju zamena za automobil, a ne samo običan bicikl. Čak i kod električnih kolica, mogućnost upotrebe je šira nego kod običnih, smatra Treven.

Prednost Karjole vidi i u njenoj fleksibilnosti i lakoći korišćenja, jer možete da je „zgrabite i odnesete“. Nije potrebno da je palite, registrujete, što često mora da se radi sa većim mašinama, ali je i dalje veoma moćna i sa njom može mnogo da se uradi.

Treven sada većinu vremena provodi radeći sa Karjolom, čija se proizvodnja odvija u selu Levpa u Severnoj Primorskoj. U međuvremenu, Makarovič je zadržao svoj stalni posao u industrijskom razvoju.

Jan Artiček, novinar Forbes Slovenija