Vlasnik TikToka regrutuje stručnjake u Americi, ali ne za društvene mreže – motiv nije jasan

Inovacije Forbes 5. jan 2024. 07:00
featured image

5. jan 2024. 07:00

Bajtdens (ByteDance), kineska kompanija koja je vlasnik TikToka, čini se da proširuje rad na oblasti daleko od društvenih mreža: biologiju, hemiju, prirodne nauke i farmaciju.

Ovaj tehnološki div sa sedištem u Pekingu regrutuje američke talente u oblastima računarske biologije, kvantne hemije, molekularne dinamike i fizike za svoje timove „Veštačka inteligencija za dizajn lekova“ i „Veštačka inteligencija za nauku“, kako se vidi iz LinkedIn objava koje je pregledao Forbes.

Čini se da Bajtdens zapošljava na barem 17 ovakvih pozicija širom Njujorka, Kalifornije i savezne države Vašington, pokušavajući da se takmiči s lokalnim konkurentima poput Mete, Gugla i Amazona, gde sličan rad već postoji.

Tim za dizajn lekova uz pomoć veštačke inteligencije ima za cilj „revolucionarno otkriće lekova“, kako navodi jedan oglas za posao koji poziva doktorante iz Silicijumske doline. „Posvećeni smo pomeranju granica AI vođenog dizajna lekova, suočavajući se s kompleksnim izazovima u predviđanju strukture proteina, analizi molekularnih konformacija i računarskom dizajnu proteina. Spajajući našu strast prema naučnoj izvrsnosti s transformišućom snagom AI, cilj nam je da ubrzamo otkrivanje lekova i ostvarimo značajan uticaj na globalno zdravstvo“.

Bajtdensov tim za veštačku inteligenciju u nauci, s druge strane, „fokusira se na rešavanje izazova u prirodnim naukama, uključujući biologiju, fiziku i materijale“, navode oglasi za istraživače u računarskoj biologiji i kvantnoj hemiji u Sijetlu. I oni koji rade kao stažisti u molekularnoj dinamici u Njujorku biće odgovorni za „istraživanje novih strategija za otkrivanje lekova uz pomoć računara“ i unapređivanje „metodologija slobodne energije“.

Zaposleni će „kokreirati budućnost“ s Bajtdensom, kažu oglasi.

Šta tačno ta budućnost predstavlja, nije jasno. Takođe nije jasno kako se otkriće lekova ili razvoj, i drugi napori usmereni na nauku, uklapaju u širok repertoar društvenih medija Bajtdensa, poput TikToka i kineskog pandana Dujina (Douyin).

Bajtdens je odbio da komentariše svoje ciljeve, koliko su veliki timovi za veštačku inteligenciju za dizajn lekova i nauku i ko je već zaposlen. Međutim, na Linkdinu se vidi da je šef veštačke inteligencije za dizajn lekova i nauku počeo da radi u kompaniji ovog leta – stručnjak koji takođe vodi Laboratoriju za opštu veštačku inteligenciju na UCLA, a tim je već objavio istraživanje o dizajnu proteina i dizajnu lekova, kao i alat otvorenog koda koji kombinuje strukturalnu biologiju s veštačkom inteligencijom.

TikTok nije odgovorio na zahteve za komentar.

Kako TikTok može da pomogne

Forbes nije pronašao nikakav znak da su ove inicijative Bajtdensa povezane s TikTok-om, a TikTok nije odgovorio na zahtev za komentar o tome da li su na bilo koji način povezani.

Međutim, stručnjaci smatraju da podaci sa TikToka i drugih platformi koje poseduje Bajtdens mogu da budu veoma vredni za ove naučne inicijative. (I iako je TikTok naglasio da uglavnom posluje odvojeno od svog kineskog roditelja, izveštaji Forbes su više puta otkrili u kojoj meri su poslovi isprepleteni i podaci jedne kompanije često su dostupni i drugoj.)

