Šta znamo o novom električnom kamionetu, povoljnijoj konkurenciji Tesli

Inovacije Forbes 26. apr 2025. 08:00
featured image

Slejt (Slate) Auto koji podržava Bezos predstavio je električni kamionet od 20.000 dolara kao konkurenciju Maskovoj Tesli.

26. apr 2025. 08:00

Slate Auto, startap za električna vozila koji podržava generalni direktor Amazona Džef Bezos, predstavio je svoj prvi kamionet, za koji kompanija kaže da u najosnovnijoj verziji košta 20.000 dolara — niže od konkurencije, uključujući vozila Ilona Maska iz Tesle.

Slate Auto je u četvrtak u Los Anđelesu predstavio svoj prvi kamionet. Njegova cena, prema navodima kompanije, može pasti ispod 20.000 dolara uz federalne poreske olakšice za električna vozila.

Kompanija sa sedištem u Mičigenu planira da proizvodi svoja vozila u Indijani. Bezos je učestvovao u rundi finansiranja 2023. kojom je prikupljeno 111 miliona dolara, iako nije jasno koliko je tačno sam Bezos uložio, preneo je TechCrunch.

Direktor kompanije Kris Barman, bivši rukovodilac u Krajsleru, rekao je za ABC News da je cena Slate kamioneta niska jer je u najjeftiniju verziju ugrađeno samo osnovno. To vozilo nema infotainment ekran, radio ni električne podizače prozora, već ručne.

Barman ističe da je vozilo prilagodljivo, te kupci mogu dodavati različite funkcije i nadogradnje. Pri čemu bi popularne opcije mogle povećati cenu za oko 10.000 dolara.

Kompanija navodi da će prva vozila biti isporučena potrošačima do kraja 2026.

Maskove najave i odustajanja

Slejtovo obećanje o jeftinom vozilu dolazi u trenutku kada Tesla već godinama najavljuje, ali još nije isporučila, električni automobil koji košta 25.000 dolara. Mask je nagoveštavao jeftinije električno vozilo godinama. To uključuje i intervju iz 2018. Tada je rekao da je takav automobil „nešto što bismo mogli da napravimo“, možda „za tri godine“.

Ponovo je 2020. rekao da Tesla planira da napravi EV za 25.000 dolara u roku od tri godine. Međutim, prema biografu Volteru Ajzaksonu, Mask je lično stopirao projekat. Usmerio je kompaniju ka razvoju autonomnih vozila, za koja je verovao da će učiniti model od 25.000 dolara „suvišnim“. Rojters je u aprilu 2024. objavio da je Mask obustavio planove za jeftini EV. Pozvao se na konkurenciju kineskih kompanija, iako je Mask na platformi X odgovorio da Rojters „laže“, bez dodatnog objašnjenja.

Nekoliko meseci kasnije, Mask je na pozivu sa investitorima u oktobru rekao da je „pravljenje običnog modela od 25.000 dolara besmisleno. Bilo bi glupo“, kao odgovor investitoru koji je pitao za neautonomno vozilo po toj ceni. Umesto toga, Mask je istakao Teslin nadolazeći model Cybercab. On bi trebalo da košta 25.000 dolara, ali je potpuno autonoman i bez volana i pedala.

Slate
Greg Doherty / Getty images / Profimedia

Loš period za Teslu

Niska cena Slate kamioneta učinila bi ga najjeftinijim električnim vozilom na tržištu. I ispod najjeftinijeg Teslinog modela, koji prema sajtu Tesle počinje od 41.000 dolara nakon federalne poreske olakšice.

Objava o kamionetu dolazi u teškom trenutku za Teslu. Kompanija je ranije ove nedelje objavila najgori kvartalni finansijski izveštaj od 2021. godine. Tesla je prijavila prihod od 19,3 milijarde dolara u prvom kvartalu. To je ispod procenjenih 21,3 milijarde i predstavlja pad od 9% na godišnjem nivou.

Loši rezultati dolaze u trenutku kada su Sajbertrak vozila i drugi Teslini modeli meta vandala, kako u SAD, tako i širom sveta, kao oblik protesta protiv Maska i njegovih aktivnosti kao šefa DOGE-a. Ministarstvo pravde je optužilo šest osoba koje bi mogle provesti decenije u zatvoru, jer je državna tužiteljka Pem Bondi odlučila da vandale percipira kao domaće teroriste. Analitičar Džej Pi Morgana, Rajan Brinkman, napisao je prošlog meseca da „ne može da se seti nijednog sličnog primera u istoriji automobilske industrije gde je brend tako brzo izgubio toliku vrednost“.

Rivali i u svemiru

Bezos i Mask su takođe rivali u svemirskoj industriji: Bezos je osnovao svoju kompaniju Blue Origin 2000. godine, dok je Mask osnovao SpaceX 2002. godine. Iako imaju različite vizije — Bezos želi da „industriju koja zagađuje prebaci u svemir“, dok Mask želi da izgradi održivu koloniju na Marsu — obojica ulažu u istraživanje svemira. Blue Origin, koji je nedavno izazvao kontroverze zbog slanja Kejti Peri i Gejl King na ivicu svemira, tvrdi da želi da „omogući milionima ljudi da žive i rade u svemiru za dobrobit Zemlje“. SpaceX je lansirao desetine ljudi u orbitu.

Mask i Bezos su dvojica najbogatijih ljudi na svetu, prema procenama Forbes. Maskovo bogatstvo procenjuje se na 382,1 milijardu dolara, većinom zahvaljujući njegovom udelu od 12% u Tesli i 42% u SpaceX-u. Bezos, koji poseduje nešto manje od 10% Amazona, vredi oko 202,9 milijardi dolara.

Konor Marej, novinar Forbes