„Stream and beam“: Kako ćemo gledati sport u budućnosti

Juta Džez je više od 30 godina emitovao utakmice lokalno na istom regionalnom kablovskom kanalu. Sve dok AT&T SportsNet Rocky Mountain, kako se poslednje zvao, nije u oktobru prošle godine objavio gašenje i otpuštanje zaposlenih. U potrazi za novim partnerom za emitovanje, ovaj NBA tim, rangiran kao 23. po vrednosti, postao je jedan od prvih koji je prihvatio novi trend u svetu sportskih medija: „stream and beam“ (prenos putem striminga i tradicionalnog signala).
Bilo koja televizijska stanica sa slobodnim pristupom, poput Sinklerovog kanala 14 KJZZ, mogla je emitovati utakmice za gledaoce u oblasti Solt Lejk Sitija koji koriste antene. Međutim, striming je bio komplikovaniji. Poput mnogih NBA timova čiji su kablovski ugovori propali, Džez je iznenada dobio kontrolu nad svojim digitalnim pravima. I morao je da pokrene direktno dostupnu striming uslugu u roku od nekoliko nedelja.
„Potrebni su nam stručnjaci u ovom poslu“, kaže Džim Olson, predsednik Džeza. „Koliko brzo smo morali da delujemo, nismo bili spremni da sve uradimo sami“.
Tu je ušla Kiswe, jedna od nekoliko kompanija za striming tehnologiju koja se pozicionira kao ključni igrač u evoluciji lokalnih sportskih medija vrednih više milijardi dolara. Ova kompanija iz Nju Džerzija pomogla je u dizajniranju i lansiranju Jazz+ usluge pre početka prošle sezone. Potpuno je prilagođena, sa opcijama poput prenosa na različitim jezicima, praćenja podataka i kompatibilnosti sa više od 20 uređaja.
Slične mogućnosti postoje i za desetine timova iz NBA, NHL i MLB liga.
Gašenje kablovskih operatera i pad prihoda
Prema rečima Adama Silvera, komesara NBA lige, čak 18 regionalnih sportskih mreža ove lige je ugašeno ili je u stečaju. I dok tehnološki giganti poput Epla i Amazona za sada ostaju po strani, nekoliko manjih kompanija, uključujući Viewlift, Deltatre, Endeavor Streaming i APMC, takmiče se za što više timova na ovom užarenom tržištu.
„Ono što nas stvarno opseda je rast“, kaže suosnivač Vim Sveldens, „swe“ u Kiswe-u. („Ki“ je skraćenica za njegovog partnera, bivšeg predsednika Bell Labs-a, Džonga Kima.) „Vidimo toliko prilika sa različitim timovima, ligama, zemljama i industrijama“.
Ipak, ovi striming proizvodi nisu automatski rudnik zlata. U prvoj godini Jazz+ je imao 21.159 pretplatnika. Uz godišnje (125,5 dolara), mesečne (15,5 dolara, kasnije povećane na 19,99 dolara) i jednokratne pretplate (pet dolara po utakmici), Forbes procenjuje da je tim zaradio nešto više od tri miliona dolara od pretplata. Nešto više ako se uključi i proizvod povezan sa lokalnim NHL timom, koji ima 2.600 pretplatnika.
Za sada to nije ni blizu stare kablovske šeme. AT&T SportsNet Rocky Mountain je Džezu plaćao oko 25 miliona dolara godišnje za linearna i digitalna prava. Poslovi sa televizijama koje emituju besplatno, poput Sinclair, Tegna i Gray, navodno plaćaju NBA timovima oko pola tog iznosa, dok striming ni približno ne nadoknađuje razliku. Ipak, timovi veruju da veća vidljivost – u poslednjoj sezoni RSN je pokrivao samo 37% lokalnog tržišta – može doneti više oglašivača, prodaju robe i karata.