U razvoju novih lekova ili medicinskih tretmana, stručnjaci i farmaceutske kompanije obično rade oko tzv. „profila ciljnog proizvoda“, obrasca koji im pomaže da sažmu kako bi njihov optimalan lek trebalo da izgleda, koje uslove ili ključne probleme bi rešavao, i koja bi bila ciljna grupa pacijenata, kandidata ili tržišta.

Stručnjaci su rekli da bi TikTok – gde su mnogi ljudi privučeni sadržajem o zdravlju i velnesu, otvoreno razgovaraju o medicinskim pitanjima i redovno traže informacije o tome šta je (ili nije) delovalo za druge – mogao da posluži kao vredno mesto povratnih informacija i marketinški alat za proizvođače lekova. Podaci o troškovima prikupljeni iz TikTok šopa i kupovine unutar aplikacije takođe bi mogli biti korisni.

„Na osnovu vrsta videozapisa koje [mladi korisnici TikToka] gledaju ili sadržaja koji konzumiraju, to bi moglo pružiti uvide u uslove s kojima se suočavaju“, rekao je Daglas Šmit (Douglas Schmidt), saradnik za istraživanje i kodirektor Instituta za data nauke na Vanderbilt univerzitetu, napomenuvši da su mnogi mladi Amerikanci lečeni zbog ADHD-a, anksioznosti i drugih mentalnih zdravstvenih stanja.

„Ako biste pronašli način da prodate proizvode koji bi bili privlačni njima, sigurno možete da zamislite [izgradnju] robusne farmaceutske industrije ili konkurentnog proizvoda, a zatim ga reklamirati na TikToku“.

Da li su usmereni samo na zdravstvo

Erik Perakslis, bivši glavni naučnik FDA koji je prethodno vodio istraživanje i razvoj farmaceutskih proizvoda za Johnson & Johnson, nazvao je ovo „osnovama nadzora kapitalizma: sve što možete izvući iz tih stvari, oni to rade“.

„S obzirom na to da su društvena medijska kompanija i s obzirom na to da nemaju odeljenja za životne nauke koja imaju dozvole pacijenata, uzimaju uzorke ili rade studije na miševima i pacovima i slično – odnosno njihove podatke – mislim da je fer pretpostaviti da nekako pristupaju podacima“ iz drugih izvora, rekao je Perakslis.

Ova rastuća grana Bajtdensa mogla bi biti „vrlo velika, velika antena“, dodao je – način za privlačenje „velikog bučnog nereda podataka“, filtriranje stručnjaka, a zatim utvrđivanje kako to monetizovati.

„Mogli bi generisati hipoteze velikih razmera na tim podacima, a zatim te podatke mogu ubaciti u kineske farmaceutske kompanije ili kineske proizvođače oružja ili kinesko bilo šta“, rekao je Perakslis. (Šef istraživanja Bajtdensa čini se da je smešten u Pekingu, prema Linkedinu.)

Osim otkrića lekova ili promene namene, primetio je da jezik korišćen u ovim oglasima takođe može sugerisati da će raditi u oblasti nauke o hrani, agrohemijskoj industriji, nafti, naftnim derivatima ili čak biološkom oružju. „Iste tehnologije koje nam omogućavaju da razvijamo nove lekove mogu se koristiti za biološko oružje“, rekao je Perakslis. „To su vrlo slične sposobnosti“.

Na kraju, stručnjaci su rekli da ove uloge signaliziraju da vlasnik TikToka želi da usmeri svoje poznavanje veštačke inteligencije – najbolje predstavljeno neuporedivim algoritmom TikToka koji upravlja ultra-personalizovanim „Za vas“ feed-om – u druge izvore prihoda.

