I dobar savet investitora je zlata vredan za uspeh startapa: Šta je pet srpskih inovatora naučilo u Cirihu

„Investiranje u startap je izuzetno kompleksan proces. Iz tog razloga, veoma je teško doći do novca i do samih investitora. Različita testiranja i njihova odluka da zapravo ulože u neki startap je nešto što traje i potrebno je da taj startap i ideja ispunjavaju mnogo uslova. Sa te strane, izuzetno je teško naći investiciju i pružiti ono što investitor hoće, a to je naravno zarada, profit u budućnosti“, priča Milan Đekić iz startapa Sezonal, dok posmatra prezentacije svojih kolega iz Srbije, koji su imali priliku da prošle nedelje posete Švajcarsku i predstave proizvode i ideje.
Kaže nam da je dobar fidbek važan ne samo od pojedinačnih investitora i venture fondova već i od publike i komisije koja je pratila prezentacije pet srpskih startapa u Cirihu.
Oni su u okviru Raising Starts programa učestvovali na događaju Swiss Serbian Startup Night. Događaj je organizovao Naučno-tehnološki park Beograd u okviru projekta „Tehnopark Srbija 2 – podsticanje izvoza kroz razvoj tehnoloških parkova“, uz podršku Vlade Švajcarske.
U okviru istog događaja, zajedno sa predstavnicima medija, učestvovali su i na jednoj od najznačajnijih konferencija za startape i inovacije u Bernu, koja okuplja predstavnike startap zajednice, investicione fondove i korporacije, kao i predstavnike potencijalnih klijenata – Startup Days.
Srpski startapi – Collabwriting, ZenHire, RalphAI, Pocket Symphony i Sezonal – imali su priliku da tokom tri minuta „kupe“ pažnju ulagača.

„Susret s investitorima je nešto što nas samo oplemenjuje i daje nam vetar u leđa, ali i fidbek iz prve ruke od ljudi koji su obrnuli ozbiljne investicije i kojima su kroz ruke prošli milioni. Njihovo mišljenje ne možemo da dobijemo tek tako, niti svakog dana, tako da je to nešto što je nama zlata vredno i nešto što nas pokreće da u budućnosti još više unapredimo proizvod i prezentacije investitorima“, ističe Milan.
Naš sagovornik dodaje da težak put do investicije za razvoj poslovanja ne treba da obeshrabri one koji se odlučuju da pokrenu nešto novo i inovativno, jer je danas investitora sve više, a startapi su nešto što postaje izuzetno zanimljiva niša za ulaganje.
„Sami startapi mogu biti veoma skalabilni i mogu višestruko da napreduju i donesu zaradu. S te strane, kada se investitor odluči da uloži u neki startap, tu je rizik izuzetno smanjen. Kada uđe u startap, to je onda zaista signal i pokazatelj da je taj startap na dobrom putu i da itekako ima potencijal za rast i za dalje investicije“, kaže Milan.
Posebnu važnost pridaje i finansijskoj i mentorskoj podršci koju na ovaj način može da dobije od investitora i fondova koji u njima vide dobru šansu za ulaganje.
„Startap je orijentisan na sezonske poslove i u ovom trenutku to su više letnji poslovi unutar poljoprivrede, pre svega voćatstva, ali svakako su tu i poslovi tokom zimske sezone, pretežno u ski centrima. Zanimljivost koja je nama privukla pažnju, s obzirom na to da je Švajcarska između Francuske, Nemačke i Italije, jeste da postoji dosta ski centara. I sama Švajcarska je poznata po ski centrima i ima dosta sezonskih radnika“, ističe Milan.
Budući da platformu vrlo lako može da prevede i na jezike poput nemačkog, italijanskog i francuskog, Milan ističe da je učešće na konferenciji bila sjajna prilika da svetu prikaže svoj startap u najboljem mogućem svetlu.
„To može da bude naša polazna osnova gde ćemo steći kontakte, što smo i pokušali u što većoj meri, i tokom same večeri, ali i kasnije na druženju“, objašnjava Milan.

Sandra Iđoški izvršna direktorka i suosnivač startapa Collabwriting koji sarađuje sa više ekstenzija za napredno onlajn pretraživanje kaže za Forbes Srbija da joj je prisustvo na događaju pomoglo da se poveže sa brojnim investitorima, ali i mentorima.
„Glavni razlog zbog koga sam se odlučila na učešće jeste lansiranje timske verzije našeg proizvoda i istraživanje novih tržišta. U isto vreme se trudimo da naučimo od drugih šta je njima pomoglo u daljem skaliranju“, navodi Sandra.
Ona kaže da je najvažnije početi od problema i prvo pričati sa ljudima za koje verujete da su vam ciljna grupa.
„Kada imate tu početnu validaciju, projekti podrške i ranog razvoja mogu da budu dobra napredna stanica. Mi smo učestvovali u programima Raising Starts i Smart Start, ali ima ih još. Za nas su ovi programi bili super način da se povežemo sa mentorima, startapima, ali i da dobijemo pomoć u prvim koracima koje smo kao kompanija pravili“, zaključuje Sandra.
Inače, osim pomenutih startapa, investitorima su se na događaju u Cirihu predstavili i osnivači startapa Nextesy koji su poreklom iz Srbije. Njihovo rešenje jeste operativni sistem eOS koji pruža sveobuhvatno rešenje za upravljanje poslovnim procesima na jednom mestu.