Benefiti striminga
Striming takođe donosi druge benefite. Svaka nova pretplata pruža direktne podatke o navijačima, uključujući ko su oni i šta konzumiraju. Ova „digitalna intimnost“, kako je naziva Sveldens, može pomoći timovima da razviju dodatne izvore prihoda. To će postajati značajnije kako broj pretplatnika raste.
„Hoće li timovi uskoro nadoknaditi finansijski balans od lokalnih RSN-ova? Verovatno ne“, kaže Vil Mao, viši potpredsednik za medijska prava u marketinškoj firmi Oktagon. „Ali naći će druge načine za komercijalizaciju jer će dosegnuti širu publiku“.
Za Kiswe, poslovni model je još neproveren. Osnovana 2013, kompanija uzima manje od 50% prihoda od striminga svojih partnera, nakon što tim povrati datu minimalnu garanciju. Čak i sa jednim od najvećih portfolija, koji uključuje NBA timove Nju Orleans Pelikans i Finiks Sans, WNBA tim Finiks Merkjuri, kao i prenose na različitim jezicima za Los Anđeles Kliperse, Forbes procenjuje da prihod Kiswe-a iznosi manje od 10 miliona dolara.
Ipak, potencijal je ogroman. Diamond Sports Group, kablovska podružnica Sinklera, koja je bila u stečaju od 2023. pre nego što je prošle nedelje odobren plan reorganizacije, kontrolisala je prava za 42 lokalna sportska tima i generisala 3,8 milijardi dolara prihoda još 2018. godine. Iako modeli nisu identični, lokalni sportovi i dalje predstavljaju obaveznu živu zabavu za milione fanova.
Ko je Kiswe
Za Kiswe, strpljenje je deo strategije. Kompaniju su osnovali Kim i Sveldens, tada direktor mobilnih operacija za Bell Labs, zajedno sa veteranom sportskih medija Džimijem Linom. Cilj je bio da sport uvedu u tada novo polje striminga uživo.
Promena fokusa na zabavu, poput virtuelnih koncerata, pokazala se uspešnom 2020. Kiswe je tada organizovao nekoliko uspešnih onlajn nastupa za K-pop bend BTS tokom pandemije, od kojih je najveći prodao više od 1,3 miliona digitalnih ulaznica i zaradio 70 miliona dolara od ulaznica i robe. U jesen 2021, Kiswe je prikupio dodatnih 35 miliona dolara kapitala, sa procenom vrednosti od 259 miliona dolara.
Potražnja za virtuelnim koncertima je opala, dok sportsko tržište ostaje konkurentnije. Osim rivalstva među tehnološkim kompanijama, NBA liga je razvila sopstvenu striming platformu koju besplatno nudi timovima, finansiranu iz budžeta za inovacije lige. Dalas Maveriksi i Portland Trejl Blejzersi su među timovima koji pokušavaju da razviju sopstvene platforme, uz značajne troškove. Dalas Morning Njuz nedavno je izvestio da su Maveriksi uložili osam miliona dolara u izradu svoje usluge.
Zbog toga Kiswe, pored prilagodljivih funkcija i kompatibilnosti na uređajima, nudi minimalnu garanciju koja se procenjuje između jedan i dva miliona dolara kako bi motivisala timove.
„Investirali su u nas“, kaže Olson, predsednik Džeza. „Njihova posvećenost našem uspehu definitivno je doprinela našoj odluci da sarađujemo s njima“.
Šta radi konkurencija
Viewlift, jedan od glavnih konkurenata Kiswe, ima potpuno drugačiji model za striming sportova. Prodaje svoje pakete usluga za fiksnu mesečnu naknadu (slično Microsoft Office-u ili drugim softverskim proizvodima kao uslugama). Prihode koje timovi ostvare od pretplata, oglašavanja ili drugih kategorija zadržavaju u potpunosti.
Kompaniju je 2008. osnovao bivši izvršni direktor AOL-a Ted Leonsis, koji sada poseduje NBA, WNBA i NHL timove u Vašingtonu, kao i njihovu kablovsku mrežu Monumental Sports Network, što je prirodno povezalo ova dva poslovanja. Kompanija je takođe sklopila ugovore sa LIV Golf, NHL timovima poput Las Vegas Golden Najtsa, Florida Pantersa i Kolorado Avalanša, kao i NBA timovima poput Denver Nagetsa.
Cena za tim u prvoj godini je otprilike jednaka onome što bi zadržali u modelu podele prihoda, prema rečima Rika Alena, izvršnog direktora i suosnivača Viewlift-a. Međutim, pošto troškovi njegovog proizvoda ne rastu proporcionalno, on timovima nudi potencijalni prihod, ističući profitabilnost kompanije tokom poslednjih pet godina.
„Verujemo da će ovo postati veoma veliki poslovi za timove“, kaže Alen. „Naši timovi su shvatili da je minimalna garancija od milion ili dva miliona dolara po sezoni veoma mala u poređenju sa vrednošću ovog medijskog poslovanja koje sada stvaraju u ovom novom svetu. Izabrati partnera na osnovu toga ko im daje taj ček nije pametna dugoročna odluka“.

Neizvesna budućnost
Pitanje je, naravno, da li je „stream and beam“ dugoročno rešenje ili samo privremena mera. Komesar MLB lige Rob Manfred jasno je rekao da želi da objedini što više timova u jedinstven nacionalni striming proizvod, umesto pojedinačnih platformi, što bi ostavilo malo prostora za tehnološke partnere. Nacionalni ugovor NHL lige uključuje 1.000 utakmica na ESPN+, dok je komesar NBA lige Adam Silver rekao da će liga u narednih šest meseci procenjivati svoje opcije.
Glasine o velikim tehnološkim igračima poput Epla i Amazona, koji bi mogli da preuzmu paket prava za striming, vise nad sve tri lige, dok stari kablovski gigant Diamond Sports Group uspeva da se održi na površini. Kompanija izlazi iz stečaja, a njen novi ugovor o pravima na ime sa FanDuel-om i partnerstvo sa Amazon Prime-om za sadržaj mogli bi biti poslednji trzaji stare garde.
U ovom stanju limba, Altitude Sports, RSN kompanije Kroenke Sports & Entertainment na tržištu Denvera, odlučila je da neke utakmice Nagetsa i Avalanša emituje na kablovskoj televiziji (ali ne preko Komkasta, s kojim ima spor oko prenosa od 2019. godine), a neke preko otvorenih kanala. Krajem oktobra najavila je Altitude+ striming uslugu u partnerstvu sa Viewlift-om. (Kao i Leonsis, milijarder Sten Kroenke poseduje i timove i RSN.)
„Želimo da budemo prisutni u svim kanalima, u zavisnosti od toga šta se pokaže uspešnim“, kaže Stiv Smit, predsednik KSE Media Ventures. „Videćemo kako će sve ovo izgledati za pet godina. Trenutno ne postoji pravi odgovor“.
Met Kreg, novinar Forbes