Treba li Epl da kupi Rivian?

Tokom predstavljanja najnovije kreacije svoje kompanije, R2 SUV-a, jeftinijeg, malo manjeg SUV-a koji potkopava cenu Rivianovih trenutnih R1T i R1S modela za desetine hiljada dolara, izvršni direktor Robert „R. J.“ Skarindž je vešto unapredio čuvenu prezentaciju pokojnog izvršnog direktora i suosnivača Epla Stiva Džobsa.
Kako se otkrivanje R2 završavalo, Skarindž je brzo dodao da postoji „još jedna stvar“ koju treba pokazati, pozajmivši Džobsovu čuvenu opasku (koju je trenutni izvršni direktor Tim Kuk takođe koristio) a koja bi lojaliste Epla izbezumila, jer bi otkrio neočekivanu tehnološku poslasticu. Skarindž je otkrio ne samo još jednu stvar, već dve: manji R3 u stilu hot-heča i R3Ks varijantu R3 koja je sposobnija za terensku vožnju.
Činjenica da se činilo da apsolutno niko u automobilskoj štampi nije primetio R3 pre događaja (R2 je doživeo nekoliko „curenja“ u poslednjem trenutku) demonstrirala je izvesnu nepropusnu sigurnost oko razvoja modela u Rivianu, nešto što zbog čega bi Džobs bio impresioniran. Što me je navelo na razmišljanje: da li Rivian pravi vozilo koje je Epl upravo napustio nakon više od decenije truda i nebrojenih milijardi uloženih u istraživanje i razvoj? I ako jeste, da li je Skarindžov Rivian dobar za Kukov Epl? Mislim da jeste.
Ogromni napori da se stvori „Epl kar“ jasno su pokazali da Kuk i njegova kompanija žele ulazak u automobilski sektor kako bi kreirali nove proizvode sa visokom maržom van Ajfona, Ajmeka i Erpoda. Epl Vižn Pro VR/AR slušalice, uprkos visokoj ceni za početnu inkarnaciju, jasan su pokazatelj da Epl želi da se diverzifikuje.

Ali automobili? Izuzetno je teško uspešno pokrenuti novu automobilsku kompaniju. Samo pitajte Ilona ili gospodina Skarindža. Međutim, ako to uspete, možete steći gotovo bezgranično bogatstvo – samo pitajte Ilona. Ali ne pitajte R.J-a.
Nakon inicijalnog IPO-a na kome su akcije Riviana dostigle vrhunac od 130 dolara po akciji 2021. velika vest dan nakon što su predstavljeni R2 i R3 bila je da su akcije Riviana porasle za 20% – na skoro 13 dolara po akciji, što je oskudnih 10% u odnosu na rekordnu cenu. Upozorenje o povoljnim cenama? Možda, možda ne.
U svom otkriću R2, Skarindž je otkrio da je planirano proširenje fabrika za montažu u Džordžiji na čekanju, ili odloženo, ili da je sporo, zovite kako hoćete, ali R2 koji je tamo trebalo da se pravi biće izgrađen u jedinoj postojećoj fabrici u Ilinoisu. Takođe, tržište električnih vozila se donekle ohladilo, što je verovatno smanjilo potražnju za trenutnim (skupim) modelima Rivian, pa čak i za dolazeću „jeftinu“ bazu R2 od 45.000 dolara, koja se neće pojaviti na ulicama do 2026. godine, što je bukvalna večnost u smislu modela električnih automobila i tehnološkog odliva.
Pored toga, proizvođači starih automobila i dalje ulažu u EV, posebno u Evropskoj uniji, gde su električni automobili i dalje popularni i gde se postavljaju ograničenja za vozila na gas. Rivian će na kraju morati da se takmiči sa mnogima od njih. Ova neizvesna vremena za električna vozila čine Rivian znakom pitanja za mnoge male i institucionalne investitore, ali za Epl, preuzimanje Riviana i postavljanje tog voljenog logotipa na haubu ili volan (ili nigde uopšte) izgleda kao nešto o čemu ne treba da razmišljaju mnogo – i veoma dobar dogovor.
Kada je Tesla počela da eksplodira u popularnosti i videla da njena tržišna kapitalizacija ide vertikalno, mnogi stručnjaci su se zapitali zašto Epl nije navalio i dao Ilonu ponudu koju nije mogao da odbije. Možda jesu i Mask je rekao ne; jasno je stavio do znanja da veliko bogatstvo nije njegov primarni motivacioni faktor. Šta god da je bio razlog, to se nije dogodilo i za sada se čini da je brod isplovio – na sreću po Epl.
Ispostavilo se da je Mask pomalo čudna mačka i politički teret s vremena na vreme, sa često loše informisanim X postovama i drugim odgovornim funkcijama u SpaceX-u, Starlinku, Neuralinku i X-u, naravno. Skarindž? Ne toliko. Jasno je da ovaj tip želi da pravi električne automobile (i kamione), i… to je sve. Skarindž je usko fokusiran na Rivianov uspeh u pravljenju električnih vozila, a posebno su usmereni za ljude koji su društveno i ekološki svesni. Automobili koji bude svest, ako hoćete. Čini se da nema nikakvog interesa da ulaže napore u istraživanje svemira.
Takav fokus i naglasak na zaštiti životne sredine izgleda kao prilično dobar za Epl i Tima Kuka, koji je, kao gej čovek i ekološki svestan kapetan industrije, možda najmoćniji poslovni saveznik progresivnima na Zemlji. Skarindžova električna vozila, sa svojim ekološki prihvatljivim unutrašnjim materijalima, nultom emisijom i inovativnim karakteristikama, izgledaju kao da su Eplova. Osim toga, njegov štreberski koeficijent i privlačnost obožavatelja Epla, sve do njegove ležernosti teksasa, je veoma, veoma visok. Eplovi često fanatični kupci izgledaju savršeno za Rivianova napredna vozila i vozila vrhunskog kvaliteta.
Skarindž izgleda kao tip sa kojim bi Stiv Džobs imao duge razgovore uz pivo (ili nešto drugo) pre nego što bi zaključio dogovor. I koju god cenu Skarindž želi za Rivian, bila bi džeparac za Kuka, koji bi verovatno samo sklopio ugovor o razmeni akcija i ostao prilično bez moći u smislu razvoja Rivijana, koji se čini na dobrom putu.
Stavljanje Riviana pod Eplov kišobran bi Skarindžu dalo ogromne, ogromne finansijske i R&D resurse koji su mu sada potrebni da se takmiči sa Teslom – i svima ostalima – u budućnosti. Kuk i Epl konačno bi dobili vozila kompatibilna sa njihovim ciljevima proširenja tehnologije i tržišta, vozila koja su već na tržištu, a još mnogo njih će doći.
Neka bude tako, g. Kuk.
Viliam Roberson, saradnik Forbes