Ta hipoteza se uklapa u opise poslova: Oni koji se pridružuju „multidisciplinarnom timu za otkrivanje lekova“ Bajtdensa, biće zaduženi za „primenu inventivnih algoritama“ u svom radu i razvoj algoritama za dizajn antitela. Drugi zapošljavaju „cutting-edge“ tehnologije mašinskog učenja u naučnim oblastima poput biologije, fizike i materijala.

Shutterstock/Luiza Kamalova

Trenutno stanje

Ovo nije prvi put da je Bajtdens – koji je osnovao Bajtdens AI Laboratoriju 2016. godine – kročio u industrije koje se čine da nemaju mnogo veze s TikTokom, Dujinom i društvenim medijima uopšte.

Zdravstvo je samo jedno od mnogih. Prošle godine je Bajtdens kupio kineski lanac bolnica Emker (Amcare) za 1,5 milijardi dolara – u cilju uspostavljanja temelja u ovom prostoru nakon što je Bajtdens 2020. kupio onlajn medicinsku enciklopediju Bajkemi (Baikemy) i naknadno pokrenuo paket aplikacija za zdravstvo pod nazivom Xiaohe. Stručnjaci su tada rekli za Forbes da ti potezi odražavaju mandat kineske vlade da zemlja do kraja ove decenije postane globalni lider u zdravstvu.

Ono što je sada drugačije je to što Bajtdens izgleda proširuje te napore izvan Kine i u Sjedinjene Američke Države – zapošljavajući naučnike i doktore nauka u najmanje tri velika američka grada.

Time postavlja zastavu na tržištu gde neki od njegovih najvećih američkih konkurenata već imaju svoje inicijative usmerene na nauku, istraživanje ili zdravstvo, približavajući se njihovom bazenu talenata za istraživanje veštačke inteligencije.

Poput Bajtdensa, ovi američki rivali su tehnološki divovi koji pokušavaju da pobede u industrijama daleko izvan svojih osnovnih poslova. Alfabet, matična kompanija Gugla, teži pomacima u tehnologijama i nauci putem svoje Moonshot Factory (prethodno poznate kao Google X).

Guglov DeepMind, inovativna laboratorija za veštačku inteligenciju i neurologiju, nedavno je objavila model koji može da imitira ljudsko zaključivanje. Meta AI, istraživački centar matične kompanije Fejsbuka i Instagrama, transformiše medicinu upotrebom veštačke inteligencije za poboljšanje i proširenje pristupa MRI-ima, kao i pomoć lekarima u čitanju i pravljenju predviđanja na osnovu rendgenskih snimaka. Amazon je takođe pravio svoje korake u oblasti zdravstva, kupovinom kompanije OneMedical 2022. (TikTok Shop, koji je platforma lansirala u SAD-u u septembru, takođe predstavlja rastuću pretnju za Amazon.)

„Oni svakako pokušavaju da pronađu način da preskoče ili pristupe ljudima sa veštinama u tim oblastima“, rekao je Šmit, profesor sa Vanderbilt univerziteta.

Pranje imidža

Međutim, prelazak Bajtdensa u naučne discipline takođe može biti način za kinesku kompaniju da poboljša svoj ugled u SAD-u dok se raspravlja o zabrani TikToka i dok se aplikacija suočava sa velikom pažnjom zbog svog uticaja na američku javnost i diskurs, dodao je.

„Oni su privukli mnogo negativnog publiciteta u vezi sa TikTokom i njegovim uticajem na mlade Amerike“, rekao je Šmit. „Ali kada počnemo razmišljati o zdravstvu i nauci, to deluje kao korporativno odgovorno i kao pokušaj da se pomogne dobrobiti čovečanstva. Možda pokušavaju da se diversifikuju u oblastima koje su pozitivnije ocenjene od vlada i regulatornih tela“.

Uostalom, kako i sam Bajtdens kaže: „Naš cilj je pravljenje proboja u prirodnim naukama novim metodologijama i pomoć svetu“.

Aleksandra Levin, novinarka Forbes