Vabijev robot kamion se preselio iz virtualnog sveta u Uberovu mrežu

Mala flota autonomnih kamiona samovozećeg tehnološkog startapa Vabi (Waabi) postala je deo Uberove mreže, što je prvi posao za kanadsku kompanijiu koja misli da može da usavrši tehnologiju brže od većih, bolje finansiranih kompanija.
Velike platforme opremljene Vabijevim softverom i senzorima sa veštačkom inteligencijom (AI) počele su da prevoze teret između Dalasa i Hjustona preko Uber Frajt (Uber Freight) kompanije, rekla je za Forbes, osnivač i generalna direktorka Rakel Urtasun (Raquel Urtasun).
Kamioni za sada imaju podršku u vidu vozača, ali je plan da u budućnosti rade potpuno autonomno, rekla je Rakel.
Kompanija osnovana u Torontu je provela dve godine usavršavajući svoje sisteme kroz virtualnu vožnju u naprednim simulacijama, pre nego što ih je testirala na putevima.
Urtasun nije želela da otkrije koliko tačno kamiona je postalo deo Uber Frajt programa ili koliki profit će kompanija od toga ostvariti.
“Očekujemo brzo širenje na veći broj kamiona i ruta. Partnerski sarađujemo tako da obezbedimo ‘ključ u ruke’ rešenja koja pružaju sve što je neophodno, kako prevoznicima, tako i onima koji robu šalju. Vabi obezbeđuje AI i Vabi vozača, a Uber Frajt usklađivanje tereta, kao i mogućnost da dinamično i kontinuirano obezbedi rute za kamione”, rekla je direktorka, bez iznošenja dodatnih detalja.
Lansiranje programa poklopilo se sa nezgodnim periodom za tehnologiju autonomne vožnje.
Robotaksi pilot programi u San Francisku koji su funkcionisali pod okriljem Dženeral Motors Kruz (General Motors Cruise) i Alfabet Vejmo (Alphabet Waymo) su razljutili lokalno stanovništvo zbog povremenog izazivanja saobraćajnih gužvi i ometanja vozila hitne pomoći.

I dok se robotski kamioni vide kao lakši način da se probiju na tržištu, i sami imaju svoje probleme.
Startap Embark je zatvoren ranije ove godine i nedavno ga je kupila kompanija Aplajd Intuišen (Applied Intuition), proizvođač softvera za pomoć u vožnji.
Tu Simpl (TuSimple), jedan od ranih lidera u razvoju autonomnih kamiona, pokušava da proda svoj biznis u Sjedinjenim Američkim Državama posle promena u menadžmentu kompanije.
Čak i Vejmo, kompanija koja se dugo bavi autonomnom vožnjom, nedavno je odlučila da pauzira program robotskih kamiona i fokusira se samo na autonomnu vožnju.
U međuvremenu kompanije kao što je Getik (Gatik) usmerene su na jednostavnije dostavljače na “srednjim razdaljinama”, čiji kamioni uvek istim rutama raznose namirnice i pakete od skladišta do prodavnica, brzinama daleko manjim od onih na auto-puevima.
Sve to čini da novo partnerstvo Vabija i Uber Frajta, zajedno sa investicijom od jedne milijarde dolara u startap Stek AI (Stack AI), bude dobra vest u ovoj oblasti. (Stek su pokrenuli osnivači Argo AI, samovozećeg tehnološkog poduhvata vrednog 3,5 milijardi dolara koji su Ford i Folksvagen ugasili 2022.)
Uber je Vabijev investitor, ali novo partnerstvo ne podrazumeva dodatna ulaganja, rekao je generalni direktor Uber Frajta Lior Ron. Kompanija, za koju Ron kaže da upravlja teretom vrednim 20 milijardi dolara, već ima Aurora robotske kamione koji voze pod njenim okriljem, ali između kompanija ne postoji tehnološka saradnja.
“Ima mnogo zahteva. Rekao bih da danas od strane pošiljalaca ima više zahteva za autonomnom vožnjom, čak i kada je unutra čovek vozač, nego što može da se odgovori zahtevima”, rekao je Ron, nekada zaposlen u Guglu (Google) koji se autonomnim kamionskim prevozom bavi od 2016. godine.
Urtasan, naučnica koja je bila deo Uberovog odeljenja za autonomu vožnju pre nego što je osnovala Vabi, odbila je da potvrdi da će kompanija zatražiti dodatna finansiranja pored početnih 83,5 miliona dolara koje su objavili kada su izašli na “svetlo dana” 2021.
Alan Onsman, novinar Forbes